تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۱۸ تیر


سرخط آخرین خبرها در نیمروز دوشنبه
۱۸ تیر ۱۳۸۶
۹ ژوییه ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: علی‌اصغر سلطانيه، نماينده‌ی ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، از مشخص شدن اعضای هيأت اعزامی آژانس به ايران خبر داد و گفت كه اين هيأت فنی، حقوقی و سياسی‌ست. به گزارش ایرنا، سلطانیه این هیأت را شامل اولی هاينونن، معاون امور پادمان‌های آژانس و رییس هيأت، ويلموس چرونی، مسئول سياست‌گذاری و روابط خارجي آژانس، هرمان ناكارت، مسئول بخش منطقه‌ای پادمان در آژانس، و راتن باخ، مشاور حقوقی آژانس، معرفی کرد. در پی دیدار علی لاريجانی با محمد البرادعی، مديركل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در اول تيرماه، قرار شد هيأتی از آژانس به تهران سفر كند.

اسلام‌آباد، پاکستان:‌ پرویز مشرف، رییس جمهوری پاکستان، امروز با افسران ارشد و مقامات عالیرتبه جلسه‌ای تشکیل داد تا حمله به مسجد سرخ را مورد بررسی قرار دهند. از سه‌شنبه‌ی پیش تاکنون ۲۴ نفر در درگیری بین نیروهای دولتی و طلبه‌های سنگر گرفته در این مسجد کشته شده‌اند. دولت پاکستان طلبه‌های حوزه‌ی علمیه‌ی این مسجد را در پیوند با القاعده می‌داند و آنها را شورشی می‌خواند.

اسلام‌آباد، پاکستان: سفارت چین در پاکستان امروز در بیانیه‌ای قتل ۳ تن از اتباع چینی را در پیشاور محکوم کرد و از مقامات پاکستان خواست برای حفاظت از اتباع خارجی بیش از این بکوشد. روز گذشته چند مرد مسلح به خانه‌ی کارگران چینی در شهر پیشاور حمله کردند و ۳ تن از کارگران را کشتند و یک نفر را نیز زخمی کردند. مقامات پاکستانی این حمله را با محاصره‌ی مسجد سرخ در اسلام‌آباد مرتبط دانسته‌اند. سفارت چین در پاکستان همچنین از دولت پرویز مشرف خواسته است هر چه سریع‌تر این حادثه را مورد تحقیق قرار دهد.

اورشلیم، اسراییل: دفتر وزیر خارجه‌ی اسراییل تایید کرد که روز گذشته زیپی لیونی، وزیر خارجه‌ی اسراییل، با سلام فیاض، نخست وزیر اضطراری تشکیلات خودگردان، دیدار و گفت‌وگو کرده است. دفتر سلام فیاض پیش از این خبر داده بود که قرار است نخست وزیر اضطراری تشکیلات خودگردان با وزیر خارجه‌ی اسراییل دیدار کند و در باره‌ی طرح آزادی ۲۵۰ زندانی وابسته به جنبش فتح مذاکره کند.

بندر هارکورت، نیجریه: سرانجام دختر ۳ ساله‌ی بریتانیایی که هفته‌ی پیش ربوده شده بود روز گذشته آزاد شد و به خانواه‌اش بازگشت. مارگارت هیل دختر ۳ ساله‌ی یکی از کارمندان شرکت نفت نیجریه بود که روز پنجم ژوئن به دست افراد ناشناس ربوده شد. ربایندگان برای آزادی مارگارت درخواست پول کرده بودند اما فلیکس اوگبائودو،‌ رییس پلیس نیجریه، می‌گوید حتا «یک پنی هم داده نشده». از آغاز سال ۲۰۰۶ تاکنون بیش از ۲۰۰ خارجی،‌ که اغلب آنها از کارمندان صنعت بوده‌اند، در منطقه‌ی نفت‌خیز دلتا در جنوب نیجریه ربوده شده‌اند. نیجریه ۶/۲ میلیون بشکه نفت در روز استخراج می‌کند که بر اثر نگرانی‌های به وجود آمده در منطقه‌ی دلتا، یک چهارم از این مقدار کاهش یافت.

اورشلیم، اسراییل: یک میلیاردر اسراییلی روسی‌تبار امروز اعلام کرد قصد دارد حزب سیاسی جدیدی را با هدف برکنار کردن دولت ایهود اولمرت تأسیس کند. آرکادی گایداماک امروز گفت: «نیازی ضروری‌ست که دولت فعلی تغییر کند و همین تأسیس یک حزب را توجیه می‌کند». گایداماک اعتقاد دارد که حزبش خواهد توانست ۳۰ تا ۴۰ کرسی را از ۱۲۰ کرسی پارلمان به دست آورد. این میلیاردر روسی‌تبار خود را «مردمی‌ترین چهره‌ی اسراییل» خوانده است.

جاکارتا، اندونزی: روز گذشته یک پسر ۶ ساله در اندونزی بر اثر ابتلا به آنفلوآنزای مرغی جان باخت و به این ترتیب شمار تلفات این بیماری در اندونزی به ۸۱ تن رسید. ویروس H5N1 (عامل بیماری آنفلوآنزای مرغی) از سال ۲۰۰۳ تاکنون ۳۱۷ نفر را مبتلا کرده است که ۱۹۱ نفر از آنان جان باخته‌اند.

توکیو، ژاپن: بیش از ۱۵ درصد از میلیونرهای جهان ژاپنی هستند. شركت بورس مريلينچ اعلام کرد در سال گذشته‌ی میلادی، در حدود یک‌ونیم میلیون نفر ژاپنی دارايی بانكی‌شان بيش از يک ميليون دلار بوده است. تعداد میلیونرهای ژاپنی نسبت به سال پیش، ۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. آمريكا و ژاپن رتبه‌های اول و دوم دارنده‌ی بیشترین تعداد میلیونرها هستند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)