رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۸۶

واگذاری اطلاعات خصوصی به واشنگتن از سوی اروپا

مقامات اتحادیه اروپا اعلام کردند که بر پایه توافق صورت گرفته، خزانه‌داری آمریکا می‌تواند پنج سال اطلاعات مالی خصوصی افراد را برای مبارزه با تروریسم در بانک اطلاعاتی خود ذخیره کند.

این توافقنامه که باید به تایید 27 عضو اتحادیه اروپا برسد، جایگزین یک توافق موقت خواهد شد که در ماه ژوییه منقضی می‌شود.


به گزارش آسوشیتدپرس، فرانکو فراتینی، کمیسر قضایی و امور داخلی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه اظهار داشت که این اتحادیه در مبارزه باتروریسم، با آمریکا دارای دیدگاه‌های مشترک است، اما "این فعالیت‌ها باید به طور کامل منطبق با حقوق اساسی باشد".

توافقنامه یاد شده که روز چهارشنبه میان اتحادیه اروپا و آمریکا به امضا رسید چگونگی دسترسی خزانه‌داری آمریکا به اطلاعات "انجمن جهانی انتقالات مالی بین بانکی" (SWIFT)را روشن می‌سازد.

"انجمن جهانی انتقالات مالی بین بانکی" که مقر آن در بلژیک است سال گذشته پذیرفت که اطلاعات "محدودی" در اختیار مقامات ایالات متحده قرار داده است. پس از فاش شدن ماجرا مقامات اروپایی به ایالات متحده اعتراض کردند. با اجرای این توافقنامه ارسال اطلاعات شهروندان به آمریکا رسمیت خواهد یافت.

کمیسیون اتحادیه اروپا همچنین می‌گوید که مقامات آمریکایی از نحوه استفاده از این اطلاعات اطمینان خاطر داده‌اند و اینکه اطلاعات مالی پس از پنج سال از به کل پاک خواهند شد.

مقامات اروپایی همچنین از 2000 بانک و سهامدار خواستند که به مشتریانی که از سیستم "انجمن جهانی انتقالات مالی بین بانکی" استفاده می‌کنند، اطلاع دهند که از یکم سپتامبر امسال، ماموران خزانه‌داری آمریکا می‌توانند به اطلاعات مالی آنها دسترسی داشته باشند.

همچنین مقامات اروپایی تاکید کردند که از این اطلاعات تنها در زمینه مبارزه با تروریسم بهره‌گیری خواهد داشت.



از طریق "انجمن جهانی انتقالات مالی بین بانکی "(SWIFT)، روزانه نزدیک به 11 میلیون مبادله مالی در میان 7800 بانک و دیگر موسسات مالی صورت می‌گیرد. از این سیستم در بیش از 200 کشور جهان استفاده می‌شود.

در "انجمن جهانی انتقالات مالی بین بانکی" شماره حساب، نام و دیگر مشخصات افراد ثبت می‌شود.

برای اینکه خزانه‌داری آمریکا از تبادلات مالی آگاه باشد، اطلاعات "انجمن جهانی انتقالات مالی بین بانکی"، به یک سرور در هلند و یک "سرور آیینه" در آمریکا انتقال می‌یابد.