تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ارتش پاکستان به مسجد لعل حمله کرد

بامداد امروز ارتش پاکستان به مسجد لعل در اسلام‌آباد حمله کرد و با طلبه‌های سنگرگرفته در این مسجد به نبرد پرداخت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، صدای مهیب انفجارها از داخل مسجد شنیده می‌شود و همچنین ستونی از دود بر فراز مسجد بلند است.

تعداد زیادی آمبولانس در بیرون مسجد مستقر شده‌اند و مجروحان را به بیمارستان منتقل می‌کنند. شاهدان می‌گویند در داخل مسجد اجساد در هر گوشه بر زمین افتاده است. تاکنون ۵۸ نفر در نبرد امروز کشته شده‌اند.

ارتش پاکستان می‌گوید پس از ۵ ساعت درگیری، طلبه‌ها اینک در زیرزمین مسجد سنگر گرفته‌اند و به مسلسل، نارنجک و نارنجک‌انداز مسلح‌اند. نیروهای نظامی پیش از آغاز حمله، آخرین هشدار را با بلندگو به شورشیان دادند که یا تسلیم شوند یا کشته خواهند شد.

هنگام سپیده‌دم و در آغاز حمله، حدود ۶۰ زن و کودک از مسجد به بیرون گریختند اما صدها زن و کودک دیگر همچنان در مسجد باقی مانده‌اند. ارتش پاکستان که اینک کنترل ۷۵ درصد از مجموعه‌ی مسجد و حوزه‌ی علمیه را در دست دارد می‌گوید هنوز اثری از زنان و کودکان نیافته است.

ژنرال وحید ارشد، سخنگوی ارتش پاکستان، به خبرگزاری فرانسه گفت: «این آخرین مرحله از پاکسازی مسجد از شبه‌نظامیان مسلح است». وحید ارشد افزود تاکنون مرگ ۵۰ تن از شبه‌نظامیان و ۸ تن از سربازان تایید شده و ۱۵ سرباز نیز مجروح شده‌اند.

ارتش می‌گوید با پشتیبانی نفربرهای زرهی از ۳ طرف به مجموعه حمله کرده است.

دقیقا مشخص نیست چه تعداد شبه‌نظامی یا افراد غیرنظامی در مسجد هستند. دولت پاکستان پیش از این از ۱۰۰ شبه‌نظامی و ۳۰۰ تا ۴۰۰ زن و کودک گروگان گرفته شده خبر داده بود؛ اما رهبران مسجد استفاده از غیرنظامیان را به عنوان سپر انسانی تکذیب کردند و گفتند تمامی کسانی که در مسجد هستند با اختیار خود حضور دارند.

ارتش برای دقایقی نبرد را متوقف کرد و فرصتی دیگر به شورشیان داد تا خود را تسلیم کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ۵۰ تن از شبه‌نظامیان در این مرحله خود را تسلیم نیروهای دولتی کردند.

ژنرال وحید ارشد گفت هنوز از سرنوشت عبدالرشید غازی،‌ رهبر شبه‌نظامیان، خبری در دست نیست.

بحران مسجد سرخ اسلام‌آباد از هفته‌ی پیش و در پی کشته شدن مأمور نگهبان مسجد به دست طلبه‌های حوزه‌ی علمیه‌ی داخل این مسجد آغاز شد. به گفته‌ی دولت پاکستان، مسجد سرخ، و مدرسه‌ی دینی آن سال‌هاست بستر نظامی‌گری اسلامی، حمایت از طالبان و مخالفت سرسختانه با اتحاد بین پرویز مشرف و ایالات متحده بوده است.

نظرهای خوانندگان

اسم مسجد لعل است چرا آن را سرخ می نویسید. یعنی مستقیم از نشریات واسطه ترجمه می کنید بدون آنکه حداقل در مورد اسم ها تلاشی برای تدقیق بکنید

-- شهلا ، Jul 10, 2007 در ساعت 08:34 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)