رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۸۶

نشست "گروه چهار" بی‌نتیجه به پایان رسید

نشست نمایندگان گروه چهارجانبه‌ی صلح خاورمیانه "کوارتت"، امروز در بیت‌المقدس تشکیل شد. گروه چهار جانبه‌ی صلح خاورمیانه از نمایندگان سازمان ملل،‌ آمریکا، روسیه و اتحادیه‌ی اروپا تشکیل شده است.

این اولین اجلاس نمایندگان گروه کوارتت پس از تسلط حماس، در پی نبردهایی خونین، بر نوار غزه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ این نشست که در محل کنسولگری آمریکا در بیت‌المقدس و در پشت درهای بسته برگزار شد، دو ساعت به طول انجامید و شرکت کنندگان هنگام خروج، از هر گونه اظهار نظری خودداری ورزیدند. برندن وارما، نماینده‌ی سازمان ملل در این نشست و سخنگوی رسمی کوارتت، تنها به ذکر این جمله اکتفا کرد که: «جلسه هم اکنون به پایان رسید. جلسه تمام شد اما متأسفانه بیانیه‌ای صادر نشد».

روزنامه‌ی بریتانیایی فایننشال تایمز پیش از این خبر داده بود که اعضای گروه چهارجانبه در نشست امروز خود، تونی بلر را به‌عنوان نماینده‌ی جدید گروه برخواهند گزید. آقای بلر،‌ در آخرین روز کاری خود در مقام نخست وزیری بریتانیا، این خبر را نه تایید و نه رد کرد. تونی بلر امروز در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «فکر می‌کنم هر کس که دغدغه‌ی صلح و ثباتی فراگیرتر در جهان داشته باشد، می‌داند که نتیجه‌ای بادوام در مسأله‌ی اسراییل - فلسطین اساسی‌ست». بلر همچنین افزود: «من هم حاضرم هر کمکی از عهده‌ام برآید انجام دهم تا به چنین نتیجه‌ای برسیم».

واشنگتن می‌گوید قصد دارد نقش گروه چهارجانبه را وسیع‌تر کند؛ نماینده‌ی پبشین گروه، جیمز ولفن‌سان آمریکایی که رییس پیشین بانک جهانی بود، در ماه مه سال قبل با اعلام این‌که «نقشه‌ی راه» عقیم مانده، و دیگر نمی‌تواند مسئولیتی را که یک سال بر دوشش بوده، از سِمت خود کناره‌گیری کرد.

روز گذشته نیز رهبران مصر، اردن، اسراییل و فلسطین به دعوت حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر، در شرم‌الشیخ گرد آمدند تا حمایت خود را از محمود عباس و کابینه‌ی جدید تشکیلات خودگردان در کرانه‌ی باختری اعلام کنند. این اجلاس دستاوردهای اندکی داشت و وعده‌ی «آزادی ۲۵۰ زندانی فتح» و «آزادسازی ۶۰۰میلیون دلار پول‌های مسدودشده‌ی فلسطینیان» تنها وعده‌هایی بود که از زبان ایهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل شنیده شد.

یکی از محورهای اصلی نشست امروز انتخاب تونی بلر به عنوان نماینده‌ی این گروه خواهد بود. تونی بلر نیز امروز، در آخرین روز از نخست‌وزیری‌اش، در لندن با آرنولد شوارتزنگر،‌ فرماندار ایالت کالیفرنیا، دیدار و در باره‌ی گرمایش زمین گفت‌وگو خواهد کرد.