تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

گفتگوی محمد خاتمی با روزنامه‌‌نگاران هم‌میهن

یک روز پس از تعطیلی روزنامه هم‌میهن از سوی دادستانی تهران، محمد خاتمی، رییس‌جمهوری پیشین ایران، با محمد عطریانفر، رییس‌ شورای سیاستگذاری این روزنامه تلفنی صحبت کرد.

به گزارش رادیو زمانه، خاتمی همچنین از طریق آیفون با روزنامه‌نگاران هم‌میهن، گفتگو کرد و از تعطیل شدن این روزنامه ابراز تاسف نمود. در همین حال محمد عطریانفر روز چهارشنبه برای دیدار با مقامات وزارت ارشاد به این وزارتخانه رفت. هنوز از نتیجه این دیدار گزارشی در دست نیست.


هم میهن پس از تعطیلی. فرانس پرس

در پی تعطیلی مجدد روزنامه هم ‌میهن از سوی دادستانی تهران، سیدحسین حسینیان، قاضی پرونده‌ این روزنامه اعلام کرد "روند دادرسی و دادگاه هیچ اشكالی نداشته است".


قاضی مرتضوی، دادستان تهران در نامه‌ای اشکال در روند دادرسی هم‌میهن را، دلیل توقیف مجدد این روزنامه اعلام کرد. قاضی مرتضوی در نامه خود دو ایراد بر پرونده هم‌میهن وارد دانسته است: "1-از آقای غلاحسین كرباسچی قبل از برگزاری جلسه‌ علنی محاكمه هیچ‌گونه تامینی اخذ نشده و قرار تامین كیفری در رابطه با وكیل متهم صادر گردیده و ایشان آن را امضا كرده‌اند كه اساسا صدور قرار تامین كیفری برای وكیل مدافع به جای متهم، خلاف قانون و موازین آیین داردسی كیفری است".

مرتضوی ایراد دومی را که به این پرونده وارد دانسته، اینگونه شرح می‌دهد: " -مطابق اصل 168 قانون اساسی، جلسه‌ محاكمه‌ مطبوعاتی می‌بایست در حضور اعضای محترم هیات منصفه و به صورت علنی باشد و مدیرمسئول مطابق مسئولیتی كه در تبصره 4 و 7 ماده 9 قانون مطبوعات بر عهده‌شخص وی قرار گرفته، در حضور اعضای هیات منصفه محاكمه گردد. در مانحن فی اساسا مدیرمسئول در جلسه‌ محاكمه، حاضر نشده و عذر موجهی نیز اعلام نكرده و علی‌رغم این موضوع، دادگاه به جای مدیرمسئول كه متهم پرونده است، وكیل وی را محاكمه و از وی بدون حضور متهم، آخرین دفاع نیز اخذ و پس از اعلام نیز هیات محترم منصفه مبادرت به محكومیت متهم به جزای نقدی نموده است كه مراتب محاكمه و صدور رای به نحوی كه در اعتراضیه‌این دادستانی خطاب به دادگاه محترم تجدیدنظر استان تهران آمده، خلاف موازین آمره قانون آیین دادرسی كیفری اقدام گردیده است لذا محاكمه به نحو مذكور فاقد رسمیت قانونی و رای صادره نیز نافذ نیست."

اما به گفته قاضی پرونده هم‌میهن ایرادات دادستان تهران وارد نیست. سید حسین حسینیان، رییس شعبه‌ 1083 دادگاه عمومی تهران، و قاضی پرونده هم‌میهن در واکنش به اظهارات مرتضوی به ایسنا گفت: "روند دادرسی و دادگاه هیچ اشكالی نداشته و پاسخ ایرادات به مراجع مافوق و دادگاه تجدیدنظر اعلام می‌شود".

سید حسین حسینان همچنین اظهار داشت: "منتظر رسیدگی دادگاه تجدیدنظرمی‌مانیم".

از سوی دیگر محمود علیزاده طباطبایی ، وکیل روزنامه هم‌میهن، نیز تصمیم دادستانی تهران را فاقد مبنای قانونی دانست و گفت: "درخصوص قرار تامین كیفری طبق ماده 132 قانون آیین دادرسی كیفری، دادگاه به منظور دسترسی به متهم و حضور به موقع وی در موارد لزوم قرار صادر می‌كند؛ در مورد این پرونده دادگاه ضرورتی به صدور قرار ندیده است".

