رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۸۶

اظهارات لاریجانی درباره نقش داخلی‌ها در صدور قطعنامه شورای امنیت

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در جمع مدیران سیاسی سپاه جمهوری اسلامی، از نقش برخی نیروهای داخل ایران در صدور قطعنامه شورای امنیت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس که از نهادهای خبری نزدیک به سپاه است، علی لاریجانی گفت، برخی افراد داخل کشور با سفر خود، غرب را به صدور قطعنامه علیه ایران ترغیب کرده‌اند.

آقای لاریجانی درباره مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد که ایران یک دوره "سینوسی" داشته است و در این دوره "با سيگنال‌هايی كه عوامل آن كشورها، از داخل ايران داده‌ بودند، برخی افراد داخلی به واشنگتن رفته و غرب را به صدور قطعنامه ترغيب كرده‌ بودند."

دبیر شورای امنیت ملی ایران درباره مذاکره‌کنندگان غربی در پرونده هسته‌ای گفت: «آنها اميد عجيبی دارند كه در داخل كشور تغييراتی به‌ وجود بيايد تا به جايی برسند و بتوانند خواسته‌های خود را تحميل كنند. در بحث هسته‌ای بيش از ده، پانزده مرتبه از زبانشان در رفت و گفتند كه شما در داخل دچار مشكل می‌شويد. سؤال اين است كه چه كسانی به آنها اين احساس را می‌‌دهند؟ گاهي يك حرف، ۵ يا ۶ ماه كار را طولانی‌تر می‌‌كند.»

به گفته آقای لاریجانی، اقدام‌های این افراد در داخل کشور باعث می‌شود که تصور وجود اختلاف در ایران به جود آید و قطعنامه بعدی علیه ایران صادر شود. آقای لاريجانی ادامه داد: «جمهوری اسلامی ايران خيلی قدرتمند‌تر از آن است كه چهار تا بچه بتوانند خللی ايجاد كنند.»

پس از خودداری ایران از توقف غنی‌سازی اورانیوم، شورای امنیت در قطعنامه ۱۷۴۷ در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران، برای سفرهای خارجی برخی مقام‌های ایرانی محدودیت اعمال کرد. در میان اسامی این مقام‌ها، نام برخی فرماندهان سپاه و فرمانده بسیج ایران نیز ذکر شده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در جمع نیروهای سپاه دراین‌باره تصریح کرد که رابطه سپاه پاسداران و مسائل اتمی و هسته‌ای صفر است، ولی آنها می‌‌گويند فرماندهان سپاه نبايد سفر خارج‌ كنند. او ادامه داد: «جالب اين است كه فقط اسامی بعضی از مسئولين انرژی اتمی در دو قطعنامه آمده ‌است، اما در مورد سپاه اسامی همه فرماندهان ذكر شده‌ است.»

مسئول ارشد مذاکرات هسته‌ای ایران تأکید کرد که "آنان" نمی توانند به ژئوپليتيك ايران دست بزنند، لذا سراغ توسعه و قدرت نظامی رفته‌اند و تحليل آنها اين است كه سپاه پاسداران عنصر مهم قدرت نظامی است.

نظرهای خوانندگان

یعنی واقعا برای اینکه بفهمن اینجا مشکلات داخلی وجود داره لازمه کسی خبر بده؟!! جل الخالق با این ضریب هوشیشون!!!

-- دن سیفون ، Jun 20, 2007 در ساعت 12:38 PM