رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۸۶

حماس: موقعیت‌های امنیتی غزه در کنترل ماست

اوضاع در نوار غزه همچنان ملتهب است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، صبح امروز افراد گروه حماس یک مرکز اطلاعاتی در غرب غزه را، که در اختیار هواداران جنبش فتح بود، ابتدا به محاصره درآوردند و سپس با خمپاره به آن حمله کردند.

در جبلیه، در شمال غزه، نیز شب گذشته نبرد سنگینی که در اطراف یک ساختمان متعلق به فتح درگرفته بود با استقرار نیروهای حماس در آن پایان یافت.

حماس امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد «اغلب موقعیت‌های» امنیتی شهر غزه را که هواداران فتح در آن بوده‌اند تحت کنترل گرفته و بقیه را نیز در محاصره دارد. فتح هنوز نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده است.

در درگیری‌های سه روز گذشته بین این دو نیروی رقیب، ۵۵ فلسطینی کشته شده‌اند.

گروه دیده‌بان حقوق بشر با سرزنش شدید هر دو طرف، آنها را به جنایت جنگی و تجاوز صریح به قوانین بین‌المللی متهم کرد. این گروه حقوق بشر هر دو طرف را متهم کرد که حتی بیمارستان‌ها را نیز عرصه‌ی جنگ خود کرده‌اند.

روز گذشته فتح تهدید کرد اگر درگیری‌ها ادامه پیدا کند از دولت ائتلافی کناره خواهد گرفت. محمود عباس، رهبر جنبش فتح که ریاست حکومت خودگردان را در دست دارد، اکنون در رام‌الله به سر می‌برد. روز گذشته خانه‌ی او در شهر غزه مورد حمله‌ی خمپاره‌های حماس قرار گرفت هرچند به او و خانواده‌اش آسیبی وارد نیامد.

کمیته‌ی مرکزی فتح صبح امروز پس از جلسه‌ای دو ساعته در رام‌الله با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «این کمیته تصمیم گرفت چنان چه تیراندازی‌ها متوقف نشود، وزرای وابسته به فتح در جلسات کابینه شرکت نخواهند کرد»
در صورت خروج فتح از کابینه‌ی ائتلافی، که تنها ۳ ماه از عمر آن می‌گذرد، احتمال گوقوع جنگ داخلی افزایش خواهد یافت.

در تازه‌ترین رویداد، گروه حماس ساعاتی پیش به نیروهای امنیتی فلسطین که به فتح وابستگی دارند اولتیماتوم داد تا روز جمعه سلاح‌های خود را تسلیم کنند.

نظرهای خوانندگان

اسراييلي ها در خواب هم نمي ديدند اينچنين جنگ داخلي را بر فلسطين حاكم كنند. امري كه به يمن دخالتهاي آشكار پنهان رژيم ايران متحقق شده است. گول شعار نابودي اسراييل را نبايد خورد. سنگ بزرگ علامت نزدن است. بايد سياستهاي رژيم چه دستاوردهاي عملي داشته است. تا اينجايش كه بهترين محمل براي تداوم سياستهاي مليتاريستي آمريكا و سركشي هاي اسراييل بوده. گاهي اوقات بايد به تئوري توطئه مومن بود. رژيم آخوندي بهترين متحد اسراييل است.

-- behnam ، Jun 13, 2007 در ساعت 10:33 AM

Nabayad ghafel boud ke Hamass be vassile mossad sazmane amniate israel be vojoud amad baraye shekaf dar jonbeshe moghavemate felestin. Taleban ham be vassile CIA taghviato taghzie shodand baraye jelogiri az hamle komonistha. Hamantour ke mibinim in gorouhaye efrati daghighan javabgouye siassate arbabashoun hastand. hala age goftid arbabe jomhourie eslami ki hast

-- NAM ، Jun 14, 2007 در ساعت 10:33 AM