رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۸۶

سهمیه‌بندی بنزین با تنش همراه شد

دولت ایران اعلام کرد از ساعت ۲۴ سه شنبه به وقت ایران، بنزین سهمیه‌بندی می‌شود. اعلام این خبر باعث شد تا در بیشتر مراکز پمپ‌بنزین تهران، تجمع مردم موجب اختلال و تنش در کار سوخت‌رسانی به خودروها شود.


خیابان مقابل یکی از مراکز سوخت‌گیری در تهران، شب پنجم تیرماه سال جاری

براساس گزارش‌هایی که از تهران می رسد، مردم تا نیمه‌شب در اطراف مراکز پمپ‌بنزین تجمع کردند. در برخی مراکز پمپ‌بنزین مانند تهران‌پارس نیز این تجمع با اعتراض‌های مردم همراه بود. بيژن حاج محمدرضا، رئيس اتحادیه جايگاه‌داران بنزین به زمانه گفت که در چند مرکز شهروندان معترض برخوردهای تندی با جایگاه‌داران سوخت داشته‌اند.

برخی مراکز پمپ‌بنزین تهران کار خود را برای ساعاتی متوقف کردند. نیروهای پلیس نیز حفظ آرامش این مراکز را به عهده گرفتند. خبرگزاری دانشجویان ایران گزارش داد « افرادی با سوء‌استفاده از اين شرايط به ايجاد اغتشاش و برافروختن آتش در برخی پمپ بنزين‌ها اقدام كردند.»

بر اساس اطلاعیه دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت٬ از روز ششم تیرماه، سهمیه هر خودروی شخصی در ماه حداکثر ۱۰۰ لیتر و در چهارماه، ۴۰۰ لیتر خواهد بود. به این ترتیب، سهمیه هر خودروی شخصی روزانه کمتر از ۴ لیتر است.


معترضان با متصدی پمپ بنزین وارد بحث می شوند

در طرح سهمیه‌بندی، تاکسی‌ها می‌توانند ماهانه ۸۰۰ لیتر بنزین و تاکسی‌های دوگانه‌سوز که سوخت بنزین و گاز را هم‌زمان مصرف می‌کنند، ماهانه ۶۰ لیتر سهمیه دریافت کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران با انتشار این اطلاعیه شورای اطلاع‌رسانی دولت گزارش داد، مرحله اول سهمیه‌بندی در قانون بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی ایران، برای خودروهای دولتی از بیست‌وسوم خردادماه امسال اجرا شده بود.

در نتیجه چندین بار تأخیر برای اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، در آخرین مرحله اعلام شد که قرار است از یکم تیرماه سهمیه‌بندی آغاز شود.


انتظار شهروندان دبه به دست برای آخرین بنزین آزاد در پنجمین شب تیرماه

با اعلام این خبر، صف‌های طولانی مقابل پمپ‌بنزین‌ها تشکیل شد که سوخت‌گیری خودروها را ساعت‌ها به تأخیر انداخت. در چندین مورد، ذخیره بنزین در منزل‌های شخصی شهروندان باعث آتش‌سوزی در خانه‌ها شد.

در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین معمولی ۱۰۰ تومان است اما وزارت نفت می‌گوید با توجه به واردات بنزین، قیمت واقعی تمام شده هر لیتر آن ۴۰۰ تومان محاسبه می‌شود.

هنوز قیمت قطعی بنزین آزاد و خارج از طرح سهمیه‌بندی اعلام نشده است اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند قیمت بنزین بدون سهمیه حدود ۴۰۰ تومان باشد.

یکی از خوانندگان زمانه در تهران٬ با دوربین تلفن همراه خود از تجمع مردم در پمپ بنزین خیابان خرمشهر (آپادانا) فیلمی گرفته است که می‌توانید در اینجا ببینید.


