رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۸۶

حداد عادل: اقدام ملکه بریتانیا بی‌پاسخ نمی‌ماند

غلامعلی حدادعادل روز یکشنبه در اظهارات شدیدالحنی اقدام ملکه الیزابت دوم، در اعطای لقب شوالیه به سلمان رشدی را محکوم کرد و اظهار داشت "حقیقتا هیچ دلیلی برای اعطای نشان سر به سلمان رشدی مرتد نمی‌شناسیم".

ملکه الیزابت دوم در زادروز خویش، به سلمان رشدی نویسنده "آیات شیطانی" لقب شوالیه اعطا کرد.

رییس‌مجلس ایران در نطق پیش از دستور خود گفت: "حقیقتا جا دارد بپرسیم که ملکه 80 ساله انگلیسی در سالروز تولد خود با چه انگیزه‌ای به کسی که پیامبر بزرگوار اسلام را مورد اهانت قرار داده و شخصیتی را که محبوب‌ترین شخصیت یک میلیارد و 500 میلیون مسلمان جهان را مورد بی‌احترامی قرار داده به دریافت لقب و نشان سر مفتخر می‌کند".


حداد عادل. فارس

رییس مجلس شورای افزود: "آیا سلمان رشدی با انتشار کتاب آیات شیطانی خدمتی به مردم انگلیس کرده است؟ آیا خدمتی به مردم جهان کرده است؟ آیا دارویی کشف کرده و از رنج و آلام مردم جهان کاسته است؟ آیا نظریه‌ای در اقتصاد ابداع کرده و به رفاه عمومی کمک کرده است"؟

حدادعادل اظهار داشت: "آیا شجاعت و شهامتی در جنگ به خرج داده و از میهن خود دفاع کرده است این مرتد فراری تبعیدی؟ آیا برای کاهش رنج و آلام کودکان معصوم عراق که به دست سربازان انگلیسی و آمریکایی این گونه قتل عام می‌شوند کاری کرده است"؟

به گفته حداد عادل "سلمان رشدی جز بی‌شرمی و اهانت به پیامبر بزرگوار اسلام و به مقدسات مسلمانان کار دیگری نکرده است، چگونه می‌شود یک دولتی که با کشورهای اسلامی و دولت‌های اسلامی روابط سیاسی دارد و از بازار کشورهای اسلامی بهره‌های اقتصادی فراوان می‌برد چنین اقدام نابخردانه‌ای انجام دهد".

رییس مجلس ایران گفت: "این اقدام را جزء خصومت کور و بی‌عقلی محض از جانب دولت انگلستان به هیچ چیز دیگری نمی‌توانیم تعبیر و تفسیر کنیم. در اذهان مردم مشرق زمین که سابقه استعماری انگلیس را می‌دانند، انگلستان مظهر شیطنت تلقی می‌شده است در مقابل آمریکایی‌ها که آن‌ها مظهر نادانی شناخته می‌شوند. ولی ظاهرا باید گفت انگلستان با این اقدام اخیر بلاهت و سفاهت خود را در عرصه بین‌المللی و روابط سیاسی به اثبات رسانده است".


ملکه الیزابت دوم. فرانس پرس

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت:‌ "دولت انگلستان مطمئن باشد که این اقدام نه تنها از نظر مسلمانان جهان محکوم است بلکه خردمندان و صلح دوستان جهان هم این اقدام نابخردانه را محکوم می‌کنند و مسلما همه مردم صلح دوست و آزادی‌خواه جهان این اقدام تحریک‌آمیز دولت انگلستان را اقدامی ضد صلح و تشنج‌آفرین تلقی می‌کنند که باید محکوم شود. مسلمانان در سایر کشورها هم با تظاهرات وسیع این اقدام را محکوم کردند، خصوصا مسلمانان پاکستان در تظاهرات گسترده‌ای خشم و انزجار خود را نشان داده‌اند؛ البته مسلمانان پاکستان به دلیل سابقه استعماری انگلستان در شبه قاره هند، دولت انگلستان را بهتر می‌شناسند و ما جا دارد از ملت و مجلس نمایندگان پاکستان تشکر کنیم".

علاوه بر اعتراض دولت و مجلس پاکستان به بریتانیا، شورای علمای پاکستان در اقدامی تلافی‌جویانه، به اسامه بن لادن عنوان "سیف‌الله" یا شمشیر خداوند اعطاکرد.


کتاب آیات شیطانی

حداد عادل با هشدار به الیزابت دوم افزود: "ملکه انگلستان هم بداند که با این اقدام بی‌شرمانه و گستاخانه از سوی دولت انگلستان مسلما جهان این اقدام را بدون جواب نخواهد گذاشت و بداند که سلمان رشدی با فتوای تاریخی امام و با آن فتوای شجاعانه به مرگ ابدی محکوم شد و این مرده با این لقب‌ها زنده نخواهد شد".

در سال 1989 آیت الله خمینی، رهبر جمهوری اسلامی ایران، به دلیل کتاب "آیات شیطانی"، فتوای قتل رشدی را صادر کرد.

اعطای لقب شوالیه از سوی ملکه الیزابت به سلمان رشدی

اعطای لقب "سیف‌الله" به اسامه ‌بن لادن از سوی علمای پاکستان

نظرهای خوانندگان

اقای حداد عادل شرم کند به جای پاسخ به ملکه انگلیس به مردم ایران پاسخ دهد که چرا مملکت را به این جا رسانده اند که بر اساس امار رسمی حدود دوازده میلیون نفر زیر خط فقر دارد و در باره تورم و گرانی امارهای کذب و... کوتاهی دولت در خسارات طوفان گونو در بلوچستان پاسخ دهد

-- اسا داهی زهی ، Jun 25, 2007 در ساعت 02:24 PM

Mr. Hadad adel
?Have you ever read this novel
We have no holy men or places, evrybody has rights as well as as you & me.
...were just normal
people look like you & me.
So everything can be crticized as well as you
& your regime.
?Why do you fear to be criticized by other people
....everybody has right to tell his opinion
?So why must be somebody killed because of his opinion

Thanks

Mehran Tanha
2566/4/4

-- Mehran Tanha ، Jun 25, 2007 در ساعت 02:24 PM

اقای حداد مگرشمابه پیامبرتوهین نمیکنیدسلمان یک نفره ولی توایران چندهزارنفربه پیامبرتوهین میکنه انها هم شمادست اندرکاران این حکومتندشماکه به اسم پیامبربه مردم ظلم میکنیدمگراین توهین نیست مگرپیامبرظلم کاربود

-- بدون نام ، Mar 12, 2008 در ساعت 02:24 PM