رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۸۶

البرادعی: تعلیق برای صلح

محمد البرادعی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه از ایران خواست که گسترش غنی‌سازی خود را به حال تعلیق درآورد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، البرادعی به خبرنگاران در وین گفت: "اگر ایران امروز ساخت سانتریفوژهای بیشتر و نصب آنها در نطنز را متوقف کند مطلوب خواهد بود. به نظر من این کار می‌تواند گامی به سوی وقت استراحت یا تعلیق برای صلح باشد".


محمد البرادعی پنجشنبه 24 خرداد برای خبرنگاران در وین سخن می گوید. آسوسیتدپرس

مدیر کل آژانس با اشاره به اینکه تهران از نیروگاه اتمی راه‌اندازی‌شده برخوردار نیست، افزود: "ایران هم‌اکنون هیچ فوریتی برای توسعه ظرفیت (غنی‌سازی) ندارد".

البرادعی هشدار داد: "اگر ما راهی را که در پیش گرفته‌ایم ادامه دهیم، من می‌بینم که به نقطه برخورد می‌رسیم".

مدیر کل آژانس با اشاره به افرادی که از حمله به ایران سخن می‌گویند اظهار داشت: "(حمله به ایران) فاجعه‌بار خواهد بود ... (حمله به ایران) عملی دیوانه‌وار است و مسئله را حل نمی‌کند".

البرادعی همچنین اعلام کرد که ایران بین 1700 تا 2000 سانتریفوژ داد.

البرادعی همچنین گفت بازرسان آژانس هنوز نتواسته‌اند تایید کنند که سانتریفوژهای ایران به درستی کار می‌کنند یا نه.

محمد البرادعی، مدت‌ها پیش پیشنهادی موسوم به "وقت استراحت" داده بود. برپایه این پیشنهاد تهران غنی‌سازی را به حال تعلیق در‌می‌آورد و شورای امنیت هم از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران خودداری می‌کند.

البرادعی همچنین خاطر نشان کرد در حالی که ایرانی‌ها "همکاری با آژانس را برای روشن شدن مسایل حل‌نشده ادامه می‌دهند" و همزمان "با اروپایی‌ها درباره امکان یک وقت استراحت مذاکره می‌کنند" تعلیق یکجانبه "دست کم پیام مناسبی" از طرف آنها خواهد بود.

دور دوم مذاکرات دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مادرید برگزار شد. مشاوران لاریجانی و سولانا نیز این هفته برای فراهم ساختن دیدار آتی این دو، یا یکدیگر مذاکره داشته‌اند.

در مادرید گرچه توافقی بر سر تعلیق غنی‌سازی حاصل نشد، اما سولانا اعلام کرد که در"برخی موضوعات مهم" به پیشرفت دست یافته‌اند. گفته می‌شود تهران موافقت کرده است که به پرسش‌های آژانس درباره گذشته برنامه هسته‌ای خود پاسخ دهد.

از سوی دیگر مهلت 60 روزه قطعنامه 1747 به پایان رسیده و تهران همچنان به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.

هشدار البرداعی به "نودیوانگان" طرفدار جنگ با ایران

نگرانی شدید البرادعی از برخورد با ایران

حمله رایس به البرادعی

خاویر سولانا: پیشرفت اساسی نداشتیم

"پیشنهاد" لاریجانی برای شفاف‌سازی