مطالب مرتبط:
بنزین جیره بندی شد
پیشنهادهای وزارت نفت برای قیمت آزاد بنزین
افزایش ۲۵ درصدی بهای بنزین در ایران

نظرهای خوانندگان

پمپ بنزین بزرگ حکیمیه را آتش زدند و ...

-- hd ، Jun 26, 2007 در ساعت 12:03 AM

شهروند حکیمیه را غارت کردند و آن رو سوزندند مردم هنوز توی خیابان هستند و دارن جنس ها رو می برن .خیلی ناراحت کننده است .

-- Bita ، Jun 26, 2007 در ساعت 12:03 AM

بنزین خیلی پیش از این باید با قیمت واقعی آن عرضه می شد ولی به سه دلیل و با در نظر گرفتن سه حالت انجام این کار به وقفه افتاد
اولین موضوع تضادی بود که این افزایش قیمت با شعار های جمهوری اسلامی در ابتدای انقلاب ایجاد می کرد یعنی همان حرف معروف آب و برق و گاز ووو مجانی

دومین دلیلی که می توان در مورد این تاخیر ، که باعث شد قیمت بنزین برای سال ها ارزان باقی بماند ذکر کرد ترس و تردید حاکمین از نارضایتی مردم و سعی در جلب رضایت ملت است که طبیعتا این موضع نیز در طی دو دهه اخیر عاملی بود که سوخت ارزان عرضه شود نمونه بارز آن طرح تثبیت قیمت ها از جمله تثبیت قیمت بنزین بود که از قضا در همین مجلس و البته در زمان دولت قبل تصویب شد!

اما سومین فرض آن است که دولت در طی دو دهه گذشته با آگاهی از انکه مردم ایران توان خرید سوخت گران را ندارد و موضوع تورم پیش می آید و با توجه به مدیریت ضعیف و غلط خود از این اقدام پرهیز کرده است


به هر صورت هر سه دلیل قابل نقد و بررسی است و شاید یکی از این دلایل یا هر سه باعث شد نظام یارانه ای در ایران قوت گیرد
اما سوالی که مطرح است این است که چرا باید فشار ناشی از این تصمیمات غلط حاکمین بر مردم وارد شود
آیا مردم مسئول شعار های افسانه ای رهبران انقلابی هستند؟
آیا مردم باید برای کسب رای عده ای اکنون جیره بندی را تجربه کنند؟
آیا مردم باید بهای تصمیم غلط نظام را که نتیجه آن کاهش سطح درامد مردم و ناتوانی در پرداخت قیمت واقعی سوخت بوده است بپردازند؟

آیا دیواری کوتاه تر از دیوار این مردم خسته و کلافه و به اشکال مختلف بلا کشیده نیافته اند؟

آیا برای مملکتی که جز غنی ترین کشورها از لحاظ گاز و نفت و منابع زیر زمینی است زشت و ناپسند نیست پس چند دهه رشد و شکوفایی (!!) از سر ناچاری کارش به جیره بندی بکشد؟
و چندین و چند چرا و آیا دیگر که مردم در کوچه و خیابان از یکدیگر و از خود می پرسند!

-- محمد/ ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

بخش اعظم این مسائل به خاطر جو روانی است که برخی، از جمله رادیو زمانه به وجود می‌آورند؛ اگر دولت بهتر اطلاع‌رسانی می‌کرد و مردم از مزایای سهمیه‌بندی سوخت باخبر می‌شدند، این مسائل پیش نمی‌آمد و برخی مانند بالایی (محمد) از روی بی اطلاعی مطلب نمی‌نوشتند.
سایت alef.ir مطلب جالبی در مورد مخالفان سهمیه بندی بنزین نوشته است. توصیه می‌کنم حتماً بخوانید.
------------------------------
زمانه: راديو زمانه با رعايت تمام اصول حرفه ای تنظيم خبر تنها به انعکاس اخبار می پردازد. خوشحال می شويم شما خواننده محترم برای برچسبی که به زمانه می زنيد شرح قانع کننده ای هم بدهيد

-- احسان ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

پمپ بنزین های تهران به آتش کشیده شد. در ادامه همین حرکت شیشه ی بانکها شکسته شد و اموال دولتی مورد خشم و غارت مردم واقع شد. این شورش ها با ورود نیروهای پلیس و بسیج خاتمه یافت.

