تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

جلسه‌ی غیرعلنی مجلس در باره‌ی بنزین

مجلس شورای اسلامی امروز، چهارشنبه، ساعتی پس از آغاز علنی خود، برای بررسی نحوه‌ی اجرای سهميه‌بندی بنزين و همچنین حوادث شب گذشته‌ی تهران و برخی شهرستان‌ها جلسه‌ی غيرعلنی غيررسمی تشکیل داد. كاظم وزيری هامانه، وزير نفت، و مصطفی پورمحمدی، وزير كشور، نیز در این جلسه حضور داشتد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، ابتدا خبر داد در جلسه‌ی غیرعلنی امروز، جمعی از نمایندگان طرح توقف سهمیه‌بندی بنزین با قید سه فوریت را تهیه و آن را به هيأت رييسه‌ی مجلس ارائه کردند. اما دقایقی بعد این خبر را، بدون ارائه‌ی هیچ توضیحی، از خروجی اخبار خود حذف کرد.

خبرگزاری مهرنیوز نیز گزارش داد در پایان جلسه علنی مجلس، ایرج ندیمی، نماینده‌ی لاهیجان و نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، در تذکری خواستار اعلام وصول طرح سه فوریتی توقف سهمیه بندی شد که با مخالفت باهنر روبه‌رو شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در ادامه‌ی جلسه‌ی علنی امروز مجلس، ندیمی در تذکری آیین‌نامه‌ای گفت: «ما طرح سه فوریتی داریم و زمان محدود است و باید مذاکره متوقف شود و این طرح مورد بررسی قرار گیرد».

باهنر نیز خطاب به وی اظهار داشت: «اجازه نمی‌دهیم و شما ابتدا باید طرح را اصلاح کنید. به دلیل این‌که این طرح ماده واحده ندارد و خط خوردگی نیز زیاد دارد. شما آن را اصلاح کنید تا سپس آن را طرح کنیم».

پس از پایان جلسه‌ی غیرعلنی مجلس، حجت‌الاسلام غلام‌رضا مصباحی مقدم، عضو كميسيون اقتصادی، به خبرنگاران گفت: «دولت منتظر است تا مقداری بازخورد مصرف خودروها به دست آيد تا پس از آن ميزان مصرف خودروها و همچنين يارانه‌شان را تعيين كنند».
مصباحی مقدم با بيان اين‌كه در جلسه‌ی غيرعلنی امروز در مورد قيمت آزاد بنزين بحث شد گفت: «اگر بنا باشد مطابق قيمت واردات، عوارض و ماليات قيمت بنزين آزاد تعيين شود قيمتی حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان برای هر ليتر در نظر گرفته خواهد شد».

به گزارش ایسنا، مصباحی مقدم گفت: «بررسی‌ها در مورد قيمت آزاد بنزين و نوع سهميه‌بندی حدود دو ماه كار نياز دارد. ضمنا چهار ماهی كه در نظر گرفته شده بود براي شارژ كارت‌ها به ۶ ماه افزايش پيدا كرد و به دليل سفرهای تابستانی، مردم می‌توانند تا ۶ ماه مصرف بنزين خود را استفاده كنند».

وی در مورد تنش‌های شب گذشته نيز گفت: «اين برخوردها كار مردم عادی نبود بلكه كار تيم سازماندهی شده توسط موتورسواران صورت گرفته بود».

كمال دانشيار، رييس كميسيون انرژی مجلس، نیز به خبرنگاران گفت: «نمايندگان مجلس در جلسه‌ی غيرعلنی غيررسمی امروز مجلس به اين جمع‌بندی رسيدند كه در چند ماه آينده برای قيمت بنزين آزاد تصميم بگيرند».

به گزارش ایلنا،‌ دانشیار اعلان کرد از دولت خواسته شده بود سهمیه بندی را با این مکانیسم اجرا نکند اما دولت به این موضوع توجهی نکرد.

رییس کمیسیون انرژی مجلس پیش‌بینی کرد سهمیه‌بندی عمر زیادی نداشته باشد و روش‌های دیگری جایگزین آن خواهد شد. او همچنین گفت: «در جلسه‌ی امروز قرارشد در چند ماه آينده به‌طور آزمايشی سهميه‌بندی بنزين اجرا شود».

شب گذشته، دولت ایران اعلام کرد از ساعت ۲۴ بنزین سهمیه‌بندی می‌شود. اعلام این خبر باعث تجمع مردم در بیشتر پمپ‌بنزین‌های تهران شد و در کار سوخت‌رسانی به خودروها اختلالاتی ایجاد شد.

خبر و گزارش مصور مرتبط: سهمیه‌بندی بنزین با تنش همراه شد

رییس اتحادیه جایگاه‌داران پمپ‌بنزین در ایران درباره صدمه به پمپ‌بنزین‌های تهران٬ شیراز٬ مشهد و ... توضیح می‌دهد که از اینجا می‌توانید بشنوید.

