رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۸۶

آمریکا: «حمله به نیروهای مرتبط با ایران»

ارتش آمریکا امروز،‌ شنبه، اعلام کرد در دو حمله‌ی جداگانه، ۲۶ تن از نیروهایی را که ادعا کرده است مظنون به عضویت در «شبکه‌های ترور ایران» هستند از پای درآورده و ۱۷ نفر دیگر را بازداشت کرده است. از هویت این افراد خبری منتشر نشده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای آمریکایی مستقر در عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «نیروهای ائتلاف در ساعات سپیده‌دم امروز شنبه دو حمله‌ی جداگانه را با هدف مظنونان شبکه‌های تروریستی مخفی، در شهرک صدر ترتیب داد».

در قسمت دیگری از این بیانیه آمده است: «اعتقاد بر این است که تروریست‌های مظنون،‌ روابطی نزدیک با شبکه‌های ترور ایران دارند و مسئول تسهیل انتقال مساعدت‌های مرگبار به عراق بوده‌اند».

مسئولان بیمارستان صدر، در شهرک صدر، تایید کردند که تاکنون ۸ جسد و ۲۰ زخمی به این بیمارستان تحویل شده است.

ساکنان شهرک صدر بامداد امروز، با صدای انفجارهایی متعدد از خواب بیدار شدند. در حدود پانزده مرد مسلح به خیابان‌ها سرازیر شدند و با تفنگ و نارنجک‌انداز به سوی هلیکوپترهای آمریکایی که بر فراز شهرک حلقه زده بودند آتش گشودند. هلیکوپترها نیز پاسخ مردان مسلح را با شلیک راکت دادند. چندین خانه و اتومبیل در پی این تبادل آتش تخریب شدند. ارتش آمریکا ضمن تایید نبرد سنگین در شهرک صدر اعلام کرد در این عملیات هیچ یک از نیروهای آمریکایی یا عراقی آسیب ندیده‌اند.

حمله‌های امروز تازه‌ترین حملاتی‌ست که شبه‌نظامیان را در منطقه‌ای هدف قرار می‌دهد که به گفته‌ی فرماندهان آمریکایی «محل آموزش و تحویل سلاح‌های رسیده از ایران» به شمار می‌رود.

روز گذشته نیز یک فرمانده آمریکایی ادعا کرد حمله‌های نارنجکی به منطقه‌ی سبز از سوی ایران رهبری می‌شود. ژنرال ژوزف فیل دیروز در تله‌کنفرانسی از پنتاگون گفت: «بسیاری از حملات غیرمستقیمی که به ما می‌شود، به‌خصوص در منطقه‌ی بین‌المللی، منطقه‌ی سبز، در واقع کار ایرانی‌هاست».

تهران در باره‌ی گفته‌های دیروز و بیانیه‌ی امروز اظهار نظری نکرده اما همواره این اتهامات را تکذیب کرده است و تأکید می‌کند از دولت نوری المالکی پشتیبانی می‌کند.

دو ماه پیش، سفیر آمریکا در عراق و همتای ایرانی‌اش برای مذاکره در باب استقرار امنیت در عراق با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند، اما فرماندهان آمریکایی می‌گویند ایران همچنان به آشوب‌ها دامن می‌زند. ژنرال کوین برگنر، سخنگوی ارتش آمریکا در عراق، هفته‌ی پیش گفت: «نقش ایران در انتقال سلاح، آموزش پیکارجویان، تأمین منابع، مساعدت در طراحی حملات و بازپروری هسته‌های مخفی کاملا واضح است».

خبر تکمیلی: نوری المالکی، نخست وزیر عراق، با صدور بیانیه‌ای عملیات امروز نیروهای آمریکایی را در شهرک صدر زیر سؤال برد. المالکی در این بیانیه گفته است: «تمامی متمردان، از هر جناح سیاسی و نژاد و فرقه‌ای که باشند، و تمامی کسانی که با نارنجک به مؤسسات دولتی حمله می‌کنند و افراد بی‌گناه را می‌کشند تحت تعقیب دولت‌اند». اما «آسیب رساندن به غیرنظامیان و اموال ایشان با ظاهرسازی مبارزه با تروریست‌ها و شبه‌نظامیان مردود است. بنابر این، دولت عراق از نیروهای ائتلاف خواهد خواست روشن کند امروز صبح در شهرک صدر چه اتفاقی افتاده است».

نظرهای خوانندگان

هه!

-- سوسن جعفری ، Jun 30, 2007 در ساعت 12:00 PM