-- بدون نام ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

احسان: رادیو زمانه که چیز خاصی نگفته که متهمش میکنی به جوسازی.
در ضمن، 4 لیتر در روز که کاملاً کافی به نظر میاد. یعنی بیشتر از یک گالن. الان خیلی از ماشینهای جدید بیشتر از 20 مایل (32 کیلومتر) با یک گالن کار می کنن. یعنی محل کار تهرانی ها با خونه شون بیشتر از 15 کیلومتر فاصله داره؟
این یه کاریه که باید خیلی پیش از اینها انجام میشد. حالا خود به خود مردم در مورد خرید ماشین کم مصرفتر، خرید خونه در نزدیکی محل کار، استفاده مشترک از اتوموبیل (کارپول)، استفاده از وسایل نقلیه عمومی بیشتر تلاش می کنند. از طرف دیگه این سوبسیدی که تاحالا به کسانی که فقط ماشین داشتن تعلق میگرفت آزاد می شه و میشه اون رو عادلانه تر بین همه اقشار تقسیم کرد.
البته باید تاثیر قیمت بنزین به عنوان کالای واسطه ای رو هم در نظر گرفت که از سوی دیگه اگه کنترل نشه باعث تورم میشه.

-- سپهر ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

مهمترین مساله ای که در این شرایط مطرح است کوتاهی بسیار جدی حکومت عدم اختصاص بخشی از در آمدهای ملی مان به توسعه سیستم ناوگان رفت و ُآمد عمومی است . و متاسفانه در این سهمیه بندی طبق معمول بزرگترین ضربه را قشر کم درآمد خواهد خورد . تاسف بیشتر در این است که توسعه این سیستم به زمان خیلی زیادی نیاز دارد .

-- م.ج ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

اين طريقه سهميه بندي اصلاعادلانه نيست .چراكه خانواده هاي كم درآمد حداقل هر 5نفرشان يك ماشين دارند ولي خانواده هاي پولدار هر يك نفرشان حداقل يك ماشين دارند و تمام فشارها بازهم برروي مردم كم درآمد مي باشد.

-- shayan ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

دولت احمدي نژاد كه سعي دارد تتميه هوادران نظام را هم به بي تفاوتي بكشد به بچه هاي مدرسه اي آموزش داد كه ضرب والمثل گره اي كه با دست مي توان باز كرد را نبايد با دندان باز كرد يعني چي- بالاخره ايشان بلا نسبت _معلمه. كافي بود بذاره مردم 40 سال و يك هفته از بنزين استفاده كنند.

-- reza ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

این است نتیجه اسلام ناب محمدی و حکومت مداحان اهل بیت ؟! بر ایران

-- pirooz ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

چنگیز خان ... آسوده بخوابید ... .........

-- aria ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

ببینم مگه ماهی 100 لیتر بنزین برای یه ماشین سواری بس نیست؟ مگه اینکه همه مسافر کش باشن یا حریص!

-- Amir ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

چرا خالی میبندید ؟
اصلا شهروند رو کی سوزوندند و جنس هاش رو بردند ؟!!!!!!! همین جوری الکی بگید که اینجا اوضاش خرابه !
کشور ما این قدر هام بد نیست که میگند ، راضیم الحمدلله ...

-- sina ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

این هم از دولت امام زمان!!!!! حامی عدالت!! مرکز انتشار فقر و بدبختی! از این بدتر هم خواهد شد! منتظر اقدامات مسخره دولت عزیز باشیم مردمی که هنوز هم گول می خورید! گول حرفهای احمقانه آدمی که هیچ تجربه ای از امور سیاسی نداره و روز به روز بیشتر مملکت و تبدیل به جهنم می کنه!!!!!

