رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۳۰ خرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز چهارشنبه
۳۰ خرداد ۱۳۸۶
۲۰ ژوئن ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

بعقوبه، عراق: ارتش آمریکا در عراق می‌گوید در حملات سنگین به پایگاه نیروهای مظنون به عضویت در القاعده در شمال شرقی عراق ۳۰ نفر را از پای درآورده است. در این عملیات، که از دیروز و در پی انفجار بمب در نزدیکی یک مسجد شیعیان آغاز شد، ۷۵۰۰ تن از نیروهای آمریکایی و ۲۵۰۰ نفر از نیروهای عراقی شرکت دارند. عملیات در بعقوبه، مرکز استان ناآرام دیاله، صورت می‌گیرد که در ماه‌های اخیر شاهد پیکارهای متعددی بوده است. تاکنون یک سرباز آمریکایی نیز در این عملیات جان باخته و دو تن نیز زخمی شده‌اند.

غزه: نیروهای اسراییلی ۴ فلسطینی را در نوار غزه از پای درآوردند. به گفته‌ی سخنگوی ارتش اسراییل، نیروهای ویژه‌ی اسراییلی هنگامی که قصد داشتند ۲ تن از پیکارجویان را در جنین، در شمال نوار غزه، بازداشت کنند، به سوی آنها شلیک کردند و آنها را از پای درآوردند. همچنین در خان یونس، در جنوب نوار غزه، در پی درگیری نیروهای اسراییل با فلسطینیان، یک نفر از اعضای کمیته‌های مقامت مردمی و یک نفر از افراد حماس جان باختند. از سپتامبر سال ۲۰۰۰ که دور دوم درگیری‌های بین اسراییل و فلسطین آغاز شده تاکنون ۵۷۵۱ تن از دو طرف کشته شده‌اند که اغلب آنان از فلسطینیان بوده‌اند.غزه همچنان در کنترل حماس قرار دارد و شب گذشته اسماعیل هنیه جلسه‌ی کابینه را با حضور ۴ وزیر حماس برگزار کرد. هنیه این کابینه را «دولت اداره‌ی کارها» می‌خواند. کشورهای غربی از کابینه‌ی اضطراری محمود عباس به نخست‌وزیری سلام فیاض در رام‌الله، مرکز کرانه‌ی باختری رود اردن، حمایت می‌کنند.

لندن، بریتانیا: اعتراض‌ها نسبت به اعطای نشان شوالیه به سلمان رشدی در چند کشور رو به افزایش است. ایران و پاکستان، هر دو، سفرای بریتانیا را در کشور خود به وزارت خارجه‌شان فرا خواندند و مراتب اعتراض شدید خود را نسبت به این عمل ابراز کردند. روز گذشته جفری آدامز، سفیر بریتانیا در تهران، به وزارت خارجه احضار شد و مدیرکل اروپای این وزارت ضمن ابلاغ مراتب اعتراض ایران، اقدام بریتانیا را «عملی تحریک‌آمیز» خواند. در پاکستان نیز هر دو مجلس این کشور از بریتانیا خواست این نشان را پس بگیرد و همچنین رابرت برینکلی، کمیسیونر بریتانیا در اسلام‌آباد، نیز به وزارت خارجه‌ی این کشور احضار شد. تظاهرکنندگان خشمگین در لاهور آدمک ملکه الیزابت دوم را به آتش کشیدند و روزنامه‌ای در تهران او را «عجوزه» خواند. بریتانیا نیز اعلام کرده است برینکلی «نگرانی عمیق» خود را نسبت به سخنان ایجازالحق، وزیر امور دینی پاکستان، به لندن منتقل کرده است. ایجازالحق در پارلمان پاکستان وقوع عملیات بمب‌گذاری انتحاری را «توجیه‌پذیر» دانسته بود. سخنگوی طالبان نیز در تماسی تلفنی بیانیه‌ای را در محکومیت این اقدام قرائت کرد: «سلمان رشدی دشمن اسلام و مسلمانان است. ما از بریتانیا می‌خواهیم که این نشان را پس بگیرد و از مسلمین عذرخواهی کند». شورای مسلمانان بریتانیا نیز در بیانیه‌ای اعطای نشان شوالیه را به سلمان رشدی محکوم کرد و آن را «تحریک‌آمیز» خواند. روزنامه‌ی ایندیپندنت نیز در مقاله‌ای عنوان کرد اعطای این نشان ممکن است «بی‌احتیاطی» باشد اما «تحریک‌آمیز» نیست. از سوی دیگر، مطبوعات صبح امروز هند ضمن این‌که اعطای نشان به سلمان رشدی را «نشانه‌ای از انطباق او با جامعه‌ی چندفرهنگی میزبانش» تلقی کردند، دو کشور ایران و پاکستان را نیز به «سیاست بازی» در باب این موضوع متهم کردند.

