رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۸۶

مخالفت تهران با همکاری ‌کمیته‌های المپیک ایران و آمریکا

وزارت امور خارجه ایران با امضای تفاهم‌‏‌‏نامه همکاری بین دو کمیته المپیک ایران و آمریکا مخالفت کرد. به گفته رضا قراخانلو، رییس کمیته المپیک ایران، درخواست امضای این تفاهم نامه از سوی کمیته المپیک آمریکا صورت گرفته بود.

به گزارش ایلنا، رییس کمیته المپیک ایران در این باره گفت: "پیرو درخواست کمیته ملی المپیک کشور آمریکا مبنی بر امضای توافق نامه ورزشی با کمیته ملی المپیک کشورمان، اینجانب، نامه‌‏ای خطاب به وزیر محترم امور خارجه نوشتم و خواستار تعیین موضع در این ارتباط شدم که در این راستا ، دفتر اداره کل آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان طی نامه‌‏ای خطاب به کمیته ملی المپیک اعلام کرد: موضوع امضای تفاهم‌‏‌‏نامه همکاری بین دو کمیته المپیک ایران و آمریکا در نشست کمیته مبادلات مردمی با آمریکای وزارت امور خارجه مطرح شده و مورد مخالفت قرار گرفت".

قراخانلو افزود: "بدین ترتیب امضای این تفاهم‌‏‌‏نامه از دستور کار کمیته مبادلات مردمی با آمریکای وزارت امور خارجه خارج شده است".

بنا بر گزارش آسوشیتد پرس، در ماه آوریل، ایالات متحده ورزشکاران ایرانی را برای شرکت در دوره‌های آموزشی به این کشور دعوت کرد. اگر وزارت خارجه ایران با همکاری کمیته المپیک دو کشور موافقت می‌کرد این نخستین همکاری دو کمیته آن هم پیش از رقابت‌های المپیک سال آینده پکن محسوب می‌شد.


محمد طلایی دربرابر کری کولات آمریکایی. المپیک سیدنی سال 2000

این تصمیم ایران در حالی اعلام می‌شود که وزارت امور خارجه آمریکا و کمیته المپیک این کشور از بهره‌گیری ورزشکاران ایرانی از امکانات این کشور استقبال کرده بودند.

کمیته المپیک آمریکا تفاهم‌نامه‌های مشابه‌ای با دیگر کشورها و از جمله چین به امضا رسانده است. همچنین مشت‌زنان، کشتی‌گیران و تیراندازان عراقی برای گذراندن دوره‌های آموزشی به آمریکا رفته‌اند.

بر پایه این تفاهم‌نامه‌ها، کشورها به طور معمول ورزشکاران خود را برای دوره‌های آموزشی دو تا چهار هفته‌ای به ایالات متحده می‌فرستند و دربرابر آمریکا نیز مربیان و کارشنان خود را برای ارتقا سطح ورزشی به این کشورها اعزام می‌کند.

در ماه ژانویه، آمریکا 20 ورزشکار خود را برای شرکت در رقابت‌های جام خلیج‌فارس به ایران فرستاد که با استقبال گرم ایرانی‌ها مواجه شدند.

از زمان انتخاب محمود احمدی‌نژاد به ریاست‌جمهوری، این نخستین تیم آمریکایی بود که به ایران سفر کرد. در دوران رییس‌جمهور محمد خاتمی تیم‌های کشتی آمریکا از سال 1998 تا 2004 به تناوب در رقابت‌های ورزشی ایران شرکت داشتند و تیم‌های ایرانی نیز به آمریکا اعزام می‌شدند.

یکی دیگر از مشکلاتی که همواره برای سفر ایرانیان و از جمله ورزشکاران ایرانی به آمریکا وجود داشته، انگشت‌نگاری از مسافران خارجی در فرودگاه‌های این کشور است که شهروندان و مقامات ایرانی به آن اعتراض دارند.


با وجود وتوی وزارت خارجه ایران برای همکاری دو کمیته المپیک، رییس کمیته المپیک ایران، عدم امضای این تفاهم نامه را به منزله قطع ارتباط ورزشی بین دو کشور ایران و آمریکا نمی‌داند و می‌گوید در صورت درخواست هر فدراسیون، این ارتباط ورزشی در شورای برون مرزی سازمان تربیت بدنی مطرح شده و نسبت به آن تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

دیدار رایس از نمایشگاه آثار هنری ایران

فريدمن: ايران می تواند متحد طبيعی آمريکا باشد

نظرهای خوانندگان

با این همه تهدید و ارعاب آمریکا، و ایجاد ناامنی برای ایران و ایرانیان، همکاری با آن، کاملاً ناشایست است.
تظاهر آمریکا به نبود مشکل برای من غیرقابل تحمل است. از یک طرف دیپلمات‌های ایرانی را می‌رباید و شکنجه می‌کند. از طرف دیگر از مراوده صحبت می‌کند. به نظر من که تنها عوام فریبی است..

-- احسان ، Jun 20, 2007 در ساعت 07:51 PM

بعضی ها می پندارند با قطع ارتباط و عدم همکاری با کشورها نشانه عزت و اقتدار و بی نیازی است . اینها نمی پندارند کا با این اعمال خود ملتی را منزوی و دچار محرومیت می کنند . حضرات آیات نمی خواهنداقرار کنند که عدم ارتباط با آمریکا چه زیان های جبران ناپذیری در این 28 سال به ملت ایران وارد کرده است . دشمن ما آمریکا نیست بلکه دشمن ما رژیم جمهوری اسلامی است که اینچنین ملت ایران را دچار فقر و فساد و فحشا کرده است . تمام مشکلات ایران ناشی از بی کفایتی سران جمهوری اسلامی است و نه این کشور و یا آن کشور.

-- امیدرضا ، Jun 21, 2007 در ساعت 07:51 PM

Ina, sardamadarane jomhourie eslami tebghe maamoun eshtebeh mikonand, hamanande keshvarhaye digar bayad varzesh o siassat o mazhab o az ham joda kard.

-- NAM ، Jun 24, 2007 در ساعت 07:51 PM