تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۱۳ تیر


سرخط آخرین خبرها در نیمروز چهارشنبه
۱۳ تیر ۱۳۸۶
۴ ژوییه ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: سعيد مرتضوی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، با انتشار نامه‌ای به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی دلايل توقيف روزنامه هم‌ميهن را اعلام كرد. مرتضوی در قسمتی از این نامه، که متن آن را خبرگزای ایرنا منتشر کرده است، گفته است طی مراحل رسیدگی به پرونده‌ی روزنامه‌ی هم‌میهن، برای غلامحسین کرباسچی، مدیرمسئول این روزنامه، قرار تأمین (از قبیل بازداشت، اخذ وثیقه یا کفالت) صادر نشده است. در قسمتی دیگر از این نامه آمده است: «مدير مسئول [هم‌میهن] در جلسه‌ی محاكمه حاضر نشده و عذر موجهی نيز اعلام نكرده و به رغم اين موضوع، دادگاه به جای مدير مسئول كه متهم پرونده است وكيل وی را محاكمه» کرده است. روزنامه‌ی هم‌ميهن، به صاحب امتيازی غلامحسين كرباسچی، پس از انتشار ۴۲ ‬شماره در دوره‌ی جديد فعاليت خود، روز گذشته مجددا توقيف شد.

تهران، ایران: خبرگزاری ایسنا گزارش کرده است که نوری المالکی، نخست وزير عراق، ظرف روزهای آتی برای مذاكره با مقامات ايرانی و همچنین عيادت از عبدالعزيز حكيم به ایران سفر خواهد کرد. ایسنا به نقل از منابع آگاه در سفارت عراق در تهران افزوده است زمان دقيق اين سفر هنوز مشخص نیست.

اسلام‌آباد، پاکستان: در حالی که نیروهای امنیتی پاکستان مسجد لعل را در محاصره گرفته‌اند و تا ساعت ۱۱ امروز (به وقت محلی) به طلبه‌های افراطی این مسجد در اسلام‌آباد فرصت داده‌اند تا خود را تسلیم کنند، شب گذشته تعدادی از زنان طلبه این مسجد را ترک گفتند و از آن خارج شدند. درگیری روز گذشته بین نیروهای نظامی پاکستان و طلبه‌های هوادار طالبان در این مسجد به کشته شدن ۱۱ تن انجامید.


میرانشاه، پاکستان: ساعاتی پیش در حمله‌ی انتحاری یک خودروی بمب‌گذاری شده به نیروهای نظامی پاکستان در میرانشاه، در ایالت وزیرستان شمالی و در نزدیکی مرز افغانستان، ۱۱تن، از جمله ۶ سرباز، از پای درآمدند.

گواتمالاسیتی، گواتمالا: ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، که پس از دیداری دو روزه با جرج بوش به گواتمالا سفر کرده است، مذاکراه با بوش را «رضایت‌بخش» خواند و «لحن و نتیجه‌ی مذاکرات» را ستود. پوتین در کنفرانسی خبری در گواتمالا گفت: «وزیران خارجه‌ی دو کشور گفت‌وگوها را در باره‌ی موضوعات مشخص شده ادامه خواهند داد». سفر پوتین به گواتمالا بخت روسیه را در کسب میزبانی بازی‌های زمستانی سال ۲۰۱۴ افزایش خواهد داد. کمیته‌ی بین‌المللی المپیک امروز در گواتمالا میزبان نهایی این بازی‌ها را از بین ۳ کشور پیشنهاددهنده (روسیه، کره جنوبی و اتریش) برخواهد گزید.

لندن، بریتانیا: گوردوان براون،‌ نخست وزیر بریتانیا،‌ از آزادی آلن جانستون ابراز شادمانی کرد. براون امروز گفت: «آزادی او آسودگی بسیاری برای خانواده، دوستان و تمامی کسانی‌ست که برای رهایی او تلاش کردند و من از این خبر خوشحالم». والدین جانستون نیز امروز گفتند با تماس تلفنی‌ای که دیشب با فرزندشان برقرار کرده‌اند از این «کابوس زنده» نجات یافته‌اند. آلن جانستون، خبرنگار بی‌بی‌سی، ۱۶ هفته‌ی پیش به دست گروه افراطی جندالاسلام در غزه ربوده شد و سرانجام بامداد امروز آزاد شد و به مقامات حماس تحویل داده شد.

مسکو، روسیه: آنتونی برنتون، سفیر بریتانیا در روسیه، امروز گفت پس از گذشت پنج هفته از درخواست بریتانیا از روسیه، مبنی بر تسلیم فرد مظنون به شرکت در قتل الکساندر لیت‌ویننکو، روسیه هنوز پاسخی رسمی به این درخواست نداده و سکوت کرده است. مقامات قضایی بریتانیا برای آندره‌ی لوگووی، مأمور سابق KGB که اینک به تجارت مشغول است، قرار بازداشت صادر کرده‌اند. لوگووی متهم است که لیت‌ویننکو را با استفاده از پلوتونیوم ۲۱۰ در نوامبر سال گذشته در لندن کشته است. روسیه می‌گوید طبق قانون اساسی‌اش نمی‌تواند شهروند این کشور را به دادگاهی خارجی بسپرد اما بریتانیا اعلام کرده است در موافقت‌نامه‌هایی که به امضای دو طرف رسیده، این امر مجاز شمرده شده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)