تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

انتقاد آیت‌‌‌الله خامنه‌ای از فعالان حقوق زن

آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، همزمان با زادروز دختر پیامبر اسلام، در دیدار با جمعی از زنان از نگاه غرب به زن انتقاد کرد و اظهار داشت که ما در این زمینه از غرب "طلبکار" هستیم.


آیت الله خامنه‌ای همچنین از برخی فعالان حقوق زن که خواستار "هماهنگ شدن" قوانین مربوط به زنان با کنوانسیون‌های بین‌المللی هستند انتقاد کرد و منطبق کردن احکام اسلامی با کنوانسیون‌های جهانی را نادرست خواند.

در چند سال گذشته فعالیت برخی از کوشندگان زن برای اصلاح قوانین مربوط به زنان شدت گرفته است. این افراد با نوشتن، تجمعات مسالمت‌‌آمیز و در برخی موارد با جمع‌آوری امضا خواهان اصلاح در قوانین زنان هستند. طلاق، دیه، ارث، شهادت در دادگاه، عدم امکان تصدی برخی مناصب، پوشش و... از جمله مواردی است که برخی از زنان ایرانی با قوانین مربوط به آن مخالف هستند. این کش و قوس به جایی رسیده است که برخی از کوشندگان زن دستگیر و با احکام سنگین دادگاه مواجه شده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه با بیان اینکه زیر سئوال رفتن "حجاب" و برخی مسائل مربوط به زنان از سوی "موسسات وابسته به سازمان ملل" و "مجمو‌عه"‌ای از روزنامه‌نگاران دیدگاه حاکم بر ایران را تغییر نمی‌دهد، اظهار داشت: "ما هستیم که به دنیا خطاب می‌کنیم و می‌گوییم شما به بشریت عموماً و به زن خصوصاً خیانت کرده‏اید".

رهبر ایران با اشاره به اینکه زن "بخش زیباى آفرینش بشر است"، افزود: "این بخش زیبا به طور طبیعى با اندکى در پرده بودن همراه است؛ این خاصیت این بخش زیبا و لطیف وجود انسانى است. این پرده را دریدن و آنچه را که باید با نظم و قانون پیگیرى شود - آن نیاز غریزى انسانى، چه در زن و چه در مرد - بى‏قانون و بى‏نظم در جامعه رواج دادن، بزرگترین خیانتى است که در درجه‏ اول به زن و در درجه‏ بعد به همه‏ى بشریت - زن و مرد - انجام گرفته؛ این کار را سیاست‌هاى غربى کرده‏اند".

آیت الله خامنه‌ای اینگونه نگاه به زن را پدیده‌ای نوین دانسته و آن را بی‌ارتباط با ادیان اسلام، مسیحیت و یهودیت ارزیابی کرد.

رهبر جمهوری اسلامی با مثال زدن ادبیات قرون هجده و نوزده میلادی گفت: "آن روز نگاهشان، نگاه نجیبانه‏تر، شرم‏آلودتر و متناسب‏تر با طبیعت زن و مرد بود. معلوم می‌شود این کار سیاسى حالا از طرف صهیونیست‏ها بوده ( است)، از طرف دستگاه‏هاى استعمارگر بوده؛ اینها احتیاج به تحقیق و کار دارد. این همین‏طور بتدریج روزبه‏روز شدت پیدا کرده تا به وضعى که امروز ملاحظه می‌کنید، رسیده ( است). بنابراین دنیاى غرب باید پاسخگو باشد؛ چون به زن ضربه زده‏اند؛ به حقوق زن تجاوز کرده‏اند؛ ارزش زن را تنزل داده‏اند؛ به اسم طرفدارى، به او خیانت کرده‏اند".

آیت الله خامنه‌ای سپس با مقایسه دوران پیش و پس از انقلاب گفت: "ما این همه زن نخبه در دوره‏ حاکمیت طاغوت نداشتیم. این، حرف من است و بر این اصرار دارم. امروز عدد مطلق و نسبى محققین زن، اساتید زن، دانشمندان زن در رشته‏هاى مختلف، متفکرین و نویسندگان زن که در رشته‏هاى گوناگون فکر مى‏کنند، صاحب‏نظرند و قلم می‌زنند، ادباى زن، شعراى زن، هنرمندان زن - قصه‏نویس‏ها، شاعرها، نقاش‏ها بمراتب بیشتر از دوره‏ طاغوت است".

