رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۸۶

مخالفت رایس با غنی‌سازی محدود

کاندولیزا رایس، وزیر امورخارجه آمریکا، هرگونه غنی‌سازی محدود از سوی ایران را رد کرد و اظهار داشت واشنگتن و متحدانش همچنان بر تعلیق کامل پافشاری دارند.

به گزارش رویترز، کاندولیزا رایس در مسیر پاریس، به خبرنگاران گفت: "من که با همتایانم صحبت می‌کردم، نسبت به کم کردن محدودیت‌ها راغب نبودند".


کاندولیزا رایس و برنارد کوشنر وزیر خارجه فرانسه. فرانس پرس

کاندولیزا رایس برای گفتگو با دولت جدید فرانسه به پاریس می‌رود و سودان، ایران و عراق نیز در صدر موضوعاتی هستند که وزیر امورخارجه آمریکا و مقامات فرانسوی درباره آن بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

از کاندولیزا رایس پرسیده شد که نظرش درباره برخی گزارش‌های منتشر شده درباره امکان غنی‌سازی محدود از سوی ایران چیست و وی در پاسخ گفت: "نمی‌دانم که این گزار‌ش‌ها از کجا آمده، چراکه به شما می‌گویم در صحبت‌هایم با همتایان خود، همه به اهمیت الزام شورای امنیت برای تعلیق واقف بودند و به شدت به اجرای آن باور داشتند".

رایس گزارش‌های منتشر شده در این خصوص را "پرحرفی" خواند و گفت: "روشن است که افراد به دنبال راهی برای این هستند که ایران بتواند (غنی‌سازی) را تعلیق کند اما تعلیق همچنان در کانون تلاش‌هاست".

خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز شنبه پس از گفتگو با علی لاریجانی در لیسبون این دیدار را "بسیار سازنده" توصیف کرد.

وزیر امورخارجه آمریکا اظهار داشت، واشنگتن کاملا از تلاش‌های سولانا پشتیبانی می‌کند اما همزمان در حال بررسی تصویب قطعنامه تازه علیه ایران است.

کاندولیزا رایس همچنین اعلام کرد که انتظار دارد با خاویر سولانا درپاریس دیدار داشته باشد.

وزیر امورخارجه آمریکا گفت: "همواره باید دو راه موازی وجود داشته باشد، یکی مسیر شورای امنیت و دیگری دادن فرصت به مذاکرات".

رایس که با نام کوچک سولانا را خطاب قرار داد، افزود: "اما به نظرم خاویر باید به ما کمک کند تا ببینم چقدر عمر صرف راه مذاکره شده است".

نظرهای خوانندگان

تعلیق، چیزی است که در هیچ قرارداد یا پروتکل بین‌المللی نیامده است، و اگر ایران آن را قبول نکرده و مقاومت می‌کند، به سزاست.

-- حامد ، Jun 24, 2007 در ساعت 08:41 PM