گفت و گو با اسماعیل گرامی مقدم نماینده مجلس را نیز درباره نظر مخالفان اینجا بشنوید.

نظرهای خوانندگان

تازه اول را ه ست با این لایحه ها و تصویب های شتاب زده نمی توان بحران بنزین را مهار کرد یک کلاف پیچیده و سردر گم است....

-- بدون نام ، Jun 27, 2007 در ساعت 08:49 PM

من خودم ساعتی پیش موارد زیر را بچشم دیدم:
1-پمپ بنزین خاقانی نابود شد.فروشگاهش که روغن میفروخت در آتنش سوخته سقفش ریخته و ساختمان مقابل آن تماما سیاه بود و یک خودرو شهرداری با سرعت در حال پاک کردن و شستن سیاهیها بود دستگاههای پمپ بنزین از جا کنده شده
2-بانک صادرات سر خاقانی آتش داده شد-بانک ملت چهار راه رشید و رسالت آتش داده شد . بانک پاسارگاد -صندوق مولی الموحدین در خیابان رشید شیشه هایشان شکسته بود.
3-بانک کشاورزی خیابان در دشت شیشه هایش شکسته شده و شیشه های ایستگاه اتوبوس روبروی بانک در خیابان دردشت هم شکسته شده.
4- پمپ بنزین خیابان پیروزی سر همایون کاملا در آتش سوخته و توسط دولت با چتائی حصارکشی شده ولی مردم حصار را پائین میزنند و عکس و فیلم میگیرند.
5- مردم میگویند نیروی انتظامی فهمیده هوا پس است و از ترس تجربه انقلاب 57 ... هیچ دخالتی نکردند و تنها بسیج و افراد منتسب به لبنانیها با مردم درگیر میشوند.
6- نمایندگان هم که معلوم است حالشان در کجای دنیا چنین کسانی را به مجلس میفرستند.؟

-- بدون نام ، Jun 27, 2007 در ساعت 08:49 PM

بدون شك اين طرح دوم نمي آورد ...
براي هيچ كس ايجاد امنيت در پمپ بنزينها مقدور نيست...
آن چه شيران را كند روبه مزاج احتياج است احتياج است احتياج

-- حامي ، Jun 27, 2007 در ساعت 08:49 PM

this is the right of iranian nation to be poor and poorer

-- yadollah yalan ، Jun 27, 2007 در ساعت 08:49 PM

سلام
برای جلوگیری از تفرقه افکنی و تشویش افکار عمومی از ساعت 11 امروز سیستم SMS در تهران قطع شده است!
الان ساعت 16 است و هنوز سیستم فعال نشده است!

-- امیر ، Jun 27, 2007 در ساعت 08:49 PM

انگار که همین دیروز بود. دی ماه بود و مرحوم حسنعلی منصور نخست وزیربود. ناگهان قیمت بنزین را از چهار ریال (بلکه درست خواندید از چهار ریال) به شش ریال افزایش دادند و در آن موقع هم با همین استدلال هایی که حضرات امروزه می کنند. بلافاصله قیمت بلیط اتوبوس نیز از دو ریال به سه ریال افزایش یافت. ما در دانشگاه تهران اِعتصاب کردیم و دانش آموزان دبیرستان های اطراف نیز (از دبیرستان البرز گرفته تا دبیرستان دخترانه انوشیروان دادگر) به ما پیوستند و ما داد می زدیم: "کارگران بدانید، شرکت واحد دزده؛ رنجبران بدانید، شرکت واحد دزده. شرکت واحد دزده، از فقرا می دزده". به دنبال آن، تاکسی ران های تهران دست به اِعتصاب زدند.
سر انجام دولت مجبور شد، کاری را که کرده و حرفی را که زده بود پس بگیرد. و به قول مولانا: "این بدان ماند که شخص قی کند/ بعد قی کردن طَمَع در وی کند". میرزا

-- Mirza ، Jun 27, 2007 در ساعت 08:49 PM

اکثر مردم هوشمند ندارند باید 2نرخی بشه به فکر مردم نیستند

-- بدون نام ، Jun 27, 2007 در ساعت 08:49 PM

به نظر من راهي جز اين نيست كه ما از مفت خوري و حروم كردن سرمايه هامون دست برداريم و بنزين رو به نرخ جهاني مصرف كنيم البته بعد از حل مشكلات اقتصادي.

-- جهاني استفاده كنيم. البته Ramin ، Jun 27, 2007 در ساعت 08:49 PM

faghat emame zaman bayad zohoor kone mage na...

-- arash ، Jun 29, 2007 در ساعت 08:49 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)