رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۸۷

گفتگوی شاهرودی با ایرانیان مقیم سوئد از طریق ویدئو کنفرانس

رییس قوه قضاییه ایران از طریق ویدئو کنفرانس با برخی از ایرانی‌های مقیم سوئد گفتگو کرد.

به گزارش ایلنا چند تن از ایرانی‌های مقیم سوئد با حضور در سفارت ایران مشکلات قضایی خود را با آیت ‌الله شاهرودی در میان گذاشتند.

ایلنا می‌افزاید از میان 17 نفر از ایرانی‌های مقیم سوئد 15 نفر به صورت حضوری و 2 نفر به صورت غیر حضوری به بیان مشکلات قضایی خود پرداختند.



برپایه این گزارش، اکثر مشکلات مربوط به ایرانیان مقیم کشور سوئد را بحث‌‏هایی نظیر طلاق و موضوع صدور شناسنامه و گذرنامه ایرانی برای فرزندان این ایرانیان است.

ایلنا می‌افزاید در این دیدار، علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضاییه و رییس مرکز توسعه قضایی قوه قضاییه، غلامحسین امیری، رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، محمود شیرج، رییس حوزه نظارت قضایی ویژه و عبدالواحد شریفی، رییس اداره کل نظارت و پیگیری قوه قضاییه، هاشمی شاهرودی را همراهی کردند.

این برای نخستین بار است که رییس قوه قضاییه از طریق سیستم ویدئو کنفرانس به بررسی مشکلات قضایی ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌‏پردازد.

به گفته سفیر ایران در سوئد شمار ایرانیان مقسم سوئد بالغ بر 100 هزار نفر هستند.

هاشمی شاهرودی، در این ویدئو کنفرانس، گفت: "در دولت گذشته در صحبتی که با آقای خاتمی داشتم پیشنهاد کردم که یک اداره رایزنی قضایی در سفارت‌‏خانه کشورهایی که با جمعیت بالای اتباع ایرانی مقیم در آنجا مواجه هستیم، تشکیل شود که با اصل این طرح موافقت شد؛ اما در مقام عمل به نتیجه نرسید و در تشکیل این اداره رایزنی تعلل شد. در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی‌‏نژاد نیز بنده با وی و متکی صحبت کردم که آن‌‏ها نیز از این طرح استقبال کردند؛ اما تشکیل یک اداره رایزنی قضایی در سفارت‌‏خانه‌‏های ایران تاکنون به نتیجه‌‏ای نرسیده است. نمی‌‏دانم کجای کارگیر دارد که امیدواریم هر چه سریع‌‏تر به نتیجه برسد".

رییس قوه قضاییه افزود: "با تشکیل این رایزنی قضایی، ما به یک قاضی ابلاغ ویژه می‌‏دهیم تا به صورت سیار در سفارت‌‏خانه‌‏ها استقرار یابد و به حل مشکلات قضایی مردم بپردازد. ما در حال حاضر به دلیل تعلل در تشکیل این رایزنی قضایی، به دنبال حل مشکلات قضایی ایرانیان مقیم خارج از کشور از طریق برقراری ارتباط به وسیله سیستم ویدئو کنفرانس هستیم".

نظرهای خوانندگان

be name Khoda, baad as arse salam
man as 1960 moghim alman hastam.ta pish as enghelab asslan raisani wa ressidegi be moshkelat ma iraniha dar ghorbat behichwajh matrah nabud. man bessiar khoshhalm ke dolate jomhurieye eslamie ma ta in had ressidegi mikonad. dar khatemeh as inke khat farsi nadaram maasurem bedarid. wassalam, faribors

-- Faribors Maleknasri M. D. ، Jun 15, 2007 در ساعت 02:54 PM

Behtar ast keh shoma moghime Iran bashid ta bi vaseteh az feyze nezame fasede estebdadi keh din ra bazichehye sarkub kardeh, bahrehmand shavid.

-- Behruz ، Mar 21, 2008 در ساعت 02:54 PM