رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۲۲ خرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز سه‌شنبه
۲۲ خرداد ۱۳۸۶
۱۲ ژوئن ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: علی‌رضا جمشیدی، سخنگوی قوه‌ی قضاييه‌ی ایران، امروز اعلام کرد تحقيقات پرونده‌ی ۳ آمریکایی ایرانی‌تبار تا دو - سه روز آینده به اتمام خواهد رسید و نتایج آن اعلام خواهد شد. هاله اسفندياری (پژوهشگر مؤسسه‌ی وودرو ویلسون)، علی شاكری (بازرگان ساکن آمریکا) و كيان تاجبخش (محقق دانشگاهی) سه ایرانی-آمریکایی هستند که ظرف چند ماه گذشته بازداشت و زندانی شده‌اند. جمشیدی امروز در نشست خبری خود، اتهام این سه نفر را «اقدام علیه امنیت ملی» اعلام کرد. گذرنامه‌ی پرناز عظیما، گزارشگر رادیو فردا، نیز ضبط شده است و به او اجازه‌ی خروج از کشور داده نمی‌شود.

تهران، ایران: مصطفی پورمحمدی، وزير كشور ایران، سرانجام پس از یک ماه، حكم انتصاب محمدباقر قاليباف را به عنوان شهردار تهران صادر كرد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، در قسمتی از این حکم آمده است: «اميد است ... با توجه به نيازهای جانبازان و مصدومان جسمی، نگاه عدالت‌گستر به محله‌ها و اشخاص محروم، توجه ويژه به جوانان و رعايت ملاک‌های امانت و دينداری، كفايت، كارآمدی، نجابت و حسن سلوک با مردم در گزينش مديران شهرداری موفق باشيد».

جیمباران، اندونزی: امروز کنفرانسی در اندونزی، پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان، با هدف تایید هالوکاست آغاز به کار کرد. در این کنفرانس، که در جزیره‌ی بالی برگزار می‌شود، تعدادی از خاخام‌های یهودی، شاهدان عینی هالوکاست و برخی از رهبران مسلمان شرکت دارند. در دسامبر گذشته کنفرانسی در تهران برگزار شد و شرکت‌کنندگان در آن، در وقوع نسل‌کشی یهودیان در جریان جنگ جهانی دوم ابراز تردید کردند. آن کنفرانس با محکومیت جهانی روبه‌رو شد. ریاست کنفرانس اندونزی را عبدالرحمان وحيد، رييس‌جمهوری پیشین اندونزی، بر عهده دارد. وحید گفت: «گرچه من دوستی خوبی با احمدی‌نژاد دارم، اما او اشتباه می‌کند».

جلال‌آباد، افغانستان: در درگیری بین نیروهای آمریکایی و پلیس افغانستان،‌ ۷ پلیس افغان کشته شدند. سخنگوی وزارت کشور افغانستان امروز گفت: «شب گذشته بر اثر یک سوء تفاهم، نیروهای ائتلاف به یک مرکز پلیس در ولایت ننگرهار حمله کردند که طی آن ۷ پلیس به شهادت رسیدند و ۵ تن زخمی شدند». این حادثه در منطقه‌ی خوجیانی، ۳۰ کیلومتری جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار، روی داد. نصیر احمد صفی، فرمانده تیپ ولایت ننگرهار، نیروهای آمریکایی را مسبب این حادثه دانست: «شب گذشته آمریکایی‌ها به یک پست پلیس حمله‌ور شدند و بعد درخواست کمک هوایی کردند. آنها از زمین و هوا به ما هجوم آورده بودند». سخنگوی نیروهای ائتلاف نیز اعلام کرد شب گذشته هنگامی که سربازان این نیرو قصد اجرای عملیاتی علیه «خانه‌ی امن یکی از مظنونان به عضویت در طالبان» را داشتند مورد حمله واقع شدند و بنا بر این درخواست پشتیبانی هوایی کردند. نیروهای هوایی نیز ۷ تن با هویت نامشخص را از پای درآوردند. او همچنین افزود که جزئیات دقیق‌تر این حادثه بعدا اعلام خواهد شد.

نهر البارد، لبنان: نیروهای تکاور لبنانی با حمله به داخل اردوگاه نهر البارد موفق شدند خانه‌ی رهبر گروه فتح الاسلام را تخریب کنند. سخنگوی ارتش لبنان امروز گفت گروهی از تکاوران ارتش با نفوذ به داخل اردوگاه نهر البارد،‌ به خانه‌ی شاکر العبسی، فرمانده گروه فتح الاسلام، حمله کردند و پس از کشف مدارکی مهم، خانه را با مواد منفجره تخریب کردند.

لاهه، هلند: دادگاه جنایات جنگی سازمان ملل، امروز میلان مارتیچ، رهبر شورشیان کروآت‌های صرب، را به جرم آزار، قتل،‌ تبعید و شکنجه به ۳۵ سال زندان محکوم کرد.

شیکاگو، آمریکا: روز گذشته در نشریه‌ی «ژورنال ایمنی‌شناسی و بهداشت جامعه» نتایج یک بررسی علمی به چاپ رسید که می‌گوید سربازان قدیمی آمریکا دو برابر بیش از سایر شهروندان در معرض اقدام به خودکشی هستند. این تحقیق که از بررسی ۳۲۱هزار کهنه‌سرباز آمریکایی به دست آمده است، شامل سربازان شرکت‌کننده در عراق و افغانستان نمی‌شود اما می‌گوید نتایج آن می‌تواند به آنان نیز تعمیم یابد.

مادرید، اسپانیا: ۲۳ اثر ونسان ون‌گوگ، نقاش هلتدی، که طی دو ماه پیش از خودکشی او کشیده شده برای نخستین بار در نمایشگاهی در مادرید به نمایش گذاشته شد. این نمایشگاه، که صبح امروز گشایش یافت، «ون‌گوگ: آخرين چشم‌اندازها» عنوان دارد. ون‌گوگ در ۲۹ ژوئيه‌ی ۱۸۹۰، در ۳۷ سالگی، دو روز پس از اقدام به خودکشی، در نزدیکی پاريس درگذشت.