-- بدون نام ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

مگر همین اقایان نبودند که میگفتند شاه پول نفت ما را میخورد حالا بگویند پول نفت کجا میرود . با این همه صادرات نفتی وغیر نفتی چرا وضع ما مردم اینطور فلاکت بار است ایا مردم ایران به اندازه فلسطینی ها . سوریه . لبنان وچند کشور دیگر ارزش ندارند من خودم گول خوردم و به این رییس جمهور رای دادم وپشیمانم چرا با این همه دروغ و فریب که از این ها دیده ایم باز هم گول می خوریم.علی

-- بدون نام ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

آتش زدن یک یا دو جایگاه سوخت گیری در تهران-که سایت های ایرانی احتمالا بزرگ نمای اش خواهند کرد-اهمیت چندانی ندارد.این قیمت گذاری واقعا لازم بود،هم برای طرفداران محیط زیست،هم برای کسانی که اهل استفاده بی رویه از ماشین نیستند و هم برای اقتصاد مملکت.کاش این کار خیلی زود تر از اینها انجام می شد.در ضمن آتش زدن یک پمپ بنزین به نظر من برای تصویب چنین قانونی خیلی هم مسالمت آمیز است.شبی که سرکوزی رییس جمهور فرانسه شد 370 ماشین فقط در پاریس آتش زده شد اما فردایش زندگی روال عادی خودش را دنبال کرد و مردم فرانسه کم کم دارند می پذیرند که سرکوزی بد هم نیست کارش.تازه در درگیری های حومه های پاریس و نارضایتی های دانشجویی کل فرانسه هفته ها شاهد آتش سوزی ماشین ها بود.هر کاری هزینه هایی دارد.کاش بنزین از این هم گران تر شود.

-- بدون نام ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

یکی نیست به این جمهوری اسلامی بگه مردم چه گناهی دارند وقتی کشوری با سرمایه نفت به این عظیمی وجود داره چرا نباید ازحق مسلم خودشون برخوردار بشن اگه پول نفت تو جیب ملت می رفت هیچ مشکلی نبود درآمد مردم خوب بود باز هم مشکلی نبود اما حالا که بیش از هفتاد درصد مردم مسافر کشی میکنند و شغل دوم دارن چرا؟

-- lمینا ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

بنده اعتقاد دارم که تمامی این حرکات برای اجرای هدفی مهمتر است ، آنهم دادن امتیاز پخش فرآورده های نفتی به یک سری عزیزان و کسانی که خود را طلبکار این مردم و مملکت میدانند، همان سناریوئی که در رابطه با خودرو سازی اتفاق افتاد، وگرنه خیلی خنده دار است قرار بود پول نفت را سر سفره مردم بیاورند ولی بنظر میرسد که پول مردم باید از سفره جمع شود و به جیب عده ای از خواص واریز گردد، دور نخواهد بود همه خواهیم دید چه اتفاقی می افتد. یک فکر همیشه مرا آزار میدهد و آنهم اینکه چرا همیشه بدترین تصمیمات برای مردم گرفته میشود، چرا منافع مردم و منافع ملی دیده نمی شود همه چیز در این نظام عزیز و مقدس شده است جناحی، به امارات بنگرید قیمت بنزین یک درهم (معادل 260 تومان ) است ، خوب بهتر نبود اصلا" سهمیه ائی تعیین نمی کردید و کلا" قیمت را منطقه ائی اعلام می نودید. باز هم باید منتظر اختلاس و رانت بود، هم باید خودرو را با قیمت چندبرابر جهانی آن بخریم و هزینه سوخت را به گرانترین قیمت منطقه ائی بپردازیم . تعطیل کنید این کمیته های کارشناسی دولت و مجلس را لطفا" ، سالها به این روال رفتید و این روزگار مملکت و مردم شده است ، کارشناس باید مستقل باشد نه با نظریه جناحی ، خجالت بکشید لطفا" ، آبروی این مردم را بیش از این نبریدف مالشون را به یغما می برید بس نیست؟

