تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۱۴ تیر


سرخط آخرین خبرها در نیمروز پنج‌شنبه
۱۴ تیر ۱۳۸۶
۵ ژوییه ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

واشنگتن، آمریکا: نماینده‌ی ایران در سازمان ملل نسبت به سخنان دو نماينده‌ی جمهوريخواه مجلس آمريكا واکنش نشان داد. تام تانكردو و باب فيلنر با چاپ مقاله‌ای در روزنامه‌ی واشنگتن‌تایمز از دولت بوش خواسته بودند تا از سازمان مجاهدین خلق بيشتر استفاده كند. به گزارش ایرنا،‌ در جوابيه‌ی دفتر نمايندگی ايران در سازمان ملل كه روز گذشته در روزنامه‌ی مذكور منتشر شد، گفته شده است درخواست استفاده‌ی سياسی و ابزاری از اين سازمان، يک انحراف بزرگ از مسير درست محسوب می‌شود.

اسلام‌آباد، پاکستان: دولت پاکستان اعلام کرد مقررات منع رفت‌وآمد که در اطراف مسجد لعل برقرار شده است، امروز برای دو ساعت به حال تعلیق درمی‌آید. نیروهای امنیتی پاکستان از بامداد دیروز مسجد لعل را، که طلبه‌های مسلح هوادار طالبان در آن پناه گرفته‌اند، در محاصره‌ی کامل خود درآورده است. صبح امروز نیز صدای چند انفجار از داخل مسجد شنیده شد. درگیری بین نیروهای امنیتی پاکستان و طلبه‌های این مسجد که از روز سه‌شنبه آغاز شده تاکنون ۱۶ کشته برجای گذاشته است. دولت پاکستان از طلبه‌ها خواسته است سلاح را زمین بگذارند و خود را تسلیم کنند. گفته می‌شود با وجود تسلیم شدن ۷۰۰ تن از طلبه‌ها، هنوز بیش از هزار نفر در مسجد هستند.

غزه: صبح امروز نیروهای اسراییلی، با پشتیبانی تانک‌ها و هواپیماهای خود، دست به عملیاتی در نوار غزه زدند و با نیروهای حماس درگیر شدند. بر اثر این درگیری‌ها ۵ تن از اعضای حماس کشته شدند. در درگیری نخست، که در اردوگاه آوارگان مغازی روی داد، اعضای گردان‌های عزالدین قسام با تانک‌های اسراییلی به نبرد پرداختند که در پی شلیک نیروهای زمینی اسراییل دو تن و بر اثر شلیک هوایی یک تن از اعضای گردان‌های عزالدین قسام کشته شدند. دو شبه‌نظامی دیگر حماس نیز در درگیری با نیروهای اسراییلی، که یک کیلومتر در نوار غزه پیش آمده بودند، از پای درآمدند. اسراییل در سال ۲۰۰۵ پس از ۳۸ سال اشغال، از نوار غزه بیرون رفت.

دبی، امارات عربی متحده: ایمن الظواهری، دستیار شماره‌ یک اسامه بن لادن، در نواری ویدیویی که روز گذشته پخش شد خواستار حمله‌ی مسلمانان به منافع غرب در سراسر جهان و همچنین براندازی دولت‌های مصر و عربستان سعودی شد. ظواهری در این نوار ۹۵ دقیقه‌ای که ابتدا در پایگاه اینترنتی السحاب، وابسته به القاعده، به نمایش گذاشته شد، می‌گوید: «کسانی که به کشورهای اسلامی ما حمله کرده‌اند باید هزینه‌اش را هم بپردازند. چه در کشورهای ما چه در کشور خودشان». در هشت نوار ویدیویی که طی سال جاری میلادی از الظواهری پخش شده، اشاره‌ای در سخنان او نسبت به بمب‌گذاری در لندن و گلاسکو دیده نمی‌شود. الظواهری در سخنان خود به گروه‌های فتح و حماس هم حمله کرده است.

