رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۶ تیر


سرخط آخرین خبرها در نیمروز چهارشنبه
۶ تیر ۱۳۸۶
۲۷ ژوئن ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

غزه: صبح امروز ۴ فلسطینی در نوار غزه کشته شدند. تانک‌های اسراییلی با ورود به بخش شرقی شهر غزه، با مردان مسلح فلسطینی درگیر شدند که بر اثر آن ۲ فلسطینی کشته و چهار نفر مجروح شدند. یکی از فرماندهان گردان‌های قدس، شاخه‌ی نظامی جهاد اسلامی، نیز در خودروی خود مورد حمله قرار گرفت و کشته شد. مقامات فلسطینی می‌گویند حمله‌ی هوایی اسراییل باعث کشته شدن ضیا ابوذکر شده است اما سخنگوی ارتش اسراییل حمله‌ی هوایی را تکذیب کرد. در درگیری دیگری که بین گردان‌های قدس و نیروهای اسراییلی در شرق خان‌یونس روی داد یک تن از اعضای گردان‌های قدس جان باخت.

واشنگتن، آمریکا: سازمان سیا برای کشتن فیدل کاسترو ۱۵۰هزار دلار جایزه تعیین کرده بود. این یکی از چندین تخلفی‌ست که در گزارش تخلفات سیا، که روز گذشته در واشنگتن منتشر شد، به چشم می‌خورد. گزارش ۶۹۳ صفحه‌ای تخلفات سیا، که به سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ می‌پردازد، روز گذشته از حالت محرمانه خارج شد و در اختیار عموم قرار گرفت.

واشنگتن، آمریکا: کاندولیزا رایس، وزیر خارجه‌ی آمریکا، دیروز پس از بازگشت از فرانسه به کشورش، «روابطی واقعا عالی» را بین آمریکا و فرانسه پیش‌بینی کرد. رایس که برای شرکت در کنفرانس دارفور به فرانسه سفر کرده بود، برای نخستین بار با نیکولا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه، و کابینه‌اش دیدار و گفت‌وگو کرد. کاندولیزا رایس گفت که رییس جمهوری فرانسه به او از علاقه‌اش به «محکم‌ترین روابط تا حد امکان» گفته است.

لندن، بریتانیا: امروز دوران ده ساله‌ی نخست وزیری تونی بلر به پایان می‌رسد و گوردون براون، وزیر دارایی، رسما جانشین او می‌شود. مراسم تفویض قدرت امروز در کاخ باکینگهام و در حضور ملکه الیزابت دوم انجام می‌پذیرد.

بغداد،‌عراق: روز گذشته شورای عالی قضایی عراق قرار بازداشت وزیر فرهنگ این کشور را صادر کرد. اسعد کمال هاشمی، که اکنون در اردن به سر می‌برد، متهم است که نقشه‌ی ترور مثال علوسی را طراحی کرده است.

خارطوم، سودان: صبح امروز مشاور رییس جمهوری سودان که نماینده‌ی او در بحران دارفور نیز به شمار می‌آمد، در تصادف خودرو جان باخت. مجذوب الخلیفه مسئول مذاکره با رهبران قبایل برای دستیابی به موافقت‌نامه‌ی صلح بود و پیش از تصدی مقام مشاور ویژه‌ی رییس جمهور، مناصب متعددی در کابینه‌های پیشین بر عهده داشت. ماه مه سال پیش هیأتی به ریاست مجذوب خلیفه در کنفرانس نیجریه شرکت کرد و معاهده‌ی صلح دارفور را امضا کرد اما در بازگشت به سودان، چندان موفق نبود و تنها توانست موافقت یک گروه از سه گروه شورشی را به این معاهده‌ی صلح جلب کند.

نیویورک، آمریکا: تصمیم مالکان هتل چلسی در نیویورک برای تخریب و بازسازی این هتل تاریخی، خشم نویسندگان و هنرمندان آمریکایی را برانگیخته است. به گفته‌ی معترضان، تخریب این هتل که محل سکونت برخی از نویسندگان معروف بوده است آن را از روح تاریخی خود خالی می‌کند و خاطرات بسیاری را نابود می‌کند. اندی وارهول، آرتور میلر،‌ خانواده‌ی بارد، آرتور سی کلارک، مارک تواین،‌ تنسی ویلیامز و سیمون دو بووار از جمله کسانی هستند که ماه‌هایی از عمر خود را در این هتل سپری کرده‌اند یا حتا اثری را در آن آفریده‌اند.