رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۳۱ خرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز پنج‌شنبه
۳۱ خرداد ۱۳۸۶
۲۱ ژوئن ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

وین، اتریش: علی اصغر سلطانيه، نماينده‌ی ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، از دیدار لاریجانی- البرادعی در روز جمعه در وین خبر داد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، سلطانیه گفت: «اين ديدار بی‌ارتباط با ديدار روز شنبه‌ی لاریجانی- سولانا در اسپانیا نخواهد بود» اما افزود فعلا در مورد جزئيات آن بيشتر از اين نمی‌تواند چيزی بگوید.

بغداد، عراق: خشونت‌ها در عراق همچنان ادامه دارد. ساعاتی پیش یک بمب‌گذار انتحاری با حمله به تانکر نفت در مقابل مرکز فرماندهی پلیس در نزدیکی شهر کرکوک، ۱۲ تن را کشت و در حدود ۷۰ نفر را زخمی کرد. از سوی دیگر، صبح امروز ۳ نارنجک در منطقه‌ی به شدت حفاظت‌شده‌ی سبز در بغداد منفجر شد. روز گذشته یکی از فرماندهان ارشد نیروهای آمریکایی در عراق از «افزایش نقشه‌های حمله» در منطقه‌ی سبز خبر داده بود. دریادار مارک فوکس نیز امروز در کنفرانسی خبری گفت مایل نیست تعداد دقیق حملات نارنجکی را اعلام کند و افزود: «نمی‌خواهم بمب‌گذاران اطلاعات خود را به روز کنند». فوکس نیز از «افزایش نقشه‌های حمله» به منطقه‌ی سبز بغداد خبر داد. از سوی دیگر،‌ ارتش آمریکا اعلام کرد در طی عملیات دو روزه‌ی خود در استان دیاله، ۴۱ تن از شورشیان القاعده را از پای درآورده است.

غزه: سخنان روز گذشته‌ی محمود عباس خشم طرفداران حماس را در نوار غزه برانگیخت. شب گذشته طرفداران حماس در خیابان‌های غزه دست به راه‌پیمایی زدند و تصاویر عباس را آتش زدند. محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، دیروز در نخستین سخنرانی عمومی خود پس از تسلط حماس بر نوار غزه، حرکت حماس را به قتل «بی‌سابقه»ی مأموران امنیتی فلسطین متهم کرد و نقشه‌ی تسلط آنان را بر غزه «با پشتیبانی نیروهای خارجی» دانست. عباس گفت‌وگو با حماس را به‌شدت رد کرد و آنها را «جنایتکار و کودتاگر» خواند.

رام‌الله، کرانه‌ی باختری: سخنگوی محمود عباس امروز اعلام کرد کنفرانسی چهارجانبه بزودی در مصر برگزار می‌شود. نبیل ابوردینا گفت: «این نشست چهار جانبه به دعوت حسنی مبارک و با شرکت رهبران اسراییل، فلسطین، مصر و اردن روز دوشنبه در مصر برگزار خواهد شد». یک سخنگوی دولت اسراییل نیز از نشستی احتمالی بین ایهود اولمرت، عباس، مبارک و ملک عبدالله در هفته‌ی آینده و در مصر خبر داد اما گفت هنوز هیچ چیز «مشخصا تصمیم گرفته نشده».

القاع، سوریه: وزارت کشور سوریه اعلام کرد پست مرزی خود را با لبنان در منطقه‌ی جثا القاع بسته است. سوریه علت این تصمیم را درگیری یک ماهه بین ارتش لبنان و گروه‌های اسلامگرا اعلام کرده است. در بیانیه‌ی وزارت کشور سوریه گفته شده است این تصمیم تا «بازگشت آرامش به شمال لبنان» پابرجا خواهد بود و «برای محافظت از شهروندان سوری و لبنانی اتخاذ شده است». سوریه پیش از این، در تاریخ بیستم مه، با آغاز درگیری‌ها دو پست مرزی خود را با لبنان بسته بود. اکنون تنها دو پست مرزی دیگر بین سوریه و لبنان باز است که شاهراه دمشق - بیروت محسوب می‌شود.

اسلام‌آباد، پاکستان: وزیر امور دینی پاکستان که با سخنان خود در پارلمان این کشور خبرساز شد اعلام کرد قصد دارد ماه آینده به بریتانیا سفر کند. اعجاز الحق، وزیر امور مذهبی پاکستان، روز دوشنبه در مجلس این کشور ضمن محکوم کردن اقدام بریتانیا در اعطای نشان شوالیه به سلمان رشدی اعلام کرد اگر مسلمانان به بمب‌گذاری انتحاری روی آورند «توجیه پذیر» است. البته او بعدتر حرف خود را پس گرفت و گفت منظورش این بوده است که شاید این جایزه خوراکی شود برای اقدامات مسلمان افراطی. اعجاز الحق امروز گفت: «هیأتی بریتانیایی از من دعوت کرده است تا ماه آینده در سفر به بریتانیا، به آنها در مورد نحوه‌ی برقرار کردن دیالوگ با خطبا و امامان جماعت راهنمایی ارائه کنم».

تهران، ایران: سيدمحمد خاتمی اعلام كرد كه با هيچ زنی «مصافحه نكرده» است و فيلم ارائه شده با واقعيت همخوانی ندارد. خاتمی روز گذشته در نشست ماهانه‌ی بنياد باران فیلم ارائه شده را «مونتاژ» خواند و آن را تکذیب کرد. پیش از این،‌ دفتر خاتمی نیز با انتشار بيانيه‌ای اين اقدام را تكذيب و انتشار فيلم را عملی «غيراخلاقی و خلاف شرع» خوانده بود. طی یک هفته‌ی اخیر بسیاری از سایت‌های وابسته به اصولگرایان فیلمی شش دقیقه‌ای از «دست دادن خاتمی با یک زن» در سفر اخیرش به ایتالیا را منتشر کرده بودند.

بانکوک، تایلند: مجلس قانون‌گذاری تایلند با تصویب قانونی جدید، مجازات مردی را که به همسر خود تجاوز کند ۲۰ سال زندان تعیین کرد. رییس دفتر امور زنان و توسعه‌ی خانواده‌ی تایلند می‌گوید: «قانون قبلی تبعیض‌آمیز بود و همان حمایتی را که از مرد می‌کرد از زنان نمی‌کرد». قانون پیشین متجاوز را فردی تعریف می‌کرد که به زنی غیر از همسر خود تجاوز کرده باشد. رییس گروه حمایت از حقوق زنان نیز می‌گوید: «ما موارد بسیاری را شنیده‌ایم که شوهری با زن خود بدرفتاری جنسی کرده است و تایلند با تصویب این قانون به ۲۰ کشور دیگر می‌پیوندد که چنین قانونی دارند».

نظرهای خوانندگان

این خاتمی هم شده صحرا کربلا هر وقت موضوع کم می اید می روند سراغ خاتمی ! واقعا شرم اور نیست روی چنین موضوعی این همه بحث شود .دنیا چی فکر می کند؟

-- بدون نام ، Jun 22, 2007 در ساعت 09:30 AM

در تایلند که نعمت زیاد است چرا بزور؟

-- بدون نام ، Jun 22, 2007 در ساعت 09:30 AM