رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۶

مرگ سربازان هلندی در افغانستان تاثیری بر ماموریت آیساف ندارد

در پی یک حمله انتحاری در شهر ترین کوت افغانستان ۱۰ نفر از جمله یک سرباز هلندی کشته شدند.

ایمرت فان میدلکوپ، وزیر دفاع هلند، مرگ این سرباز هلندی را روز جمعه به تایید رساند.

به گزارش روزنامه هلندی ان آر سی ،این حمله که در روز ۱۵ ژوئن رخ داد باعث کشته شدن ۹ غیر نظامی افغانی از جمله هفت کودک و یک نظامی هلندی و همچنین زخمی شدن سه سرباز دیگر هلندی شد.

این حمله در مرکز شهر ترین کوت، مرکزولایت اُرزگان افغانستان، و در سه کیلومتری مقر اصلی نظامیان هلندی اتفاق افتاد. تیمو اِسمِیهایزن، سرباز ۲۰ ساله کشته شده، در یک خودروی زرهی به همراه یک کاروان نظامی در حال حرکت بود که یک اتوموبیل بمب‌گذاری‌شده خود را به این کاروان رساند و پس از برخورد منفجر شد.

این بار سوم است که با خودروی بمب‌گذاری‌شده به نیروهای هلندی در افغانستان حمله می‌شود. طی یکی از این حملات پنج نفر مجروح شدند.

کشته شدن سرباز ۲۰ ساله هلندی بازتاب بسیار گسترده‌ای در رسانه‌های هلند داشت. فان میدِلکوپ، وزیر دفاع هلند اعلام کرد که حمله روز گذشته هیچ تأثیری بر نحوه همکاری هلند با مأموریت آیساف در افغانستان نخواهد داشت. وی در مورد وضعیت کلی امنیتی ارزگان توضیحی نداد.

از زمان استقرار نیروهای هلندی در ارزگان این دومین سرباز هلندی است که در افغانستان کشته می‌شود. نظامیان هلندی از تاریخ ۱ اوت ۲۰۰۶ و در چهارچوب یکی از برنامه‌های ناتو تحت عنوان نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت (آیساف) در ولایت ارزگان افغانستان مستقر شده‌اند.