رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۲۷ خرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز یک‌شنبه
۲۷ خرداد ۱۳۸۶
۱۷ ژوئن ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: ایران نسبت به اعطای نشان شوالیه به سلمان رشدی اعتراض کرد. محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران، امروز گفت: «اعطای نشان به شخصی كه جزو منفورترين شخصيت‌ها در جامعه‌ی اسلامی‌ست، از مصاديق بارز اسلام‌ستيزی مسئولان عاليرتبه‌ی انگليسی‌ست». رهبر انقلاب ایران هجده سال پیش فتوای قتل سلمان رشدی را به خاطر نوشتن رمان «آیات شیطانی» صادر کرد. روز گذشته الیزابت دوم،‌ ملکه‌ی بریتانیا، سلمان رشدی را به نشان شوالیه مفتخر کرد.

کابل، افغانستان: صبح امروز انفجار بمبی قوی بر سر راه اتوبوسی حامل مأموران پلیس کابل، بیش از ۳۵ پلیس را از پای درآورد. این مرگبارترین حادثه از زمان سقوط طالبان در افغانستان به شمار می‌آید. مقامات افغان آمار مختلفی از تلفات این انفجار ذکر کرده‌اند. علیشاه پکتیول، رییس اداره‌ی جنایی پلیس کابل، آمار کشته‌شدگان را بیش از ۳۵ تن اعلام کرد. اما ژنرال عصمت‌الله دولت‌زای، رییس پلیس کابل،‌ اعلام کرد که در این حادثه ۲۱ تن کشته و ۲۴ نفر زخمی شده‌اند. به گفته‌ی او: «در میان زخمی‌ها، دو ژاپنی،‌ یک کره‌ای و یک پاکستانی نیز هستند که احتمالا در حال گذر از محل انفجار بوده‌اند». رییس پلیس کابل همچنین گفت: «شواهدی در دست است که نشان می‌دهد احتمالا بمب در داخل اتوبوس جاسازی شده بوده است اما در حال بررسی بیشتر هستیم». اتوبوس در حال انتقال ۴۵ مأمور پلیس به مرکزی آموزشی بوده است.

رام‌الله، کرانه‌ی باختری رود اردن: محمود عباس،‌ رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، امروز در کابینه‌ی جدید اضطراری در رام‌الله شرکت خواهد کرد تا در مراسم ادای سوگند نخست وزیر جدید حاضر باشد. عباس امیدوار است با کنار گذاشتن حماس از کابینه‌ی ائتلافی و تشکیل کابینه‌ی اضطراری بتواند کمک‌های متوقف‌شده‌ی غرب را مجددا دریافت کند. اسراییل نیز اعلام کرده است با کابینه‌ی جدید همکاری خواهد کرد. از سوی دیگر، صبح امروز رادیو اسراییل اعلام کرد انتقال سوخت به نوار غزه ممنوع شده است.

بغداد، عراق: مقررات منع رفت‌وآمد در دو شهر بغداد و بصره از امروز ملغی شد و حرکت مردم و خودروها در خیابان‌ها به حالت عادی بازگشت. چهار روز پیش، در پی بمب‌گذاری در حرم عسکری، مقررات نامحدود منع رفت‌وآمد در بغداد و همچنین در بصره وضع شده بود.

پاریس، فرانسه: دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه از صبح امروز در این کشور آغاز شده است و تا ساعت ۸ شب ادامه دارد. انتظار می‌رود انتخابات امروز، به تشکیل پارلمانی همسو با نظرات نیکولا سارکوزی، رییس جمهور راست‌گرای منجر شود. در انتخابات امروز ۳۵ میلیون فرانسوی واجد حق رأی هستند و باید ۴۶۷ نماینده دیگر را برگزینند. مجلس ملی فرانسه شامل ۵۷۷ نماینده است.

خارطوم، سودان: یک تیم مذاکره‌کننده از سوی شورای امنیت امروز برای گفت‌وگو در باره‌ی دارفور با عمر البشیر، رییس جمهوری سودان، وارد خارطوم شد. خارطوم که همواره مخالف پذیرش تعداد زیاد صلح‌بانان اتحادیه‌ی آفریقا بود، سرانجام بر اثر فشارهای جهانی و تهدید شدن به مجازات‌هایی از سوی سازمان ملل، هفته‌ی گذشته به تصمیم اتحادیه‌ی کشورهای آفریقایی گردن نهاد و تعداد بیشتر صلح‌بانان را قبول کرد. هیأت مذاکره‌کننده‌ی شورای امنیت نیز برای تثبیت این موافقت به خارطوم سفر کرده است. در درگیری‌های ۴ سال گذشته در دارفور بیش از ۲۰۰هزار تن جان باخته‌اند و ۲میلیون نفر نیز از خانه‌های خود بیرون رانده شده‌اند.

گزبیدا، چاد: نخستین هواپیمای حامل کمک‌های انسان‌دوستانه‌ی فرانسه به آوارگان دارفور امروز در گزبیدا، در شرق چاد، به زمین نشست. هدف این کمک‌ها ۴۰هزار آواره‌ی دارفوری و دو سوم از ۱۵۰هزار چادی هستند که بر اثر جنگ بی‌خانمان شده‌اند. ایجاد پل هوایی برای تأمین نیازمندی‌های آوارگان در اوایل ماه جاری میلادی از سوی برنار کوشنر، وزیر جدید خارجه‌ی فرانسه، اعلام شد. برنامه‌ی جهانی غذا (WFP) امروز ضمن استقبال از کمک‌های فرانسه اعلام کرد: «برای تهیه‌ی آذوقه‌ی ۲۴۰هزار آواره‌ی سودانی ساکن در ۱۲ اردوگاه و همچنین ۱۵۰هزار بی‌خانمان چادی برای شش ماه بارانی ژوئن تا نوامبر نیازمند کمک هستیم».

فیصل‌آباد، پاکستان: هزاران پاکستانی امروز در استقبال از افتخار محمد چودری، رییس برکنار شده‌ی دیوان عالی کشور، به خیابان‌های فیصل‌آباد ریختند و علیه پرویز مشرف شعار سر دادند. ژنرال پرویز مشرف، رییس جمهوری پاکستان، چودری را در ماه مارس به اتهام فساد از سمت خود برکنار کرد. از آن زمان تاکنون مردم و احزاب سیاسی مخالف دولت،‌ تظاهرات مختلفی را علیه این تصمیم سازماندهی کرده‌اند. مخالفان دولت می‌گویند مشرف برای پیروزی آسان‌تر در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری چودری را برکنار کرده است.

سئول، كره جنوبی: آمریکا و کره جنوبی از دعوت پيونگ يانگ از بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی استقبال كردند و آن را اقدامی مثبت ارزیابی کردند. روز گذشته ری جسون، رييس سازمان انرژی اتمی کره شمالی، با ارسال نامه‌ای به محمد البرادعی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به کشورش دعوت کرد.

بروکسل، بلژیک: مأموران امنیتی فرودگاه شارل‌روآ در بروکسل امروز به اعتصاب دو روزه‌ی خود پایان دادند و پروازها در این فرودگاه از سر گرفته شد.