رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۸۶

"پیشنهاد مشروط ایران به البرادعی"

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه پس از دیدار با علی لاریجانی اعلام کرد که ایران آماده است طی چند ماه آینده به پرسش‌های آژانس درباره فعالیت‌های گذشته هسته‌ای خود توضیح دهد.


آسوشیتدپرس از علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نقل می‌کند که این پیشنهاد تهران مشروط به آن است که شورای امنیت، پرونده هسته‌ای را از دستور کار خود خارج کند.


علی لاریجانی و محمد البرادعی پس از گفتگو ی روز جمعه، یکم تیرماه، در کنفرانس خبری شرکت کردند. رویترز

شورای امنیت از تهران می‌خواهد به پرسش‌های پاسخ‌داده نشده آژانس پاسخ دهد و افزون بر این، از غنی‌سازی اورانیوم دست بکشد و ساخت راکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف کند.

این پیشنهاد علی لاریجانی درحالی اعلام می‌شود که روز شنبه، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با خاویر سولانا سومین دور گفتگوهای خود را در لیسبون آغاز می‌کنند. در دور دوم مذاکرات که در مادرید برگزار شد، گرچه سولانا اعلام کرد "پیشرفت اساسی" حاصل نشده، اما با وجود این، وی اظهار داشت "در برخی موضوعات مهم به پیشرفت" دست یافته‌اند.

در مناقشه هسته‌ای ایران پیشرفت به "تعلیق" یا "توقف" غنی‌سازی دلالت می‌کند. پس از دور دوم مذاکرات در مادرید منابع نزدیک به این گفتگوها نیز گفتند که ایران پیشنهاد داده که به پرسش‌های حل نشده آژانس پاسخ دهد. خاویر سولانا نیز در کنفرانس مطبوعاتی خود به صحبت‌های مطرح شده با لاریجانی درباره آژانس اشاره کرده بود.

در واپسین گزارش البرداعی به شورای امنیت که در پایان مهلت 60 روز قطعنامه 1747 ارایه شد، البرادعی اعلام کرد که هنوز نمی‌تواند درباره ماهیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اطمینان داشته باشد.

اگر علی لاریجانی نتواند در گفتگوی با خاویر سولانا پیشنهاد قابل توجهی بدهد، تهران به قطعنامه سوم شورای امنیت که حلقه تحریم‌ها را بر ایران تنگ‌تر می‌کند نزدیک‌تر خواهد کرد.

ایران بارها خواسته است که پرونده هسته‌ای به آژانس برگردد اما با مخالفت کشورهای غربی مواجه شده است.

پیشنهاد لاریجانی برای شفاف‌سازی

البرادعی: تعلیق برای صلح

خاویر سولانا: پیشرفت اساسی نداشتیم

</object