تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

حمله به متحصنان سالگرد کوی دانشگاه

امروز صبح، ۱۸ تیرماه، نیروهای امنیتی و افراد لباس شخصی با حمله به تحصن اعضای شورای دفتر تحکیم وحدت در برابر درب ولی عصر دانشگاه پلی تکنیک این دانشجویان را بازداشت کردند. در حمله دومی به ساختمان ادوار دانش‌آموختگان دست کم ۶ نفر دیگر دستگیر شدند. بنا به گزارش‌های رسیده به رادیو زمانه این دستگیری‌ها با اعمال ضرب و شتم همراه بوده. تحصن‌کنندگان برای بزرگداشت سالگرد ۱۸ تیر و در اعتراض به زندانی بودن ۸ دانشجوی دانشگاه امیرکبیر (پلی‌تکنیک) در مقابل این دانشگاه تجمع کرده بودند.

به گزارش خبرنگار رادیو زمانه، در حمله اول که در ساعات آغازین بامداد رخ داد افراد نیروهای انتظامی به اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت حمله کرده و پس از بازداشت ایشان، آن‌ها را به نقطه نامعلومی منتقل کردند. اعضاء بازداشت‌شده از ساعت ۶ صبح امروز در پاسداشت ۱۸ تیرماه و در اعتراض به ادامه بازداشت ۸ دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک در برابر دانشگاه پلی تکنیک متحصن بودند. ضمن این حمله صدای شلیک تیر هوایی نیز شنیده شده‌است.

به گزارش خبرنگاران رادیو زمانه شاهدان عینی از درگیری دانشجویان پیش از بازداشت با پلیس خبر داده‌اند. اعضای بازداشت‌شده شورای مرکزی تحکیم عبارتند از محمد هاشمی دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت به همراه مادر وی، علی نیکونسبتی، مهدی عربشاهی، بهاره هدایت، حنیف یزدانی و علی وفقی. گزارش ادوارنیوز و کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر نیز همین اسامی را تأئید می‌کنند.

مدیریت دانشگاه امیرکبیر از عصر روز گذشته طی اطلاعیه‌ای به خاطر آنچه اشکال در سیستم برق نامیده شده امروز این دانشگاه را تعطیل اعلام نموده بود. حضور نیروهای انتظامی در خیابان‌های تهران خصوصاً اطراف دانشگاه تهران از دیروز محسوس بوده است و برخی از فعالان دانشجویی دانشگاه تهران امروز از بازداشت چند نفر در مقابل دانشگاه خبر داده‌اند. هویت بازداشت شدگان هنوز مشخص نیست.

در عین حال گزارش‌های دیگری نیز وجود دارد که تا لحظه ارسال این خبر تایید نشده ولی حکایت از
انتقال دست‌کم شماری از بازداشت‌شدگان به بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین دارد که هم‌اکنون دانشجویان امیرکبیر در این بند در بازداشت به سر می‌برند. این گزارش‌ها حکایت از جو ملتهب این بند پس از ورود بازداشتی‌های تازه دارد و این در حالی است که زندانیان بند ۲۰۹ روز گذشته در اطلاعیه‌ای که از جمله در سایت ایران امروز منتشر شد، اعلام کرده بودند که در سال‌روز هجده تیر "روزه سیاسی" خواهند گرفت.

این زندانیان در اطلاعیه خود آورده‌اند:

"ما زندانیان سیاسی بازداشتگاه ۲۰۹ اوین در سالروز فاجعه ۱۸ تیر به منظور همدردی با تمامی زجر کشیدگان راه آزادی در زیر اعمال وقیحانه و شکنجه‌های غیر انسانی غاصبان انسانیت که سعی در به زانو در آوردن تمامی آزادی‌خواهان دارند با روزه سیاسی خود در این راه نشان خواهیم داد که هنوز زنده ایم و در سخت ترین شرایط با شیوه‌های مسالمت‌آمیز مبارزه خود را ادامه خواهیم داد و اعتراض خود را نسبت به وضعیت موجود به گوش همه ایرانیان و جهانیان می رسانیم و امیدواریم به منظور رسیدن به جامعه ای دموکراتیک و آزاد ما را در این راه یاری نمایند."

دستگیری‌ها در دفتر تحکیم وحدت

در حمله دوم به ساختمان ادوار دانش‌آموختگان افراد زیر بازداشت شده‌اند: عبدالله مؤمنی عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و سخنگوی سازمان ادوار ، بهرام فیاضی، حبیب حاج حیدری، عزت‌الله قلندری، مرتضی اصلاحچی و مجتبی بیات. این حمله که با سر و صدای زیاد و شلیک تیر هوایی همراه بوده است موجب گرد آمدن افراد حاضر در محل شده که نیروهای انتظامی به مردم گفته‌اند که این عملیات مربوط به جمع‌آوری معتادان است و آن‌ها را پراکنده‌اند.

به گزارش کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر "بهرام فیاضی، مجتبی بیات، مرتضی اصلاحچی، حبیب حاج‌حیدری، مسعود حبیبی، سعید حسین‌‌نیا، عبدالله مومنی و عزت قلندری از جمله افرادی هستند که تاکنون بازداشت آنها مسجل شده است.

هجده تیرماه امسال هشتمین سالروز حمله مأموران انتظامی جمهوری اسلامی ایران و مأمورین معروف به لباس شخصی به کوی دانشگاه تهران است.

