رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۸۶

کرزی عملیات اخیر ناتو را «بی‌دقت و درهم برهم» خواند

حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان، امروز به طرزی خشم‌آلود عملیات «بی‌دقت و درهم برهم» نیروهای ناتو را در افغانستان محکوم کرد. به گفته‌ی آقای کرزای، ظرف یک هفته‌ی گذشته ۹۰ تن از غیرنظامیان افغان در این عملیات کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ حامد کرزی امروز در کاخ ریاست جمهوری به خبرنگاران گفت: «همان‌طور که قبلا هم گفته‌ام حملاتی که تلفات غیرنظامی به همراه دارد برای ما پذیرفتنی نیست و دیگر تحمل نخواهد شد».

آقای کرزی افزود: «همان‌طور که شما هم می‌دانید، در همین چند روز گذشته در نتیجه‌ی عملیات بی‌دقت و درهم برهم ناتو و نیروهای ائتلاف مردم ما تلفاتی متحمل شده‌اند».

رییس جمهور افغانستان با ذکر ۱۰ عملیات مختلف، یکی از آنها را نام برد که طی ۳ روز پیکار در ولایت اروزگان، در جنوب افغانستان، بر اثر آتش توپخانه‌ی نیروهای خارجی،‌ ۵۲ نفر از غیرنظامیان جان باختند.

نیروی کمک به امنیت بین‌المللی ناتو (ایساف) نیز اعلام کرد تعداد تلفات غیرنظامی را در عملیات ۳ روزه‌ی خود تایید می‌کند اما روشن نیست که آیا آنها به دست نیروهای ایساف کشته شده‌اند یا توسط پیکارجویان طالبان.

حامد کرزی همچنین گفت مکررا از نیروهای خارجی که افغانستان را در مبارزه با طالبان یاری می‌دهند خواسته است از «عملیات غیرلازم و ناسودمند» پرهیز کنند. حامد کرزای، که در این نشست خبری در کنار عبدالرحیم ورداک، وزیر دفاع افغانستان قرار گرفته بود، گفت: «اما متأسفانه علی‌رغم تلاش‌های ما،‌ به این خواسته توجه نشده و مردم کشته و زخمی شده‌اند».

کرزی همچنین هشدار داد که علل مختلفی می‌تواند سبب ناکامی مأموریت بین‌المللی در برقراری صلح در افغانستان شود.