رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۸۶

اطلاعیه وزارت کشور درباره ۱۰۰ کیلوگرم اورانیوم

وزارت کشور اظهارات منتسب به مصطفی پورمحمدی درباره ذخیره اورانیوم غنی‌سازی شده را تکذیب کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران روز جمعه خبری از مصطفی‌ پورمحمدی منتشر کرد که بر پایه آن وزیر کشور گفته بود ایران "بیش از 100 کیلوگرم مواد اورانیوم غنی شده" در اختیار دارد.

در آستانه مذاکرات لاریجانی با البرادعی و سولانا اظهارات وزیر کشور در رسانه‌های غربی نیز بازتاب پیدا کرد.

در اطلاعیه وزارت کشور آمده است: "وزیر كشور شب گذشته(چهارشنبه) در مراسم گرامیداشت بیست و ششمین سالگرد شهادت دكتر مصطفی چمران در دهلاویه شركت و سخنرانی كرد ... مصطفی پورمحمدی در قسمتی از سخنان خود فقط به پيشرفت‌های هسته‌ای ايران در توليد مواد اوليه گاز اورانيوم (‪ (UF6‬پرداخته و ذكری از ميزان اورانيوم غنی شده و تعداد سانتريفيوژهای نصب شده به ميان نياورد و بدين ترتيب مطالب منتشر شده اخير به نقل از وی تكذيب می‌گردد".

روابط عمومی وزارت کشور همچنین به "رسانه‌ها ،خصوصا رسانه‌های خارجی" توصیه كرد از درج اخبار و آمار متفرق و غیررسمی در این خصوص پرهیز كنند.

پیش از این تکذیبه، در خروجی ایسنا از وزیر کشور چنین نقل شده بود: "در قدم‌های اول متوقف شده بودیم و به ما اجازه فعالیت نمی‌دادند آن هم تنها برای 20 دستگاه سانتریفیوژ که خالی کار کنند. اما حالا سه هزار دستگاه سانتریفیوژ عملیاتی شده، بیش از 100 کیلوگرم مواد اورانیوم غنی شده به انبارها تحویل داده‌ شده و بیش از 150 تن مواد اولیه گاز اورانیوم آماده و ذخیره‌سازی شده است و این در حالی است که دشمنان ایران در عراق به دریوزگی افتاده‌اند و خواستار کمک ما هستند چون چاره‌ای ندارند و دلیل آن هم استواری مردم ایران در مسیر حق است".


وزیر کشور: ایران ۱۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده دارد

الهام: دولت برنامه‌ای برای صیغه ندارد

وزیر کشور خواستار ترویج صیغه شد

تکذیب اظهارات وزیر کشور از سوی شورای نگهبان

وزیر کشور: امکان تغییر تاریخ انتخابات وجود ندارد

"اعتراض" دانشجویان به سخنرانی وزیر کشور