رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۸۶

عذر خواهی وزیر خارجه بریتانیا از مسلمانان

مارگارت بکت، وزیر امور خارجه بریتانیا، از کسانی که به دلیل اعطای عنوان شوالیه از سوی ملکه الیزابت دوم به سلمان رشدی احساساتشان جریحه دار شده عذر خواهی کرد.


هوشیار زیباری و مارگارت بکت در لندن. آسوشیتدپرس

بکت در کنفرانسی مشترک با هوشیار زیباری، وزیر امورخارجه عراق، اظهار داشت که اعطای عنوان شوالیه از سوی ملکه به خاطر شخصیت ادبی رشدی بوده است.

هوشیار زیباری نیز در این دیدار گفت که دولت عراق "با بسیاری از مسلمانان در این زمینه هم نظر" است و اعطای این عنوان را "نابجا" توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر امورخارجه بریتانیا در این باره اظهار داشت: "طبیعتا اگر کسانی احساستشان از این لقب جریحه‌دار شده ما پوزش می‌خواهیم، لقبی که به هر حال به یک شخصیت ادبی برجسته داده شده است".

بکت افزود که سلمان رشدی تنها مسلمانی نیست که در بریتانیا به وی لقب اعطا شده است. به گفته وزیر امورخارجه بریتانیا "مردمی که دارای ایمان اسلامی‌اند، کاملا بخشی از کلیت (جامعه) ما هستند، بخشی از یک جامعه گسترده‌تر ... این افراد مانند شهروندان دیگر ملقب به القاب می‌شوند".

خبرنگاران، از هوشیار زیباری که در کنفرانس مشترک خبری لندن حضور داشت، نظرش را درباره اعطای لقب شوالیه از سوی ملکه الیزابت دوم به سلمان رشدی جویا شدند و او در پاسخ گفت: "در واقع ما با بسیاری از مسلمانان در این زمینه هم نظر هستیم. عراق کشوری مسلمان است. با این حال با همه احترامی که به عنوان شوالیه قائلیم، به نظر من اعطای این عنوان نابجا بود. این نظر ما است".

اعطای لقب شوالیه از سوی ملکه الیزابت به سلمان رشدی

جایزه ۱۵۰ هزار دلاری برای قتل سلمان رشدی

اعتراض پاکستان به اعطای لقب شوالیه به رشدی

نظرهای خوانندگان

بسم الله؛
«بکت افزود که سلمان رشدی تنها مسلمانی نیست که در بریتانیا به وی لقب اعطا شده است...»
مسلمان؟
از کی تاحالا سلمان رشدی مسلمان محسوب می شه؟
آقای جامی حیا کنید؛ کارگری برای کفار و صهیونیست ها تا به کِی؟!
آقای جامی، این همه که اخبار ضد اسلامی منتشر می کنید، البته با چینش بی بی سی وار، شده از مسلمین و مقاومت هم طرفداری کنید؟ شده سخنرانی های سیدحسن نصرالله را اینگونه پوشش دهید؛ اگر پلورالیست هستید، در مقابل این همه مقاله که حماس و حزب الله را تروریست می نامد، چند مقاله در حمایت از این گروه ها منتشر کنید؟

می دانید زین بعد باید به شما گفت: «پلورالیست نما!»

-- محمدمسیح ، Jun 21, 2007 در ساعت 11:55 PM

بابا این کار توئه که واقعا شرم آوره. مگه این حرف رو جامی زده؟ بکت داره می گه مسلمون، تو یقه ی جامی رو می گیری؟!
ببینم مگه چشم نداشتی ببینی که تنها جایی که هم از نصرالله و هم از پدیده ای بنام مقاومت عراق، همین چندی پیش گزارش و خبر خواندیم در همین سایت بوده؟
بابا قبول کنید که کم میآریم و گردن دیگران میگذاریم.
وزن مسلمونیی دیگرون رو رو شما حق نداری تعیین کنی.
تو فقط مجازی که خودت رو هر چی که می خوای معرفی کنی( دیندار، بیدین، مسلمون، نامسلمون و ...)
اینم بدون: کتاب مقدسی که طبعا باید قبولش داشته باشی می گه که : ادع الی سبیل ربک... ان ربک هو اعلم بمن ضل عن سبیله و من اهتدی و ...نیز...ولا تقولوا لمن القی علیکم السلام، لست مومنا....)
حالا چی میگی؟ می بینی که الله هم با مشت محکم تو دهن اونی می زنه که میخواد دین مردم رو وزن کنه.
بچه جون، اگه بخوای بدونی، بدون که خبر، اسلامی -ضد اسلامی نداره، خبر حمایتی(چند مقاله در حمایت از این گروه ها منتشر کنید؟) و غیر حمایتی نداره. اتفاقا اگه اون هایی که تو رو با خبر "اعتراض به شوالیه شدن فلان کسک" سر کار گذاشته اند، می گذاشتند تو اعتراض کنی به سکوت چندین ساله ی حکومت خدا بر زمین در برابر نسل کشی روس ها برضد مسلمانان چچن یا نسل کشی سودانیان مسلمان بر علیه آوارگان دارفور یا برادر کشی چندین ساله ی مسلمانان سومال بر علیه سومال ها، متوجه می شدی که همین خبر در صدر اخبار می نشست که چند تا بچه مسلمون در ایران برای سومال ها و دارفوری ها و چچن ها یا برای کنگویی ها و بروندی ها و رواندایی ها اشک ریختندو به سکوت دیپلماسی حکومت امام زمان در مقابل این جنایات آشکار معترض شدند. خب گناهی نداری، برات خبرسازی می کنن، بعد باید هم که مجبور بشی خبر "پی آیند" اون رو هم بخونی که وزیر خارجه ی کشور جایزه دهنده فلان توضیح رو داد. وگرنه اگر در مورد جایزه گیرنده،هیاهویی نشده بود، هم خود شخصیت سلمان رشدی و جوایزش، (با وجود این همه فلاکت در سرزمینت)سال ها بود که در محاق فراموشی باید قرار میگرفت.
بچه جان! و ما ادریک ما الگونو؟ هنوز 30 درصد روستاهای گونوزدهی میهن اسلامی تو در سرزمینت ، در محاصری سیل اند و تو در فکر سلمان رشدی هستی؟ این روستا ها هنوز دربایکوت خبری رسمی هستند تا تو و امثال تو بجان آقای جامی بیفتی و سرگرم باشی،آن ها هنوز آب ندارند بخورند و تو داری از صهیونیسم صحبت می کنی؟ صهیونیسم دیگه چکاره حسنه؟ حکومت ها برات شبه مسئله درست می کنن تا تو هم مثل بقیه هرز بری. ولی تو هوشیار باش و نرو. امیدواریم، چنین بادا

-- دوست محمد مسیح ، Jun 22, 2007 در ساعت 11:55 PM