رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۸۶

حداد عادل: سهمیه‌بندی بنزین قابل تقدیر است

غلامعلی حداد عادل، رییس مجلس شورای اسلامی، از اجرای سهمیه‌بندی بنزین به عنوان «حرکتی بزرگ برای تغییر یک عادت دیرینه در راستای منافع ملی» یاد کرد و گفت: «مردم خود را با این کار تطبیق می‌دهند و سختی زودگذر را برای رفاه خود و نسل‌های آینده تحمل می‌کنند».

حداد عادل، که در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت، در پاسخ به سؤالی در باره‌ی تأثیر اجرای سهمیه‌بندی بنزین بر افزایش قیمت برخی کالاها اظهار داشت: «طرح سهمیه‌بندی بنزین ضروری و برای کشور مفید است و مصرف بنزین را کاهش می‌دهد. افزایش نرخ برخی کالاها هم ارتباطی با این مسأله ندارد».

حداد عادل با تقدیر از دولت به‌خاطر فراهم کردن مقدمات اجرای این قانون فراگیر، گفت: «مجلس پس از شنیدن توضیحات وزرای نفت و کشور در خصوص سهمیه‌بندی بنزین در جلسه‌ی غیرعلنی امروز، مصمم شد دولت را در اجرای طرح یاری دهد».

رییس مجلس همچنین به اقدام کنگره آمریکا برای طراحی بررسی فشار به ایران در زمینه‌ی واردات بنزین اشاره کرد و گفت: «هر چه آسيب‌پذيری كمتر شود، استقلال كشور بيشتر می‌شود».

حداد عادل با تأکید بر این‌که اجرای طرح سهمیه‌بندی «مشکلی ایجاد نکرده و کسی را در مضیقه قرار نداده»، گفت: «قطعا کسانی که شب گذشته دست به اقدامات مخرب زده‌اند از توده‌ی ملت نبوده‌اند. بنده روا نمی‌دانم کسانی را که دست به تخریب اموال عمومی و اماکن دولتی می‌زنند یا به پمپ بنزین‌ها حمله می‌کنند به متن ملت متعلق بدانیم بلکه عده‌ای معدود و فریب‌خورده هستند که بر اساس وعده‌های دشمنان دست به حرکت‌های زشت و زننده می‌زنند».

حداد عادل همچنین تأکید کرد: «دولت نیز تلاش می‌کند با اتخاذ تصمیمات مناسب‌تر و تکمیلی در آینده و اطلاع‌رسانی دقیق و همه‌جانبه درباره‌ی امور مربوط به سهمیه‌بندی بنزین به گونه‌ای عمل کند که مشکلی ایجاد نشده و مشکلات موجود نیز کاهش یابد».

نظرهای خوانندگان

غلامعلی خان در هیچ جای دنیا بنزین سهمیه بندی نیست قول میدهم که ملت ایران شما را به عقب نشینی وادار میکنند حتی جلسه را هم غیر علنی برگزار میکنید چون میترسید دله دزدی تان رو شود واقعا دم کامیون دارها گرم که شما را وادار به عقب نشینی کردند

-- بدون نام ، Jun 27, 2007 در ساعت 01:00 PM

درسته که در هیچ جای دنیا بنزین سهمیه بندی نیست، ولی در هیچ جای دنیا هم دولت روی بنزین سوبسید نمی ده!! جدای از انگیزه های واقعی دولت از این سهمیه بندی، به نظر من چاره ای جز قطع سوبسید برای کمک به این اقتصاد بیمار وجود نداره. البته من اقتصاد دان نیستم، ولی فکر می کنم فشاری که به مردم میاد بدلیل مشکلات دیگه اقتصادی در مملکت ماست. وگرنه در همه اقتصادهای پیشرفته بنزین با نزخ آزاد به دست مردم میرسه. بالاخره درمان رو باید از یه جائی شروع کرد؛ درمانی که بعضی وقتها با درد همراهه! ملت قهرمان پرور، و البته تنبل و ازخود راضی ایران هم بهتره یه نگاهی به گذشته خودش بندازه و ببینه چی کاشته که الان انتظار داره گندم درو کنه.