-- حسن ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

دوست عزيز سلام بايد چند مطلب را بيان كنم ...
اولا چند پمپ بزين آتش زده نشده بلكه در منطقه شرق تهران مناطق تهرانپارس تهران نو رسالت 5 پمپ به آتش كشيده شدند...
كه جهت اطلاع فيلمهاي تمامي پمپها موجود است كه بعدا ادعا نكنيد كه اينطور نبوده
دوس عزيز آيا زن و مردي كه يك صدا به رييس جمهور فهاشي ميكردند هم راديو زمانه تحريك كرده است؟!!!
آيا ماشين آتش نشاني و پرتاب سنگ به مت پليس را هم زمانه طراحي كرده؟!!!
دوست من عادل باش و راستگو ...

-- hami ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

مملكت داري با گاوداري فرق دارد

-- بدون نام ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

آقای احسان (اگر نویسنده مطلب بالا ایشان هستند)
چه بی اطلاعی برادر من؟ خدا را شکر در این ممکلت همه مطلعند!
شما غصه بی اطلاعی مردم را نخوردید
در این مورد مشکل با اطلاع رسانی حل نمی شود
جالب اینکه همین امروز و با توجه شرایط پیش آمده در شب گذشته مجلس طرح سه فوریتی آماده کرده است که چندان هم با فرض دوم من در نوشته قبل در تضاد نیست(!!)
ضمن آنکه من نمی دانم ویژگی جیره بندی چیست که عده ای سنگ سهمین بندی را به سینه می زنند؟
دولت حاضر است زحمت و رنج برای مردم بخرد ولی جرات 20 یا 70تومان گران کردن بنزین را ندارد . با این استدلال که تورم روانی ایجاد می کند در حالی که طبق مطالعات تخصصی و تایید شده این افزایش قیمت فقط 1درصد تورم واقعی ایجاد خواهد کرد

حالا سوال من این است دولتی که نمی تواند جلوی یک جو روانی را بگیرد ایا باید بر مردم فشار بیاورد؟
ضمنا سوالات نوشته قبلی من همچنان به قوت خود باقی است

عزیز فرایند جیره بندی (بدون در نظر گرفتن کالای جیره بندی شده) نشانه ضعف ، کاستی و فقر است. مزایا(!) ، این چه حرفی است که می زنید
دکتر اقتصاد دانی در یکی از شبکه های داخلی میگفت با سهمین بندی بنزین علاوه بر کاهش مصرف ، درآمد دولت بالا می رود، ترافیک کم می شود ، آلودگی هوا کم می شود ، بیماری های قلبی و ریوی کاهش می یابد !! شما به این ها می گویید مزایا!
اگر چنین است یک هفت تیر دست بگیرند مردم را بکشید تا مشکل مسکن و خوراک وپوشاک ، ازدواج ، بی کاری ووو همه یکجا حل شود
من با افزایش قیمت بنزین مخالفتی نکردم بلکه با این وضع جیره بندی مخالفم !

گویا شما هم عمیقا در جو روانی صدا و سیما جمهوری اسلامی قرار گرفته اید

-- محمد/ ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

در ياسوج درگيري و تيراندازي در چند مرحله ايجاد شده و تا الان ....2 پمپ اصلي شهر را هم آتش زده اند و بانك ها هم تخريب شده اند.در گيري ها كم و بيش ادامه دارد و با توجه به بافت سنتي اين شهر و كشته شدن چند نفر احتمال ادامه درگيري هاي مسلحانه خيلي زياد مي باشد.خيلي از مردم اين جا اسلحه دارند و معمولا آرام هستند ولي وقتي شورش كنند كنتل آن ها خيلي سخت مي شود!!!خدا به خير بگذرد(اگر چه تا همين حالاش هم نگذشته)