ابهام در نیروهای انتظامی

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سرهنگ احمدی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ دستگیری ۶ تن از تحصن‌کنندگان درمقابل دانشگاه امیرکبیر (پلی‌تکنیک) را تأئید کرد ولی از این که هم‌اکنون این متحصنان در اختیار کدام بخش نیروی انتظامی قرار دارند، اظهار بی‌اطلاعی کرد.
گفته می‌شود که این دستگیری‌ها توسط عوامل پلیس امنیت تهران صورت گرفته ولی سردار علی پور رئیس پلیس امنیت تهران این موضوع را تکذیب کرد.

همچنین سردار حسین ساجدی‌نیا، جانشین فرمانده انتظامی تهران از این موضوع به دلیل حضور در مرکز (۱۹۷) اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: "براساس گزارشات، گویا ۶ تا ۷ نفر از تحصن کنندگان مقابل دانشگاه امیرکبیر به کلانتری ۱۰۷ دعوت شدند، اما دلیل آن را نمی‌دانم".

اعتراض‌ها

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و همچنین دانشجویان منتخب انتخابات اخیر انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی با صدور بیانیه‌ای به دستگیری‌ انجام شده اعتراض کردند.

نظرهای خوانندگان

بابا ما واسه امام حسين دو تا تو سر و کله​مون مي​زنيم، همينا مي​يان مي​گن هنوز هم امام حسين واسه شما تازگي داره؟
بعد به قول خبرنگار راديو زمانه اين «هژده»تيري​ها...

-- حميد ، Jul 9, 2007 در ساعت 06:24 PM

اقدامات پليسي در برخورد با قانون شكنها قابل پذيرشه

-- ميم ، Jul 9, 2007 در ساعت 06:24 PM

حمله کلمه جانبدارانه‌ای است و در شان یک رسانه خبری نیست. بهتر است شما هم بی‌طرفی خودتون رو نگه دارید و از کلمه دستگیری استفاده کنید. تعریف کلمه حمله که چیز دیگه است.

-- مهستی ، Jul 9, 2007 در ساعت 06:24 PM

قانونی که مستبدانه و مقایر اصول آزادی فردی است باید آنرا نقض کردو اومدیم قانونی بذارن که نفس کشیدن هم ممنوع آیا باید به اونه کردن نهاد؟ قانون در جامعه مدرن معنی می دهد نه در استبداد. و الا نازی ها هم برای سوزاندن یهودی ها قانون و مقرراتی وضع کرده بودند.

-- دن سیفون ، Jul 9, 2007 در ساعت 06:24 PM

فقط میشه گفت آفرین بر این آزادیخواهان مطمئن باشید که اسمتون توی تاریخ همیشه به نیکی یاد میشه کاشکی مردم ایران یه خورده به خودشون بیان ببینن چه بلایی داره سرشون میاد. آفرین ! آفرین !

-- محسن ، Jul 10, 2007 در ساعت 06:24 PM

بیانیه سازمان دانش آموختگان ایران(ادوار تحکیم وحدت) شاخه فارس در محکومیت حمله به دفتر سازمان و بازداشت اعضای سازمان در تهران

پیشروی در مسیر خواسته ها و آرزوهای ایرانیان پیرامون آزادی و جمهوری خواهی طی یک صد سال اخیر با تلاطم و افت و خیز های بی شماری مواجه بوده است. این مسیر صعب به همت مردان و زنان بلند طبع و آزاده به پیش رانده شده است هرح چند که موانع در این مسیر نیز کم نبوده اند. صبر و تحمل سختی ها جوهره و تنها راه موفقیت بوده است. این همان صبری است که ایوب داشت و این همان صبری است که پیش گامان تحقق جامعه آزاد و دمکراتیک در ایران دارند.
حمله به دانشجویان و سازمان های پیشرو در مسیر عدالت خواهی و آزادی خواهی دیگر اکنون به یک عادت تبدیل شده است. بستن مطبوعات یک امر عادی است و روزنامه نگاران هر روز منتظرند که روزنامه شان فردا بسته شود. دانشجویانی که منفعل نشده اند و هنوز برای آرمان های شان مبارزه می کنند در فشار شدید قرار دارند. در این میان سازمان دانش آموختگان (ادوار تحکیم) نیز از این قائده مستثنی نیست.بازداشت غیر قانونی اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در دانشگاه امیر کبیر و حمله به دفتر مرکزی این سازمان در روز 18 تیر که سال روز حمله به کوی دانشگاه است دلیلی بر همین مدعاست. سازمان دانش آموختگان که سازمانی رسمی و دارای مجوز فعالیت است طی سال های اخیر بارها مورد حمله قرار گرفته است و به اتهامی واهی دبیر کل آن ماهها را در زندان به سر برده است.
هر چند که مواد بسیاری در قانون اساسی کشور متضمن حقوق تجمع کنندگان، آزادی بیان، محو هر گونه استبداد و خودکامگی و انحصارطلبی، مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش است اما توجه به آن بسیار کم است و عملا توسط ضابطین رعایت نمی شود. بنابر اصل 26 قانون اساسی احزاب، جمعیت‏ها، انجمن‏های سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته‌شده آزادند، مشروط به این که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. هیچ‌کس را نمی‌توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبور ساخت. اما متاسفانه بارها نشان داده شده است که به این اصل با این روشنی و وضوح ترتیب اثری داده نمی شود. لذا ما هم چون اسلاف خود خواهان رعایت قانون اساسی کشور هستیم تا در این مسیر آزادی هایی که به ملت در آن نوید داده شده است متحقق گردد.
بدینوسیله شورای منطقه فارس سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی بازداشت غیر قانونی اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و حمله به دفتر این سازمان و بازداشت غیر قانونی اعضای شورای مرکزی و فعالین سازمان را محکوم می کند و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط آنان است.

-- arman asasi ، Jul 11, 2007 در ساعت 06:24 PM

درود بر قانون

-- حسين ، Jul 24, 2007 در ساعت 06:24 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)