-- واله ، Jun 27, 2007 در ساعت 01:00 PM

واله عزیز شما که اقتصاد دان نیستید حداقل یه راه برای اقتصاددان ها باز میگذاشتید نمی نوشتید چاره ای وجود نداره جز قطع بنزین! برای چی سهمیه بندی بشه ؟ مگه چی ما شبیه اقتصاد پیشرفته است که بنزین ما بشه اقتصاد پیشرفته ؟ راه های ارتباطی یا تعرفه واردات یا دستمزدها یا رانت های عجییب یا سیستم حکومت چرا از بنزین شروع کنیم ؟

-- بدون نام ، Jun 28, 2007 در ساعت 01:00 PM

تا چند وقت پیش همه دم از حمله خارجی میزدند اما دولت هوشیار محمود احمدی نژاد چنان شرایطی را به وجود اورده که بیم جنگ داخلی میرود و بار
این کار خیال تمام دشمنان اسلام !!!! را اسوده کرد. منتظر افزایش چشمگیر
دزدی و قتل و جنایت باشید

-- بدون نام ، Jun 28, 2007 در ساعت 01:00 PM

I also think there should have either increase the price of the fuel or rationing the fuel. so, that is reasonable job by any government.
problem is that our public transport is not there to rescue anybody!
of course there are more, for example for a country with almost 1 million car production what is meaning of public transport!

-- Alireza ، Jun 28, 2007 در ساعت 01:00 PM

دلخوش نباشید که مسکن فقط میسازیم، آب و برق را مجانی میکنیم، اتوبوس را مجانی میکنیم، دلخوش به این مقدار نباشید، معنویات شما را، روحیات شما را عظمت میدیم، شما را به مقام انسانیت میرسانیم، اینها شما را منحط کرده اند، انقدر دنیا را پیش شما جلوه دادند که خیال کردید همه چیز این است، ما هم دنیا را آباد میکنیم و هم آخرت را...
(آیت الله خمینی، 12بهمن سال 1357)
و به این ترتیب ایران را آباد کردند...

-- آرمین ، Jun 29, 2007 در ساعت 01:00 PM

دلخوش نباشید که مسکن فقط میسازیم، آب و برق را مجانی میکنیم، اتوبوس را مجانی میکنیم، دلخوش به این مقدار نباشید، معنویات شما را، روحیات شما را عظمت میدیم، شما را به مقام انسانیت میرسانیم، اینها شما را منحط کرده اند، انقدر دنیا را پیش شما جلوه دادند که خیال کردید همه چیز این است، ما هم دنیا را آباد میکنیم و هم آخرت را...
(آیت الله خمینی، 12بهمن سال 1357)
و به این ترتیب ایران را آباد کردند...

-- آرمین ، Jun 29, 2007 در ساعت 01:00 PM

رفتارو حرکات اين دولت آنقدر با هم تناقض دارا که قابل وصف نيست.
از يک طرف ميخواهند با سهميه بندي بنزين از اسراف جلوگيري کنند اما از سوي ديگر دو سال است با تغيير ساعت رسمي کشور مخالفت ميکنن.
کافي است که به اين موضوع توجه شود که بر اساس برآورد به عمل آمده از سوي وزارت نيرو تنها 45 ميليارد تومان ضرر عدم تغيير ساعت ميباشد که با احتساب 4 سال تصدي دولت معادل 180 ميليارد تومان ضرر اين تصميم نسنجيده است. به عبارت ديگر اگر اين دولت هيچ حرکتي چه مثبت و چه منفي در اين 4 سشم نکند رقمي معادل 180 ميليارد هزينه براي مردم ايجاد کرده است. اين در شرايطي است که از ساعت 4 صبح که هوا روشن ميشود اقشار شاغل در منزل مانده و عملا ساعات اوليه روز را که هم خنک تر است و هم مناسب براي کار از دست ميرود. اي کاش در اين آشفته بازار که دولت خود را پيروز در مبارزه با حيف و ميل بنزين ميداند نيم نگاهي نيز به اين موضوع ميکرد.

-- حسن ، Jun 30, 2007 در ساعت 01:00 PM