رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۷ تیر


سرخط آخرین خبرها در نیمروز پنج‌شنبه
۷ تیر ۱۳۸۶
۲۸ ژوئن ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: زنگ سه روز ماراتن کنکور در ایران از صبح امروز با رقابت داوطلبان گروه ریاضی به صدا درآمد. به گزارش ایسنا،‌ کنکور ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ایران امروز صبح به صورت همزمان در ۳۸۲ حوزه‌ی داخلی و ۱۹ حوزه‌ی خارجی آغاز شد. در کنکور امسال مجموعا یک‌ونیم میلیون داوطلب به رقابت خواهند پرداخت.

بغداد، عراق: انفجار خودرویی بمب‌گذاری شده در یک ایستگاه اتوبوس در بغداد ۲۱ تن را از پای درآورد و به مجروح شدن ۴۲ نفر منجر شد. انفجار در شلوغ‌ترین ساعت صبح و در محله‌ی البعا، در جنوب بغداد، روی داد.

بصره، عراق: بامداد امروز بر اثر انفجار بمبی کنار جاده در بصره، ۳ سرباز بریتانیایی کشته و یک سرباز دیگر به شدت زخمی شدند. بدین ترتیب، آمار تلفات نظامیان بریتانیایی از سال ۲۰۰۳ تاکنون به ۱۵۶ نفر رسید. بریتانیا ۵۵۰۰ نیروی نظامی در بصره، دومین شهر عراق، دارد.

کابل،‌ افغانستان: انفجار انتحاری خودرویی بمب‌گذاری شده بر سر راه کاروان نیروهای نظامی ناتو در افغانستان، امروز جان ۲ سرباز آمریکایی را گرفت. این سومین حمله‌ی انتحاری در کابل ظرف یک ماه اخیر است. بدین ترتیب، آمار حملات انتحاری در افغانستان، در سال جاری میلادی به ۶۰ مورد رسید. سال ۲۰۰۵ تنها ۲۵ مورد حمله‌ی انتحاری در افغانستان اتفاق افتاده بود.

طرابلس، لبنان: صبح امروز ۵ تن از شورشیان اسلامگرا در درگیری با نیروهای نظامی لبنان،‌ در منطقه‌ی غلمون، ۵ کیلومتری جنوب بندر طرابلس، کشته شدند. از سوی دیگر، نبرد با شورشیان فتح الاسلام در اردوگاه نهر البارد، امروز در چهلمین روز این درگیری‌ها، همچنان ادامه دارد.

لندن، بریتانیا: گوردون براون،‌ یک روز پس از تصدی مقام نخست وزیری بریتانیا، امروز اعضای کابینه‌ی خود را در دفترش گرد آورد تا «کابینه‌ی تغییر» را معلوم کند. براون قرار است اسامی وزرای دارایی، خارجه، بهداشت و کشور را امروز اعلان کند.

داکا، بنگلادش: بنگلادش می‌گوید تونی بلر در سِمت جدید خود، فرستاده‌ی ویژه‌ی گروه چهارجانبه‌ی صلح خاورمیانه، باید ایامی سخت را از سر بگذراند تا «سوء شهرت»اش را از خاطرها بزداید. نظم الکونین، یکی از مسئولان وزارت خارجه‌ی بنگلادش، امروز گفت: «او در منطقه باید سخت کار کند؛ چرا که بلر در موضوعات عراق،‌ خاورمیانه و کشور خودش شهرت بدی دارد و مطمئن نیستم چه اندازه مورد اقبال واقع خواهد شد».

واشنگتن، آمریکا: جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، روز گذشته اعلام کرد در صدد است با ایجاد پستی جدید، نماینده‌ی ویژه‌ای را نزد سازمان کنفرانس اسلامی تعیین کند. بوش، که در مراسم پنجاهمین سالگرد مرکز اسلامی واشنگتن سخن می‌گفت، وظیفه‌ی این نماینده‌ی ویژه را انتقال دیدگاه‌های جهان اسلام به رهبران آمریکا دانست. شورای روابط اسلامی آمریکا (CAIR) نیز با صدور بیانیه‌ای از این پیشنهاد بوش استقبال کرد.

واشنگتن، آمریکا: روز گذشته کمیته‌ی قضایی سنای آمريکا احضاریه‌ای رسمی به کاخ سفید و همچنین دفتر دیک چنی، معاون رییس جمهور، فرستاد و از آنها خواست تا اسناد مربوط به برنامه‌ی استراق سمع شهروندان را به این کمیته تسلیم کنند. براساس اين احضاريه، تمامی اسناد مربوط به استراق سمع تلفنی و ای‌میلی پس از حادثه‌ی یازده سپتامبرباید در اختیار این کمیته قرار گیرد.

تهران، ایران: باشگاه استقلال اعلام كرد اعضای هيأت مديره‌ی اين باشگاه به اتقاق آرا ناصر حجازی را به عنوان سرمربی تيم استقلال تهران برگزيدند. به گزارش ایرنا، حجازی شب گذشته برنامه‌های خود را در جلسه‌ی هيأت مديره مطرح و از آنها دفاع كرد و با آرای مثبت هیأت مدیره مواجه شد.