وی اظهار داشت: "امروز ما در نظام جمهورى اسلامى و زیر پوشش حجاب، زیر چادر، زیر مقنعه، این تعداد عظیم نخبه فکرى، علمى، عملى، فعال سیاسى، صاحب‏نظران فرهنگى و هنرى داریم. آن روز بخشى از بخش‌ها و بعضى از ابعاض این مجموعه را هم ما نداشتیم؛ بسیار محدود بودند".

به گفته رهبر جمهموری اسلامی "در نظام اسلامى .... محدودیت بر طبق فطرت انسانىِ زنانه است".

در ادامه آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از فعالان حقوق زن که خواستار "هماهنگ شدن" قوانین مربوط به زنان با کنوانسیون‌های بین‌المللی هستند گفت: "در کشورمان شاهد هستیم که بعضى از فعالان زن و بعضى از مردها تلاش می‌کنند براى هماهنگ شدن با کنوانسیون‏هاى جهانىِ مرتبط با زن، و با احکام اسلامى وَر بروند و بازى کنند و کم و زیاد کنند؛ این غلط است".

رهبر جمهوری اسلامی در عین حال بر انعطاف‌پذیری فقه اسلامی تاکید کرد و تغییر در احکام فقهی در مورد زنان را امری ممکن دانست. آیت‌الله خامنه‌ای اظهار داشت: "من نمی‌خواهم بگویم همه‏ آنچه که در فقه ما در مورد احکام مربوط به زنان مطرح شده است، حتماً سخن آخر است؛ نه، ممکن است با یک تحقیقى در یک زمینه‏اى که به وسیله‏ فقیه ماهر و مسلطى انجام بگیرد، فلان حکم فقهى که امروز در مورد زن وجود دارد، دچار تغییر شود؛ این اشکالى ندارد؛ این ممکن است و اتفاق هم افتاده(است)".

آیت الله خامنه‌ای تغییر از درون فقه و از سوی فقیه را مورد قبول دانست و گفت: "آنچه که باید در زمینه‏ى مسائل فقهى انجام بگیرد، کار فقهى به وسیله‏ فقیه ماهر و مسلط به مبانى فقهى است؛ آن هم با نگاه به متد فقه، به شیوه‏ استفاده‏ فقاهتى؛ نه اینکه کسى بر طبق میل خودش ... براى اینکه خودش را هماهنگ کند با فلان معاهده‏ جهانى، فلان کنوانسیون جهانى، که فراهم آورندگانش با مردمى که در این سرزمین با مبانى اسلامى زندگى می‌کنند و اعتقاد به مبانى اسلامى دارند، اصلاً از لحاظ مبانى فکرى متفاوتند، بیاید از گوشه‏ى احکام اسلامى بساید و ببُرّد؛ این کاملاً غلط است؛ اصلاً قابل دفاع نیست. بدون تردید آنچه که در احکام اسلامى و در فقه اسلامى مطابق مصلحت آمده است، همین‏هاست، و همین درست است؛ که با یک مداقه و در بخشه‌اى مختلف، این معلوم می‌شود".

رهبر جمهوری اسلامی وظیفه اصلی زن را در قبال خانواده دانست اما زنان به گفته وی "اسیر در خانه" نیستند و "مسئولیت اداره‏ جامعه‏ اسلامى و پیشرفت جامعه‏ اسلامى بر دوش همه است".

آیت ‌الله خامنه‌ای افزود : "این هنرى نیست که زن کار مردانه را تقلید کند؛ نه، زن یک کار زنانه دارد که ارزش آن از هر کار مردانه‏اى بیشتر است. امروز دست‌هاى بشدت مشکوک موج ضد ارزشى را در دنیا به راه انداخته‏اند -که در همه جا هست، در کشور ما هم متاسفانه در گوشه و کنار دیده می‌شود اینها می‌خواهند زن را وادار کنند به اینکه بشود یک مرد".

