تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تقدیر آلن جانستون از اسماعيل هنيه و حماس

بامداد روز چهارشنبه آلن جانستون، خبرنگار بی بی سی در غزه که طی 114 روز اخير در اسارت به سر می‌برد، سرانجام از سوی ربايندگانش آزاد شد. آقای جانستون به افراد مسلح حماس در غزه تحويل داده شد. وی در نخستين لحظات پس از رهايی‌اش گفت که طی مدت اسارتش احساس می کرد که زنده بگور شده و اينکه آزادی چه حس توصيف ناپذيری است. آلن جانستون همچنين گفت که برای سه ماه نور خورشيد را نديده است. گفته می شود که او را يک گروه پيکارجوی فلسطينی موسوم به جيش الاسلام ربوده بود.


اسماعیل هنیه و آلن جانسون. رویترز

وی در حالی که کنار اسماعيل هنيه، رهبر حماس و نخست وزير برکنار شده فلسطينيان در غزه نشسته بود، گفت: "زندگی من در 16 هفته اخير را می شود تصور کرد که صرفا زنده بودم، اما به کلی از جهان بريده، در دست افراد خطرناک و غير قابل پيش‌بينی، در وحشت زندگی می کردم. برايم ترسناک بود که نمی دانستم اين وضعيت کی تمام خواهد شد. اسارت طولانی هميشه فشار روانی فراوانی را به همراه دارد و هميشه تلاش می کنی که ذهنت را سالم نگه داری. پايان اين ماجرا به من حس آسودگی غير قابل توصيفی را می دهد. من بارها آرزوی آزادی را می کردم و باز هم در آن اتاق بيدار می شدم. طی اين مدت يک مورد خوبی با من اتفاق افتاد که پس از دو هفته اسارت يک دستگاه راديو گيرم افتاد و می توانستم به برنامه های بی بی سی گوش بدهم؛ می توانستم بشنوم که مردم در سراسر جهان به چه نحو فوق العاده ای از من حمايت می کردند، از پکن گرفته تا بوینس آيرس و بيروت و لندن و واشنگتن تظاهراتی به طرفداری از من برگزار می شد، و می توانستم احساس بکنم که مردم‌ فلسطينی هم مخالف اسارت من بودند و به ويژه روزنامه نگاران فلسطينی. من تلاش‌های آنها برای آزادی‌ام را احساس می کردم. مسلما طيف سياسی فلسطينی‌ها هم حادثه ربوده شدن من را محکوم می‌کردند. می دانستم که نخست وزير هنيه از همان آغاز مخالف ربودن من بود و عليه آدم رباها اقدام می‌کرد، تا من را آزاد کند."

آقای جانستون افزود: "بايد بگويم که تا يکی دو هفته پيش که روشن شد جنبش حماس مسئول امنيت اين منطقه خواهد بود، رباينده های من خيلی امن و راحت به نظر می رسيدند. بعد از آن آدم ربا ها نگران و عصبی شده بودند و من هم فکر می کردم که شايد پايان ماجرا نزديک باشد. من می دانم که آقای هنيه و اطرافیان او بر آدم رباها فشار شديد وارد کردند و نيروهای امنيتی حماس هم خيلی تلاش کردند تا حضورشان در منطقه محسوس باشد. و من بايد منصفانه بگويم که اگر فشار واقعا جدی حماس ... نبود، من احتمالا در آن اتاقک برای مدت بسيار طولانی تری می ماندم."

برای آزادی آقای جانستون، همان طوری که خودش هم به آن اشاره کرد، در سراسر جهان تظاهرات و راهپيمايی ها صورت گرفته بود و زير دادخواست اينترنتی برای آزادی او حدود دويست هزار تن امضا کرده بودند.

پدر و مادر آلن حانستون هم اظهار شادی مفرط کردند که "114 روز زندگی کابوسی شان" به سر رسيده است.

گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، از نقش جنبش فلسطينی حماس در آزادی آلن جانستون تقدير کرد و آن را "سرنوشت ساز" ناميد. اما يک سخنگوی نخست وزير بريتانيا گفت که خط مشی اين کشور در قبال حماس تغيير نکرده است و هنوز از اين جنبش انتظار می رود که اسرائيل را به رسميت بشناسد و تعهد خود به عدم خشونت را نشان دهد.

اسماعيل هنيه، رهبر حماس گفت، رويداد اخير نشان می دهد که حماس در امر اعاده امنيت و ثبات و اعمال قانون و انتظام "در اين بخش بسيار عزيز از ميهن" جدی است. منظور آقای هنيه از "بخش عزيز ميهن" منطقه غزه است که ماه گذشته جنبش حماس در پی زد و خورد با جناح فتح کنترل آن را به دست آورد. در نتيجه آن درگيری، محمود عباس، رییس تشکیلات خودگران فلسطينی، اسماعيل هنيه را از مقام نخست وزيری برکنار کرد.

اسماعیل هنیه آلن جانستون را دوست فلسطینی‌ها دانست و این اقدام آدم‌ربایان را مخالف منش انسانی، اسلامی و فلسطینی توصیف کرد. هنیه برای قدردانی از خدمات جانستون پرچم فلسطین را به وی اهدا کرد.

آقای هنيه روزچهار شنبه ابراز اميدواری کرد که زمينه رهايی سرجوخه اسرایيلی گيلاد شاليت هم فراهم شود. آقای شاليت يک سال پيش در مرز دستگير شد و گفته می‌شود که تا کنون در شهر غزه تحت اسارت بسر می‌برند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)