-- فرزند بويراحمد ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

الملک یبقی مع الکفر ولا یبقی مع الظلم

-- بدون نام ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

من خودم ساعتی پیش موارد زیر را بچشم دیدم:
1-پمپ بنزین خاقانی نابود شد.فروشگاهش که روغن میفروخت در آتنش سوخته سقفش ریخته و ساختمان مقابل آن تماما سیاه بود و یک خودرو شهرداری با سرعت در حال پاک کردن و شستن سیاهیها بود دستگاههای پمپ بنزین از جا کنده شده
2-بانک صادرات سر خاقانی آتش داده شد-بانک ملت چهار راه رشید و رسالت آتش داده شد . بانک پاسارگاد -صندوق مولی الموحدین در خیابان رشید شیشه هایشان شکسته بود.
3-بانک کشاورزی خیابان در دشت شیشه هایش شکسته شده و شیشه های ایستگاه اتوبوس روبروی بانک در خیابان دردشت هم شکسته شده.
4- پمپ بنزین خیابان پیروزی سر همایون کاملا در آتش سوخته و توسط دولت با چتائی حصارکشی شده ولی مردم حصار را پائین میزنند و عکس و فیلم میگیرند.
5- مردم میگویند نیروی انتظامی فهمیده هوا پس است و از ترس تجربه انقلاب.... دیگر دیشب هیچ دخالتی نکردند و تنها بسیج و افراد منتسب به لبنانیها با مردم درگیر میشوند.

-- pirooz ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

به نظر من سهميه بندي تصميمي بسيار مناسب بود. اما ميزان تقسيم بندي عادلانه نيست . سهميه ماشين شخصي در مقياس با ديگران 1 به 3 مي باشد . اگر سهميه بين 150 تا 200 ليتر براي ماشين هاي شخصي در نظر گرفته شود، بسيار مناسب خواهد بود و مردم راحتر پذيراي موضوع سهميه بندي هستند.

-- نيلوفر سلماسيان ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

اگر دزدیها و قاچاق سوخت کم می شد
سهمیه بندی هم لازم نبود

-- محمد خاتمی ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

منتظر بمانید بخاطر عدم گردش وتفرح در آخر هفته ها تنها زمان استراحت مردم مطمئن باشید آمار طلاق بالا خواهد گرفت منظر باشید که غذا هم سهمیه بندی می شود .

-- ع ع ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

مشكل تنها بنزين نيست بلكه گراني وناتواني مردم درمخارج زندگي ومشكل مسكن و.....باعث بوجودآمدن اين شورشهاست وبه نظرمن اين حكومت توان حل مشكلات مردم راندارد.

-- آرش ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

ای کاش پیشنهادکمیسیون انرزی مجلس در خصوص افزایش قیمت بنزین به مبلغ 1500 ریال وبدون سهمیه بندی اجرا میشد تا شاهد این نا به سامانیها نباشیم .

-- بدون نام ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

جمهوری اسلامی فقط و فقط میتونست به این بنازه که دارم بنزینو ارزون دست مردم میدم..
که به شکر خدا اونم برداشتن یه باره راحتش کردن.....
باز دلمون خوش بود که یه قسمت ناچیزی از بودجه رو می دیدیم که داره تو زندگی مردم میاد
حالا که به اسم محافظت از محیط زیست و هزار چیزه دیگه سر این پولم میبرن یجا زیر آب میکنن یه لیوان آبم روش....
ماهم که متفکر و روشنفکرو کلی امروزی فکر میکنیم یه دست هورا براشون میکشیم که آفرین این کارو زودتر باید میکردین....