نظرهای خوانندگان

همین یک اشارت کافی است تا کار فعالان حقوق زنان در ایران را تمام شده بدانیم

-- محمد/ ، Jul 6, 2007 در ساعت 04:01 PM

به نظرم حرفها و انتقادات بجايي فرمودند
خيلي حكيمانه هم جملات رو ادا مي كنند...ما از زن نبايد دنبال كپي دوم مرد باشيم بلك هزن یک کار زنانه دارد که ارزش آن از هر کار مردانه‏اى بیشتر است. من اميدوارم ديدگاههاي متعصبين و فمنيستها عوض بشه و بطرف شناخت درست از زن از ديد اسلام برسن

-- ميم ، Jul 7, 2007 در ساعت 04:01 PM

nabaiad in mozu shekele siasi migereft ta kar be injaha bekeshe! hala baiad montazr bud va didi chegune hamechiz besadegi tabah mishavad!

-- نسترن ، Jul 7, 2007 در ساعت 04:01 PM

پس تکلیف دو میلیارد و نیم مردم چین و هند و آسیای شرقی و جزیره های اقیانوس آرام و آتلانتیک و آفریقای سیاه چه می شود که یا کنفوسیوسی و بودایی و هندو هستند و یا دین های چندخدایی دارند؟ آیا آن ها هم که زن هاشان چادر چاقچور ندارند فریب صهیونیست ها را خورده اند؟ آقایان! زن چه محجبه چه بی حجاب تا زمانی که اسیر قدرت است بازیچه ی قدرتمداران است و ابزاری برای شیرین کردن کام شان، چه قدرتمداران یهودی و مسیحی و مسلمان چه قدرتمداران بی خدا. زن ده هزارسال است اسیر سرپنجه ی قدرت است. ساختار نوین زنده گی بشری اگر بتواند زن را درقدرت جهانی مرد شریک کند، زن رها می شود، وگرنه کشاکش همچنان باقی ست. زن نمی خواهد مرد بشود و نمی تواند هم بشود، همچنان که مرد نمی تواند زن بشود. هردو باید، درعین تفاوت،با هم همتراز شوند، فارغ از هر دین و آیینی.

-- بدون نام ، Jul 7, 2007 در ساعت 04:01 PM

Menschenrechte hängt nicht von der sexualtät ab
Mensch ist Mensch

Danke
Mehran Tanha
2566/4/16

-- Mehran Tanha ، Jul 7, 2007 در ساعت 04:01 PM

من فک می کنم بیشتر دوستانی که نظر دادند اصلا درباره فمینیسم هیچ اطلاعاتی ندارند به علاوه اصلا بهتر است تعیین کنند بر اساس چه ملاکی یه کار زنانه است و یه کار مردانه؟ هیچ اثبات فلسفی برای زنانگی و مردانگی جز اماله کلیشه ها توسط جامعه مردسالار وجود ندارد. به قول سیمون دوبوار:"ما زن زاده نمی شویم، بلکه زن می شویم".(نقل به مضمون). رهبر گرامی هم بی سوادی خود را در زمینه فمینیسم نشان داده و به نظر من جز بردن آبروی خودش و تابلو کردن بی مطالعه حرف زدنش(که رویکرد همیشگی اش است) کار دیگری نکرد. لازم به ذکر است که معظم له در انتخابات سال 76 هم به وضوح حمایت خودشان را از فرد اصلح نشان داد ولی این مردم بودند که انتخاب خود را کردند. برای همین به نظر من هیچ هم کار جنبش زنان تمام نیست. اشکهای ایشان در 18 تیر هم فراموش من یکی نمی شود. خلاصه من که خوشحالم جنبش زنان توانسته انقدر مساله خود را عمومی کند که رهبر هم مجبور به اظهار نظر شود. خواسته هایی که پیش از این به سادگی وجودشان نادیده گرفته می شد...

-- دن سیفون ، Jul 7, 2007 در ساعت 04:01 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)