رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۸۶

انفجار در حرم امامان عسکری


صبح امروز حرم دو امام عسکری در سامرا برای دومین بار ظرف پانزده ماه گذشته مورد حمله قرار گرفت و مناره‌های آن فرو ریخت. به گفته‌ی پلیس سامرا،‌ مواد منفجره در پایه‌های دو مناره جاسازی شده بودند.

در واکنش به انفجار سامرا، 32 نماینده طرفدار مقتدا صدر در مجلس عراق اعلام کردند ، شرکت در
جلسات مجلس را به حال تعلیق درمی‌آورند. مقتدا صدر،‌ روحانی بانفوذ شیعی، صبح امروز ساعاتی پس از انفجار ضمن فراخواندن مردم به آرامش،‌ سه روز عزای عمومی در عراق اعلام کرد.

این ائتلاف خواستار جایگزینی نیروهای پلیس در سامرا و بازساری اماکن مقدس شیعیان و اهل سنت شده است.

در همین حال آیت الله سیستانی با صدور بیانیه‌ای خواستار خویشتن‌داری عراقی‌ها و پرهیز از هرگونه عمل انتقام‌جویانه شد. این روحانی بلند پایه شیعی همچنین دولت به برقراری تدابیر ویژه امنیتی در سامرا فراخواند.

از سوی دیگر گزارش می‌شود پس از این انفجار دست کم چهار مسجد اهل سنت در عراق هدف حمله قرار گرفته است.


سامرا. فرانس پرس

پس از وقوع انفجار،‌ نیروهای پرشمار آمریکایی و عراقی مردم را از صحنه متفرق کردند و هلیکوپترهای نظامی نیز بر فراز منطقه به پرواز درآمدند.

سخنگوی فرماندار نیز اعلام کرد: «تیمی از کارشناسان مواد منفجره برای تحقیق و بررسی به محل انفجار اعزام شده‌اند».

شیخ صالح الحیدری، رییس اداره‌ی اوقاف عراق، این انفجار را، که به فرو ریختن دو مناره‌ی ۳۰ متری منجر شد، «حادثه‌ای تروریستی» خواند و گفت:‌ «این دومین حمله‌ی تروریستی به این حرم است که با هدف گسترش خشونت‌های فرقه‌ای انجام شده است».

۲۲ فوریه‌ی ۲۰۰۶،‌ افراد القاعده با هدف شعله‌ور کردن آتش نزاع بین شیعیان و سنی‌های عراق، به این حرم حمله کرده بودند که به گنبد آن آسیب‌هایی جدی وارد آمد.

نظرهای خوانندگان

این کار آمریکاییهاست

-- habib ، Jun 14, 2007 در ساعت 08:59 PM