رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۲۳ خرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز چهارشنبه
۲۳ خرداد ۱۳۸۶
۱۳ ژوئن ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

نوار غزه: افراد گروه حماس با حمله‌ی خمپاره‌ای به یک مرکز اطلاعاتی در غرب غزه و همچنین مرکز دیگری در جبلیه، آنها را تحت کنترل خود درآوردند. حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد «اغلب موقعیت‌های» امنیتی شهر غزه را تحت کنترل گرفته و بقیه را نیز در محاصره دارد. فتح هنوز نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده است. در تازه‌ترین رویداد، گروه حماس ساعاتی پیش به نیروهای امنیتی فلسطین که به فتح وابستگی دارند اولتیماتوم داد تا روز جمعه سلاح‌های خود را تسلیم کنند.

تهران، ایران: روز گذشته در انتخابات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، دکتر محمد نهاوندیان به ریاست این اتاق برگزیده شد و به حضور ۲۷ ساله‌ی علینقی خاموشی در این مسند پایان داد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، در انتخابات دیروز اتاق بازرگانی، ابتدا سه نامزد، علینقی خاموشی، محمد نهاوندیان و محسن مهرعلیزاده، شرکت داشتند که در ادامه، محسن مهرعلیزاده از دور رقابت‌ها کناره گرفت. در رای‌گیری نهایی، 305 نماینده‌ی اقتصادی بخش خصوصی به دو نامزد رای دادند که در نهایت محمد نهاوندیان با کسب 165 رای به ریاست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران رسید.

سامره، عراق: امروز در یک انفجار در حرم دو امام عسکری در سامره، مناره‌های این حرم فرو ریخت. یکی از عوامل شعله‌ور شدن آتش نزاع فرقه‌ای در عراق، وقوع انفجاری در همین حرم پانزده ماه پیش بود.

تل‌آویو، اسراییل: ایهود باراک با کسب پیروزی در انتخابات رهبری حزب کارگر، بازگشتی نمایشی به عرصه‌ی قدرت داشت. با شمارش بیش از ۹۰ درصد آرا، باراک با کسب ۵۵ درصد آرا از رقیب خود پیشی گرفته است.

جاکارتا، اندونزی: پلیس اندونزی امروز اعلام کرد ابودجانه، رهبر شبکه‌ی تروریستی جنوب شرق آسیا، را به همراه ۷ نفر بازداشت کرده است. ابودجانه رهبر شاخه‌ی نظامی حزب جماعت اسلامی‌ست و گروه او متهم اصلی انفجار بالی در سال ۲۰۰۲ محسوب می‌شود.

ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی: صدها هزار تن دیگر از کارگران بخش خدمات عمومی به اعتراضات علیه سیاست‌های اقتصادی جدید پیوستند.

هاوانا، کوبا: روز گذشته هوگو چاوز، رییس جمهوری ونزوئلا، پس از سفری غیرمنتظره به کوبا، شش ساعت با فیدل کاسترو، رهبر کوبا، دیدار و گفت‌وگو کرد.

سئول، کره جنوبی: مقامات کره جنوبی امروز اعلام کردند تلاش‌ها برای حل مشکل به‌جود آمده بر سر پول‌های کره شمالی در ماکائو در مراحل پایانی‌ست.