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به صدور قرار التزام با شرط شرف برای مدیرمسئول این روزنامه از سوی دادگاه اظهار داشت كه دادگاه تكلیفی ندارد كه حتما قرار صادر كند و دادگاه در مورد متهمی كه احتمال تبانی یا فرار وی وجود داشته باشد، قرار صادر می‌كند.

وكیل روزنامه هم میهن در رابطه با ایراد دوم دادستانی تهران مبنی بر عدم حضور مدیرمسئول این روزنامه در جلسه دادگاه اظهار داشت: "طبق ماده 181 قانون آیین دادرسی كیفری هر گاه متهم بدون عذر در دادگاه حاضر نشود و وكیلی نیز حضور نیابد دادگاه می‌تواند حكم جلب متهم را صادر كند".

وی در ادامه با اشاره به روند رسیدگی به پرونده هم میهن خاطرنشان کرد كه تشخیص لزوم یا عدم لزوم حضور متهم در جلسه، به صراحت قانون بر عهده دادگاه است.
هم میهن پس از انتشار 42 شماره روزسه شنبه بار دیگر توقیف شد.

نظرهای خوانندگان

در این خبر مبالغه شده است . خاتمی هرگز با ما صحبت نکرد بلکه فقط به عطریانفر گفت به همه سلام برسانید .

-- ali ، Jul 4, 2007 در ساعت 10:02 PM

این خاتمی اون موقع که قدرت داشت و مثلا رئیس جمهور بود اظهار تاسف نمی کرد حالا که می خواد دوباره برای حزب بی ارزشش رای جمع کنه با خیلی عکس یادگاری می گیره.
اصلاح طلب و اصولگرا سر و ته یک کرباسند. هر دو به ج.ا. اعتقاد دارند.

-- امیر همائی ، Jul 5, 2007 در ساعت 10:02 PM

Vaghean ta key in vaziyat mitoone dar Iran edame peida kone,masyline jomhurie esllami asllan negarane aynde khod va keshvare ma nistand.

-- a.j ، Jul 5, 2007 در ساعت 10:02 PM

آقای همایی عزیز آقای خاتمی حزبی ندارد که بخواد برای آن رای جمع کند اعتقاد به جمهوری اسلامی فقط منحصر به آقای خاتمی نیست هم کسانی که در ایران فعالیت روزنامه نگاری میکنند، به عنوان یک فعالیت مدنی، اعتقاد به جمهوری اسلامی دارند.

-- پدرام الوندی ، Jul 5, 2007 در ساعت 10:02 PM

پدرام گرامی
اگر اعتقاد به جمهوری اسلامی را با تابعیت از قانون اساسی و قوانین تابعه آن ( با حفظ استفاده از ظرفیت های قانونی برای اعتراض )جابجا کنیم می شود تا حدی پذیرفت .

-- م.ج ، Jul 6, 2007 در ساعت 10:02 PM

chera ghesmate nazar bedahid dar ghesmate marboot be efazate Ayahollah khamenee faal nis....emmm nakone shoma ham?..

-- بدون نام ، Jul 6, 2007 در ساعت 10:02 PM

آقای خاتمی که حزب ندارد و مشکل او هم البته همین است. این یعنی مشی کدخدامنشی. نمونه رفسنجانی را داریم. بس است. کاش خاتمی نگرش حزبی داشت. اما مهم تر این است که او در حرف خود پیگیری نشان دهدو با رهبرش حرف بزند تا زمینه چاپ هم میهن هموار شود. هرچند حرف رهبر هم خریدار نخواهد داشت. روزنامه را می بندند، بعد باز می شود و داستان این قدر ادامه پیدا کرده، که کمتر کسی تعجب می کند. این یعنی عادی شدن و جاافتادن! اما همین چهل و سه شماره هم میهن نشانه از کیفیت بالای کار داشت و دارد. حیف. حالا باید دید کی طومار شرق و اعتماد ملی برچیده خواهد شد؟

-- بردیا ، Jul 7, 2007 در ساعت 10:02 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)