تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۵ تیر


سرخط آخرین خبرها در نیمروز سه‌شنبه
۵ تیر ۱۳۸۶
۲۶ ژوئن ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

شرم الشیخ، مصر: ایهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل،‌ روز گذشته گفت آماده است برای نشان دادن حسن نیت خود به محمود عباس، ۲۵۰ تن از اعضای فتح را از زندان‌های اسراییل آزاد کند. اولمرت، که در نشست پایانی اجلاس چهار جانبه‌ی شرم‌الشیخ سخن می‌گفت، افزود: «مهم است که هر فلسطینی بفهمد ما دست‌مان را به سوی کسانی که آرزومند صلح و آشتی با ما هستند دراز کرده‌ایم». دو روز پیش نیز کابینه‌ی اسرائیل آزاد کردن چند صد میلیون دلار از پول‌های مسدود شده‌ی فلسطینی‌ها را به تصویب رساند.

غزه: اسماعیل هنیه، نخست وزیر برکنار شده‌ی تشکیلات خودگردان فلسطین، روز گذشته از آمادگی سریع حماس برای گفت‌وگویی بین طرف‌های فلسطینی خبر داد. حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر، در جریان اجلاس چهارجانبه‌ای که در شرم‌الشیخ برگزار شد، پیشنهاد داده بود بین طرف‌های فلسطینی گفت‌وگو آغاز شود. دفتر اسماعیل هنیه نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «نخست وزیر اسماعیل هنیه فراخوان پرزیدنت مبارک در شرم‌الشیخ را برای احیای گفت‌وگوهای فلسطینی مناسب می‌داند».

اورشلیم، اسراییل: نشست نمایندگان گروه چهارجانبه‌ی صلح خاورمیانه امروز تشکیل می‌شود. یکی از محورهای اصلی نشست امروز انتخاب تونی بلر به عنوان نماینده‌ی این گروه خواهد بود. گروه چهار جانبه‌ی صلح خاورمیانه از نمایندگان سازمان ملل،‌ آمریکا، روسیه و اتحادیه‌ی اروپا تشکیل شده است. تونی بلر نیز امروز، در آخرین روز از نخست‌وزیری‌اش، در لندن با آرنولد شوارتزنگر،‌ فرماندار ایالت کالیفرنیا، دیدار و در باره‌ی گرمایش زمین گفت‌وگو خواهد کرد.

پیونگ‌یانگ، کره شمالی: تیم بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به دعوت کره شمالی، امروز پس از نزدیک به ۵ سال به پیونگ‌یانگ وارد شد. اولی هاینونن، رییس این تیم چهار نفره، پیش از ترک پکن ابراز امیدواری کرد که کره شمالی سرانجام خلع سلاح اتمی شود. اما هاینونن گفت تردید دارد که به آنها اجازه‌ی بازدید از رآکتور اصلی یونگ‌بیون داده شود. پذیرش این تیم بازرسی از سوی کره شمالی، یکی از دستاوردهای موافقت‌نامه‌ی شش جانبه‌ی فوریه‌ی گذشته است.

هنگ‌کنگ: دفتر امور مواد مخدر و جنایات سازمان ملل (UNODC) شب گذشته با انتشار گزارشی آخرین وضعیت تولید مواد مخدر را در جهان اعلام کرد. در این گزارش آمده است که سال گذشته ۶هزار و ۶۱۰ تُن مواد مخدر در جهان تولید شد که نسبت به سال ۲۰۰۵ رشدی ۴۳ درصدی داشته است. در «گزارش مواد مخدر ۲۰۰۷» همچنین ذکر شده است که بيشتر از ۹۰ درصد خشخاش دنیا در افغانستان، و به‌ویژه در ولایت هلمند، کشت می‌شود.

کامپوت، کامبوج: بیش از هزار امدادگر کامبوجیایی در جنگل‌های انبوه جنوب این کشور و در زیر باران شدید، همچنان در جست‌وجوی بقایای هواپیمایی توریستی هستند که روز گذشته ناپدید شد. این هواپیما که از شهر مذهبی انگکور عازم ساحل سیهانوک بود، ۲۲ سرنشین داشت که احتمال می‌رود همگی جان باخته باشند. سرنشینان هواپیما ۱۳ شهروند کره جنوبی، ۳ چک، خلبانی روسی و ۵ میهماندار کامبوجیایی بوده‌اند.

واشنگتن،‌ آمریکا: مجلس نمایندگان آمریکا قرار است امروز به بررسی لایحه‌ای در مورد مهاجرت بپردازند. امنیت مرزها و همچنین سرنوشت ۱۲ میلیون مهاجر غیرقانونی در آمریکا از محورهای اصلی بحث امروز کنگره است. این لایحه می‌تواند نقطه عطفی در قوانین مهاجرت به آمریکا، تا پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ تلقی شود.

واشنگتن، آمریکا: بانک جهانی روز گذشته ریاست رابرت زولیک را بر این بانک تصویب کرد. پل ولفوویتز به‌خاطر ماجرای جنجالی افزایش غیرقانونی دوست دختر خود مجبور به استعفا شد. زولیک از روز یک‌شنبه‌ی آینده رسما جانشین ولفوویتز خواهد شد.

موگادیشو، سومالی: در ادامه‌ی خشونت‌ها در پایتخت سومالی، صبح امروز ۴ زن در موگادیشو کشته شدند. این ۴ زن نظافت‌چی بر اثر انفجار مینی که در محل زباله‌ها جاسازی شده بود جان باختند. کشور سومالی از سال ۱۹۹۱ و در پی سقوط دیکتاتوری محمد زیاد باره دچار هرج‌ومرج شده و تمامی اقدامات برای تشکیل حکومتی مرکزی در آن تاکنون بی‌سرانجام بوده است.

لوس‌آنجلس،‌ آمریکا: پرونده‌ی جنجالی پاریس هیلتون سرانجام امروز با آزادی او پایان یافت. پاریس هیلتون ۲۶ ساله، دختر مالک معروف هتل‌های هیلتون، به خاطر رانندگی در حالت مستی چهارم ژوئن به زندان رفت اما سه روز بعد به دلیل بیماری‌ای که فاش نشد از زندان آزاد شد. اما بعدتر به حکم دادگاه، به زندانی در حومه‌ی لوس‌آنجلس بازگردانده شد و سه هفته را در آنجا سپری کرد. امروز علاوه بر خبرنگارانی که هیلتون را احاظه کرده بودند، چند هلیکوپتر تلویزیونی نیز این ماجرا را پوشش می‌دادند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)