تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چاوز: واشنگتن از اتحاد ایران و ونزوئلا ناراحت است

در دومین روز از سفر رییس‌جمهوری ونزوئلا به ایران و امضای سند چند سند همکاری میان دوکشور، هوگو چاوز با همتای ایرانی خود در یک کنفرانس خبری شرکت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران در ابتدای این نشست مطبوعاتی، محمود احمدی‌نژاد گفت: "خوشبختانه امروز روابط دو کشور، بسیار عمیق، برادرانه، گسترده و پایدار است و کشور انقلابی ونزوئلا به همت آقای چاوز و مردمش در حال رشد و پیشرفت بیشتر است".


چاوز و احمدی نژاد در عسلویه

رییس‌جمهوری ایران افزود: "همان‌طور که بارها اعلام کرده‌ایم برای توسع روابط دو کشور ایران و ونزوئلا هیچ محدودیتی وجود ندارد و ما اقتدار و پیشرفت ونزوئلا را اقتدار و پیشرفت ایران می‌دانیم و به همین دلیل امروز دو کشور دست در دست هم در مسیر پیشرفت با تمام توان حرکت می‌کنند".

این سومین سفر رییس‌جمهور چپگرای ونزوئلا از زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد به ایران است. ایران و ونزوئلا هر دو عضو اوپک هستند.

احمدی‌نژاد ونزوئلا را یک کشور بزرگ، آزاد، مستقل و تاثیرگذار در آمریکای لاتین خواند و گفت: "ما همکاری‌های دو کشور را به نفع هر دو و در جهت ایجاد صلح و برادری در جهان می‌دانیم".

احمدی‌نژاد اظهار داشت که" پیام انقلاب ایران و ونزوئلا، پیام صلح و برادری برای همه‌ی ملت‌ها و ایستادگی قاطع در برابر زورگویی‌ها و خودخواهی‌های نظام‌های استکباری است".

به گفته احمدی‌نژاد "ونزوئلا با مدیریت هوشمند آقای چاوز در آستانه‌ یک جهش بزرگ و پیشرفت در زمینه‌ی اقتصادی و حوزه‌های دیگر هست".

احمدی‌نژادتاکید کرد: "دو کشور ایران و ونزوئلا همواره در کنار هم خواهند بود و همدیگر را یاری می‌کنند".

وی در پایان خطاب به کسانی که از دوستی ملت‌هایی چون ایران و ونزوئلا ناراحت هستند، گفت: "ما یک جمله بیشتر خطاب به آنها نداریم و آن هم این‌که شما که از دوستی و برادری ملت‌ها ناراحت هستید از این ناراحتی بمیرید".

رییس‌جمهوری ونزوئلا هم در این کنفرانس خبری گفت: "اتحاد ایران و ونزوئلا و دیگر کشورهای آزاده، باعث ناراحتی واشنگتن است".

هوگو چاوز افزود: "از مهم‌ترین توانمندی‌های ایران در حال حاضر معنویت سیاسی است".

وی به تمدن چندین هزار ساله‌ایران اشاره کرد و گفت: "تروریسم آمریکا می‌خواهد فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی را نادیده بگیرد و آن را زیر سوال ببرد. آنها می‌خواهند به دنیا القا کنند کسانی که در ایران زندگی می‌کنند یک مشت بربر هستند".

چاوز گفت: "ما به آنها می‌گوییم بربرها و وحشی‌ها کسانی هستند که بمب اتم را در هیروشیما و ناکازاکی پرتاب کردند. بربرها کسانی هستند که به عراق تجاوز و چنین وضعیتی را ایجاد کرده‌اند. بربرها همان کسانی هستند که علیه مردم مظلوم فلسطین جنگ به راه انداخته‌اند. بربرها همان کسانی هستند که از اروپا به آمریکا آمدند و فرهنگ و تمدن ما را نابود کردند. بربرها کسانی هستند که تمدن سرخ‌پوستان در آمریکای لاتین را نابود کردند".

وی افزود: "این معنویت سیاسی که در حال حاضر در ایران وجود دارد بزرگ‌ترین محرک سوخت انقلاب اسلامی ایران است".

