رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۲ تیر


سرخط آخرین خبرها در نیمروز شنبه
۲ تیر ۱۳۸۶
۲۳ ژوئن ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: رييس اداره‌ی ايدز وزارت بهداشت ایران اعلام کرد برنامه‌ی دوم كنترل و پيشگيری از ايدز به‌زودی به تصويب هيأت دولت خواهد‌ رسيد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، دکتر صداقت، رییس اداره‌ی ایدز وزارت بهداشت، گفت: «هم‌اكنون بر اساس آمارهای ثبت‌شده ۱۴ هزار و ۵۴۴ فرد مبتلا به ويروس HIV و همچنين ۹۲۸ بيمار مبتلا به بیماری ایدز شناسايی شده است. هزار و ۸۲۷ نفر نیز بر اثر ابتلا به اين بيماری در كشور فوت شده‌اند». دکتر صداقت همچنین گفت: ۵/۶۰ درصد ابتلا از راه تزریق، ۹/۲۴ درصد از راه نامشخص و ۴/۷ درصد از طریق آمیزشی صورت گرفته است. وی با بيان اين كه بيشترين گروه سنی مبتلايان ثبت‌شده ۲۵ تا ۴۴ سال است، گفت: «اين گروه سنی ۷۱ درصد موارد ابتلا را به خود اختصاص می‌دهد كه ۵۶ درصد از اين گروه، افراد دارای ۲۵ تا ۳۴ ساله‌اند».

بروکسل، بلژیک: رهبران کشورهای اتحادیه‌ی اروپا پس از یک شب بحث و مذاکره، صبح امروز اعلام کردند در باره‌ی انجام اصلاحاتی در معاهده‌ی تازه‌ی اروپا به موافقت‌هایی دست یافته‌اند. پیش از آغاز کنفرانس خبری، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه را بر عهده دارد، از «مصالحه‌ای مناسب» با لهستان خبر داد. لهستان نسبت به نظام رأی‌گیری در معاهده‌ی پیشنهادی اعتراض داشت.

بغداد، عراق: دیوان عالی عراق فردا، یک‌شنبه، حکم خود را در باره‌ی ۶ تن از دستیاران صدام حسین اعلام خواهد کرد. این ۶ تن به حمله به ۱۸۲هزار روستایی کرد در سال ۱۹۸۸ متهم‌اند. معروف‌ترین چهره میان این ۶ نفر، علی حسن المجید،‌ معروف به علی شیمیایی، و پسرعموی صدام است.

خوست، افغانستان: نیروهای ناتو در افغانستان می‌گویند در حملات هوایی و زمینی به شبه‌نظامیان طالبان در جنوب شرقی این کشور، در نزدیکی مرز پاکستان، موفق شده‌اند بیش از ۶۰ تن از آنان را از پای درآورند.

بیروت، لبنان: عمرو موسی، دبيركل اتحاديه‌ی عرب، شب گذشته هنگام ترک بیروت اعلام کرد تلاش‌هایش برای آوردن دو جناح لبنانی موافق و مخالف سوریه بر سر میز مذاکره با شکست روبه‌رو شده است. موسی طی سفر چهار روزه‌ی خود به لبنان، نتوانست راه حلی برای بحران سیاسی جاری در این کشور پیدا کند.

نهر البارد، لبنان: در حالی که الیاس مر، وزیر دفاع لبنان، روز پنج‌شنبه از «پایان یافتن» نبرد در اردوگاه نهر البارد خبر داده بود،‌ امروز در سی‌وپنجمین روز درگیری بین ارتش لبنان و پیکارجویان اسلامگرای فتح‌الاسلام، توپخانه‌ی ارتش مواضع شورشیان را هدف آتش قرار داد.

دیار بکر، ترکیه: شب گذشته سربازان ترکیه در عملیاتی علیه افراد پ.ک.ک ۲ تن از جدایی‌طلبان کرد را در استان تونجلی از پای درآوردند. حزب کارگران کرد (پ.ک.ک) ترکیه، که از سوی دولت ترکیه و بسیاری از کشورها در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفته، در سال جاری میلادی حملات خود را افزایش داده است. از سال ۱۹۸۴ تاکنون، در درگیری بین اعضای پ.ک.ک و نیروهای نظامی ترکیه، ۳۷هزار تن جان باخته‌اند.

ریاض، عربستان سعودی: ۴ مأمور پلیس امر به معروف و نهی از منکر عربستان امروز در برابر دادگاهی در تبوک به ادای توضیحات در ارتباط با مرگ مردی ۵۰ ساله می‌پردازند. احمد البولاوی در ماه مه، برای بازجویی در مورد خلوت کردن در مکانی سربسته با یک زن ۵۵ ساله به دفتر امر به معروف و نهی از منکر شهر تبوک، در شمال شرقی عربستان، احضار شد و سپس همان‌جا جان سپرد. ماه گذشته نیز یک زن آسیایی در شهر مکه، در پی اخطار پلیس امر به معروف و نهی از منکر، خود را از ساختمانی ۴ طبقه به زیر انداخت و جان سپرد.

کالیفرنیا، آمریکا: شاتل فضایی آتلانتیس پس از انجام موفقیت‌آمیز دو هفته‌ای خود روز گذشته به زمین بازگشت و در پایگاه نیروی هوایی ادواردز در کالیفرنیا فرود آمد.

لندن، بریتانیا: یک دختر ۲ ساله‌ی انگلیسی با ضریب هوشی ۱۵۲ به‌عنوان کم‌سال‌ترین دانش‌آموز به دبیرستان راه یافت. جرجیا براون، که اهل الدرشات در جنوب بریتانیاست، دو سال و ۱۰ ماه دارد و روز گذشته پس از گذراندن آزمون‌های روانشناسی کودکان، به باشگاه اختصاصی افراد پرهوش راه یافت. البته رکورد ورود به این باشگاه همچنان در اختیار بِن وودز است که هنگامی که در دهه‌ی ۹۰ به این باشگاه پذیرفته شد ۶ روز از جرجیا براون کمتر داشت.