-- بدون نام ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

بالا بردن منطقی و پله ای قیمت یه مساله است سهمیه بندی مساله ای دیگر. در همه اقتصادهای درست درمون نه تنها در بنزین بلکه در هیچ مساله دیگه ای متوسل به روش عهد دقیانوسی مثل سهمیه بندی نمی شن. اما بد نیست به خاطر بیارین همین محافظه کاران گرامی با طرح دولت خاتمی مخالف کردن و برای اینکه بگن کار ما فرق می کنه این همه هزینه به جان و مال ملت وارد کردن و آخرش افزایش قیمت رو هم اعمال کردن. پس مساله دفاع یا نفی نیست مساله دروغگویی حذب حاکم فعلی است که با دروغ غیر عملی کنترل کامل تورم رای مردمو رو دزدید. چیزی که از اول معلوم بود عملی نیست و حرفی در توجیهات برای غیر عملی بودن وضع سابق نیست. مساله تنها اینه که مگه 2 سال پیش زمان انتخابات هم نمی دونستین این جور شعارا عملی نیست؟ پیس هدف از دادن اون شعارا چی بود؟ جز عوام فریبی؟ و نکته آخر: در کشور ما اتومبیل به قیمت 2 الی 3 برابر قیمت جهانی بهمون می دن. سود تفاوت قیمت رو در سال حساب کنبن. آیا مابه التفاوت قیمت واقعی و فعلی بنزین رو پوشش نمی ده؟ ی حساب ساده: پراید در ایران حدود 8 ملیون فروش می ره که قیمت حهانی اش چیزی حدود 3000 دلاره. یعنی یه چیزی حدود 5 ملیون پول اضافی می دی. سالی 20% هم حساب کنی میشه 1 ملیون یعنی ماهی حدود85 هزار تومن. سهمیه مگه ماهی 100 لیتر ایست که می گن ما 100 تومن می دیم ولی 400 تومن در می آد؟ 100*400 می شود 40 هزار تومن. یعنی ماهی 40 هزار تومن می دهند در حالی که روی تفاوت قیمت خودرو ماهی 85 هزار تومن می گیرند. طبق این محاسبات تا 220 لیتر در ماه هم اگهخ لیتری 100 تومن بدهند سر به سر می شود که من فکر نکنم تا امروز متوسط مصرف ایرانی ها از ماهی 220 لیتر بیشتر بوده باشه. خلاصه اینها نه حاضرند از سود وحشتناک فروش خودرو بگذرند نه پای دادن پول بنزین وای سن

-- دن سیفون ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

از چندی قبل کاملا مشخص کننده بود که دولت ناکارآمدی در ایران روی کار آمده است و این مسئله به عینیت مشخص می باشد و این در حالی است که در گفتگوی خبری شبکه 2 که به اصطلاح سران این نظام ( مستبد ) در آنحضور داشتند در کمال بی شرمی آقای وزیر نفت عنوان می کنند که ما قانون را اجرا می کنیم و به ما هیچ ربطی ندارد که مردم چه می خواهند . و واقعا باید به حال این مردم گریست که چنین افراد بی مسئولیتی بر سرکار آمده اند و مسئله دوم که باز از ناکارآمدی دولت حکایت می کند در واردات کپسولهای گاز برای خودروهاست که در طول این مدت به راحتی میشد با در نظر گرفتن بودجه ای کافی برای این امر اختصاص یابد تا این مردم بیچاره و افسرده لااقل بتوانند در تابستان کمی به گردش بپردازند تا شاید بتوانند این حکومت بی لیلقت را تحمل کنند که باز هم این حکومت ناشایست این اجازه را به مردم نداد و بازهم باید به حال این ملت افسرده تاسف خورد و در آخر اینکه این حکومت با این کارهای خود قبر خود را عمیق تر می کند به آرزوی آزادی میهن عزیزمان از دست غاصبان دین و ملیت

-- س . ب ک ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

به نظر من ابتدا بايد بستر و زمينه هاي لازم مانند سيستم حمل و نقل عمومي ، ساماندهي ميشد سپس در يك فضاي كاملا برنامه ريزي شده طرح سهميه بندي و نرخ آزاد بنزين اجرايي ميشد.متاسفانه بي برنامگي و شتابزدگي در نوع سهميه اعلام شده كاملا مشهود است.سهميه شهرستانها با سهميه كلان شهرها برابر در نظر گرفته شده همچنين سهميه فصلهاي گرم سال به دليل استفاده اكثر خودروها از كولر تناسبي با نياز واقعي يك خودرو ندارد.همچنين كاستي هاي زيادي در طرح مذكور ديده مي شود كه همگي منجر به بروز نگراني مردم و به تبع آن وقوع نارضايتي گسترده و بروز درگيري هاي خياباني شده است.باز هم تاكيد مي كنم بهتر بود با مطالعه و درايت بيشتري به موضوع پرداخته مي شد.