چاوز با بیان این که گفتمان غربی بر اساس خودخواهی و زیاده‌خواهی بنا شده است، افزود: "روابط ایران و ونزوئلا یک رابطه‌ی اتفاقی نیست؛ چرا که جهانیان باید بدانند در آمریکای لاتین نیز یک تمدن جدید در حال شکوفایی است. مردم آمریکای لاتین در حال بازگشت به فرهنگ اصیل خودشان هستند؛ به آن چه به واقع بوده است و غربی‌ها سعی کردند از آنها بگیرند. ما در آمریکای لاتین به دنبال احیای ارزش‌های خود هستیم؛ ارزش‌هایی که نشات‌گرفته از ریشه‌ سرخ‌پوستی ماست".

رییس‌جمهور ونزوئلا هم‌چنین گفت: "ایران و ونزوئلا و کشورهای آزاده با اتحاد با یکدیگر سلطه‌ آمریکای شمالی را خواهند شکست".

وی ادامه داد: "به همین دلیل است که وقتی ما به ایران می‌آییم واشنگتن از سفر ما ناراحت می‌شود. آنها وقتی مشت‌های گره کرده‌ ما و ایران را مشاهده می‌کنند، ناراحت می‌شوند".

چاوز در بخش دیگر سخنانش اظهار داشت :"بین ایران و ونزوئلا قراردادهای مهمی امضا شد که در راستای ارتقای روابط دو کشور بسیار موثر و قابل توجه است".

رییس‌جمهور ونزوئلا به قراردادهای بسته‌شده در زمینه‌های مختلف تجاری، اقتصادی و پتروشیمی اشاره کرد و افزود: "در واقع این همکاری‌های اقتصادی باعث پیشرفت می‌شود و می‌تواند یک انقلاب اقتصادی برای کشور ما به وجود آورد".

وی با بیان این که قرار است بین ایران و ونزوئلا شرکت مشترک نفتی ایجاد شود، افزود: "من نمی‌دانم با چه زبانی مراتب تشکر و قدردانی خود را از دولت ایران از طرف دولت و ملت ونزوئلا اعلام کنم".

چاوز در پایان با اشاره به این که شش باری که در طول این هشت سال به ایران سفر کرده را کافی نمی‌داند، گفت: "ما در حال حاضر روابط عمیقی با ایران داریم".

روز دوشنبه با حضور چاوز و احمدی‌نژاد کلنگ احداث طرح مشترک متانول ایران و ونزوئلا در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به زمین زده شد.

این مجتمع با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن متانول با مشارکت شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت پتروشیمی ونزوئلا احداث خواهد شد.

با تاسیس شرکت مشترک پتروشیمی ایران و ونزوئلا یک واحد متانول در منطقه عسلویه و یک واحد نیز در کشور ونزوئلا در منطقه صنعتی زیگما احداث خواهد شد.

49 درصد این شرکت متعلق به ونزوئلا و 51 درصد آن متعلق به ایران است. ایران و ونزوئلا قصد دارند طرح مشابهی را به زودی در خاک ونزوئلا به اجرا درآورند. ارزش هر دو طرح در مجموع به ا میلیارد و 400 میلیون دلار می‌رسد.

همچنین با حضور چاوز مجتمع پتروشیمی برزویه که گفته می‌شود بزرگترین طرح آروماتیک جهان است در عسلویه افتتاح شد.

این مجتمع شامل 11 واحد تولید کننده ، پارازایلین، ارتوزایلین، بنزن، رافینیت، آروماتیک سنگین، گاز مایع (ال.پی.جی) هیدروکربن‌های سبک و سنگین و برش پنتان است که بخشی از ظرفیت تولید به صادرات و بخشی نیز به عنوان خوراک پتروشیمی جم اختصاص دارد.

این مجتمع تولیدی در زمینی به مساحت 61 هکتار احداث شده و با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 280 هزار تن محصولات آروماتیک است.

در همین حال عملیات اجرایی بخش خشکی (پالایشگاه گاز)،‌ طرح توسعه فازهای 15، 16، 17 و 18 حوزه گازی پارس جنوبی، با حضور روسای جمهوری ایران و ونزوئلا رسما آغاز شد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)