رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۸۶

دیده‌بان حقوق بشر: "به اعدام زیر ۱۸ ساله‌ها پایان دهید"

سازمان دیده بان حقوق بشر که مقر ان در نیویورک است اعلام کرد که ایران باید فورا "مجازات مرگ" برای نوجوانان زیر 18 را به حال تعلیق در بیاورد.

بر پایه گزارش این سازمان، "ایران از سال 2004 ، 17 بزهکار کودک را اعدام کرده است که این رقم 8 برابر بیشتر از اعدام کودکان در هر کشور دیگری است".



عکس از ایسنا

دیده بان حقوق بشر با اشاره به عضویت ایران در میثاق‌های بین‌المللی که "مجازات مرگ برای جرایم مرتکب شده از سوی افراد زیر 18 سال را منع می کند" می‌افزاید "در برخی موارد این حکم‌ها حتی بر خلاف قوانین داخلی ایران است که محاکمه افراد زیر 18 سال را در صلاحیت دادگاه ویژه اطفال می‌داند".


کلاریسا بن کامو پژوهشگر حقوق کودکان در بخش خاور میانه سازمان دیده بان حقوق بشر گفت : " ایران شاخص شرم آور مقام اولی دنیا در اعدام کودکان را حفظ کرده است و مقامات مسئول باید فورا به این وضعیت پایان دهند".

به گفته وی "حکومت ایران نیازمند است تا فرستادن کودکان برای اعدام را متوقف کند و اجرای الزامات بین المللی را از طریق تدوین و تصویب قوانینی در این باره آغاز نماید که به شکلی صریح مجازات مرگ کودکان را ممنوع کند".

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در ادامه با اشاره به چند مورد اعدام "افراد زیر 18 سال"
"از مجلس ایران می خواهد تا صلاحیت قاضی در زمینه صدور حکم اعدام برای افراد زیر 18 سال را لغو کند ... همچنین باقی مانده قوانین پیشنهادی برای الزامی بودن تخفیف احکام مرگ و حبس ابد را هر چه زود تر تصویب کند".

دیده بان حقوق بشر از شورای نگهبان نیز خواسته است با این قانون پیشنهادی مخالفت نکند.

برپایه این گزارش ایران، سودان ، چین و پاکستان "تنها کشورهایی که از سال 2004 مجرمان جوان را اعدام کرده‌اند".

این گزارش می‌افزاید: "سودان دو فقره از این اعدام ها را در سال 2005 اجرا کرده است در حالی که چین یک مورد مشابه در سال 2004 و پاکستان یک مورد مشابه در سال 2005 داشته‌اند. بر عکس ایران حداقل سه مورد مشابه در سال 2004، هشت مورد در سال 2005 و چهار مورد در سال 2006 داشته است. بر مبنای تعداد کل اعدام، اعم از نوجوانان وبزرگسالان، فقط چین ، تعداد اعدام بیشتری از ایران داشته است. بر اساس شاخص نسبی و تقسیم تعداد اعدام شدگان بر جمعیت، ایران سالانه بیش از هر کشوری دیگری احکام اعدام اجرا می کند".

دو معاهده بین المللی میثاق حقوق کودک و میثاق حقوق مدنی و سیاسی اجرای حکم اعدام برای افرادی که زیر 18 سال سن دارند را ممنوع کرده است. ایران هر دوی این معاهدات را تصویب کرده است.

نظرهای خوانندگان

اگه علنی هم اعدام نکنند مخفیانه می کنند

-- آرمان ، Jun 24, 2007 در ساعت 03:08 PM