لیائونینگ، چین: بر اثر انفجار در یک بار موسیقی در شهری کوچک در استان لیائولینگ، شب گذشته ۲۵ تن از دانش‌آموزان دبیرستانی که برای جشن پایان امتحانات به آنجا رفته بودند کشته شدند. علت اصلی انفجار هنوز اعلام نشده است اما بار مذکور کاملا تخریب شد و به چند ساختمان اطراف نیز خسارت‌هایی وارد آمد. شهر کوچک تیان‌شیفو، در شمال شرقی چین، شهری با معادن زغال‌سنگ است که چهل‌هزار ساکن دارد. در حادثه‌ی شب گذشته ۳۳ نفر نیز زخمی شدند که حال ۴ تن از آنان بسیار وخیم گزارش شده است.

نایروبی، کنیا: در پی بالا گرفتن خشونت‌ها در کنیا، شب گذشته پلیس ۱۰ نفر از تبهکاران فرقه‌ی غیرقانونی مونگیکی را در پایتخت از پای درآورد. پلیس نایروبی می‌گوید این تبهکاران قصد سرقت و آزار مردم را داشتند و در برابر فرمان ایست، به سوی پلیس شلیک کرده‌اند. مونگیکی‌ها گروهی از جوانان مذهبی هستند که به شدت به مظاهر تمدن غربی می‌تازند و از جمله خواستار ختنه‌ی زنان هستند. دولت در سال ۲۰۰۲ این گروه را غیرقانونی اعلام کرد و جلو فعالیت آنان را گرفت. اعضای این فرقه از ماه مارس تاکنون بیش از ۴۰ نفر را کشته اند که ۱۲ نفر از آنان سر بریده شده‌اند.

مسکو، روسیه: مقامات روسیه با ارسال نامه‌ای، رسما با تحویل دادن آندره‌ی لوگووی به بریتانیا مخالفت کردند. مقامات قضایی بریتانیا برای آندره‌ی لوگووی، مأمور سابق KGB، قرار بازداشت صادر کرده‌اند. لوگووی متهم است که الکساندر لیت‌ویننکو را با استفاده از پلوتونیوم ۲۱۰ در نوامبر سال گذشته در لندن کشته است. روز گذشته سفیر بریتانیا در مسکو خبر داده بود که مسکو پس از گذشت ۵ هفته هنوز پاسخی رسمی به بریتانیا نداده است.

زندان حداریم، اسراییل: روز گذشته اسراییل ۴ زندانی اردنی را که به حبس ابد محکوم شده‌اند، برای ابراز حسن نیت به ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، به این کشور تحویل داد تا ادامه‌ی حبس خود را در کشورشان سپری کنند. اردن ضمن استقبال از این تصمیم اسراییل،‌ موافقت کرده است دست کم ظرف ۱۸ ماه آینده این زندانیان را مشمول عفو قرار ندهد.

گواتمالاسیتی، گواتمالا: کمیته‌ی بین‌المللی المپیک روز گذشته سرانجام از بین ۳ کشور پیشنهاد دهنده، روسیه را به‌عنوان میزبان بازی‌های زمستانی ۲۰۱۴ انتخاب کرد. ولادیمیر پوتین در رأی‌گیری دیروز نقش یک ستاره را بازی کرد و در کسب این میزبانی تمام تلاشش را به کار گرفت. سه شهر سوچی (روسیه)، سالزبورگ (اتریش) و پیونگ چانگ (کره جنوبی) نامزدهای کسب میزبانی بودند که نهایتا شهر سوچی،‌ در ساحل دریای سیاه، برنده‌ی رأی‌گیری شد. رؤسای جمهوری هر سه کشور در مراسم دیروز حضور داشتند.

لندن، بریتانیا: جرج ملی، ستاره‌ی جاز بریتانیا، بامداد امروز در سن ۸۰ سالگی، در خانه‌اش در لندن درگذشت. جرج ملی، علاوه بر خوانندگی، دستی در نوشتن داشت و مقالاتی در زمینه‌ی تاریخ هنر، به‌ویژه سورئالیسم، و همچنین نقدهای سینمایی و تلویزیونی از او به چاپ رسیده بود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)