لندن، بریتانیا: دس براون، وزیر دفاع بریتانیا، روز گذشته با حضور در مجلس عوام این کشور گزارش تحقیق ماجرای بازداشت ۱۵ ملوان بریتانیایی از سوی ایران را به این مجلس تقدیم کرد. براون این ماجرا را نتیجه‌ی «سلسله کوتاهی‌ها» خواند اما بروز «اشتباه» را از جانب هیچ‌یک از افراد نپذیرفت.

میرانشاه، پاکستان: روز گذشته در یکی از اردوگاه‌های آموزشی القاعده در میرانشاه، در شمال پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان، در حدود ۳۰ تن از شبه‌نظامیان القاعده کشته شدند. ژنرال وحید ارشد، سخنگوی ارتش پاکستان، می‌گوید: «۱۰ تا ۱۵ نفر از کشته‌شدگان خارجی بودند و همگی برای آموزش در آن اردوگاه حضور داشتند». به گفته‌ی ارشد نه نیروهای آمریکایی و نه نظامیان پاکستانی در این حادثه دست نداشته‌اند.

توکیو، ژاپن: مذاکره‌کننده‌ی ارشد آمریکا در موضوع کره شمالی می‌گوید فرایند خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی با دعوت این کشور از بازرسان سازمان انرژی اتمی به جاده‌ی اصلی برگشته است. کریستوفر هیل، معاون وزارت خارجه‌ی آمریکا، امروز در توکیو گفت بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی قرار است پنج‌شنبه‌ی آینده به کره شمالی سفر کنند. مذاکرات شش‌جانبه نیز در اوایل ژوئیه از سر گرفته خواهد شد.

واشنگتن، آمریکا: ۷ خدمه‌ی فضاپیمای آتلانتیس پس از مأموریت موفقیت‌آمیز دو هفته‌ای خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی، قرار است فردا، پنج‌شنبه، به زمین بازگردند. آنها برای آخرین بار عایق حرارتی ایستگاه فضایی بین‌المللی را بررسی کردند و با یک بار چرخش به دور مدار ایستگاه، از باتری‌های خورشیدی تازه نصب‌شده نیز عکس گرفتند. یکی از ۷ سرنشین آتلانتیس در راه بازگشت به زمین سونیتا ویلیامز است که با حضور بیش از ۶ ماهه‌ی خود در فضا رکورد حضور زنان را در فضا شکست.

لهاسا، تبت: سال گذشته دو و نیم میلیون گردشگر برای صعود از اورست به تبت رفتند. کیانبگا پونکوگ، فرماندار منطقه‌ی خودمختار تبت چین، می‌گوید: «از زمانی که راه‌آهنی بین مناطق جنوبی چین و تبت کشیده شده، آمار گردشگرانی که برای بازدید از هیمالیا می‌آیند ۳۹ درصد افزایش پیدا کرده است. انتظار داریم آمار گردشگران در سال جاری به ۳ میلیون نفر برسد». دو روز پیش، عملیات احداث جاده‌ی شنی ۱۰۸ کیلومتری به اردوگاهی در کوه اورست آغاز شد. قرار است مشعل المپیک ۲۰۰۸ پکن به قله‌ی اورست نیز حمل شود.