-- پويا ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

دوستان عزیز اگر سهمیه بندی بنزین کار به جا و اقتصادی هم باشد، خیری به من و شما نخواهد رسید! لطفاً مثال بیاورید کدامیک از برنامه های اقتصادی دولت جمهوری اسلامی به نفع ملت تمام شده است و موجب تورم و گرانی و فشار به مردم نشده است؟

-- شهریار ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

چرا از تهران فقط مي نويسد .در ياسوج نيز امروز وضعيت به شدت بحراني بود ......

-- محسن ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

مثل همیشه مبارک است!

-- بنیامین محمدی ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

اگه این سالانه 7 میلیارد دلار ناقابل می اومد تو مملکت خودمون خرج می شد، مردم سهمیه بندی رو تحمل می کردن. ولی سختی اش رو مردممون می کشن، پول بنزین وارداتی رو می دیم حماس و حزب الله که برن موشک بخرن. محمود جان پول نفت رو که نیاوردی سر سفره هامون، قربون چشمای خوشگلت برم، پول بنزین رو دیگه نبر.

-- محسن ، Jun 27, 2007 در ساعت 12:03 AM

bikhial baba khosh baashid!

-- devil ، Jun 28, 2007 در ساعت 12:03 AM

احمدی نژاد قرار بود پول نفت رو سر سفره های مردم بیاره ولی با این کارش همه دیدن که اون با وعده هاش سر مردم رو کلاه گذاشته و برعکس پول نفت رو از مردم داره میگیره.

-- حسین ، Jun 29, 2007 در ساعت 12:03 AM

این قضایا مربوط به دوران گسترش کمونیسم بود نه امروز > امروز در دنیای اقتصاد آزاد جائی برای چنین اعمالی نمانده است خوب شما خواهید دید مردم به راحتی راه این بن بست را خواهند یافت با خرید وانت ؟؟؟ ویا خرید بنزین از تاکسی ها ؟؟؟ خوب الان خیلی از ماشینها سالهاست که گوشه ای پارک می باشند و غیر قابل استفاده اما برای آنها سهمیه می دهند این خود موجب شده تا علیرغم سهمیه بندی و پذیرای بدنامی آن ما شاهد کاهش مصرفی زیادی نبوده ایم در ثانی کسی نمی تواند حق مصرف را از کسی بگیرد شاید کسی مال و مکنت دارد و می خواهد با پول خودش مصرف کند پس باید بنزین غیر سوبسیدی وغیر مدیون شدن به یارانه هم در دسترس باشد این اساس عدالت است .

-- عباس ، Jul 2, 2007 در ساعت 12:03 AM

واقعا به حال خودم وهمه دوستانم تاسف میخورم که گول حرفهای یه دروغگوی دیگه رو خوردیم آدمی که هیچ اساس و اصولی برای اداره این مملکت نداشت و با عوام فریبی گسترده با سفر با شعار مملکت رو به یک بن بست بزرگ برای همه اقشار مردم تبدیل کرد.با سیاستهای غلط قیمت مسکن رفت جایی که دیگه خوابشو ... قیمت مواد خوراکی هر روز به یه علتی بالا میره . وضعیت کار بدتر شده که بهتر نشده.اینم حمل و نقل که آخرین بی کفایتی این نظام و مسئولین رو نشون داد.هر از چند وقت هم تو گزارش ها بعد از هشت ماه میاد میگه علت بعضی گرانیها رو پیدا کردم (واقعا هم خوش به حال تو هم بد به حال ما که گرفتار شماهاییم)

-- رسول ، Jul 12, 2007 در ساعت 12:03 AM