تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۳ تیر


سرخط آخرین خبرها در نیمروز یک‌شنبه
۳ تیر ۱۳۸۶
۲۴ ژوئن ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: پنج نماينده‌ی مجلس شورای اسلامی در تذكری كتبی به وزير اطلاعات از وی خواستند «فعالان سياسی شركت‌كننده در جشن تولد ملكه‌ی انگليس» را شناسايی و معرفی كند. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، این تذکر را، که رييس مجلس در جلسه‌ی علنی امروز قرائت كرد، از سوی محمدرضا ميرتاج‌الدينی، ناصر سودانی، پرويز سروری، احمد بزرگيان و حسن عباسی ارايه شده بود.

تهران، ایران: محمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران، امروز رسما اعلام کرد كه محمد خزاعی، معاون وزير امور اقتصادی و دارايی، جایگزین محمدجواد ظريف، نماينده‌ی ايران در سازمان ملل متحد خواهد شد. حسینی علت اين تغییر را «پايان یافتن دوره‌ی مأموريت ظريف» اعلام کرد و افزود: «خزاعی نيز همان سياست اصولی جمهوری اسلامی ايران را دنبال خواهد كرد».

کابل، افغانستان: نیروهای ناتو در افغانستان امروز اعلام کرد پرزیدنت حامد کرزای حق دارد از تلفات غیرنظامیان عصبانی شود و ضرورت دارد این نیروها روش کار خود را بهبود بخشند. نیکولاس لونت، یک سخنگوی ایساف، امروز گفت: «احساس می‌کنم حق با پرزیدنت کرزای است. ما باید روش عملیات خود را بهبود بخشیم». نیکولاس لونت همچنین افزود: «اما بگذارید روشن کنم که هیچ‌یک از نیروهای ایساف قصد کشتن غیرنظامیان را ندارد. این همان موضوع طالبان نیست. آنها سنجیده غیرنظامیان را می‌کشند». دیروز حامد کرزای، رییس جمهور افغانستان، نیروهای ناتو را متهم کرد که عملیات‌شان «بی‌دقت و درهم برهم» است و با فعالیت‌شان را با دولت افغانستان هماهنگ نمی‌کنند.

کابل، افغانستان: نیروهای ناتو مستقر در افغانستان امروز تایید کرد که بر اثر حمله‌ی روز گذشته‌اش، تعدادی از غیرنظامیان پاکستانی نیز کشته شده‌اند. یک افسر ارتش پاکستان می‌گوید موشک شلیک‌شده از سوی نیروهای خارجی دیروز در میان اعضای یک قبیله فرود آمد و ۹ تن از آنان، از جمله یک کودک و یک زن، را کشت. نیروهای کمک به امنیت بین‌المللی (ایساف) می‌گوید در عملیاتی که موجب از پای درآمدن ۶۰ تن از پیکارجویان شد یک محل غیرنظامی نیز به اشتباه هدف قرار گرفته است. سرهنگ جان تامس، سخنگوی ایساف، امروز گفت: «ما از صدمه‌ای که به زندگی بی‌گناهان وارد آمده متأسفیم و با خانواده‌ی قربانیان همدردی می‌کنیم».

بغداد، عراق: دیوان عالی جنایی عراق از ساعاتی پیش، برای قرائت احکام ۶ متهم به نسل‌کشی کردها در سال ۱۹۸۸ (پرونده‌ی انفال)، در بغداد آغاز به کار کرد. مهم‌ترین متهم این پرونده علی حسن المجید، معروف به علی شیمیایی و پسر عموی صدام حسین، است.
خبر تکمیلی: احکام صادره به شرح زیر قرائت شد:
ـ فرحان الجبوری، یکی از فرماندهان اطلاعات ارتش عراق در زمان صدام حسین، دیکتاتور پیشین، به حبس ابد محکوم شد.
ـ سلطان هاشم الطایی، وزیر دفاع پیشین عراق، به اعدام با طناب دار محکوم شد.
ـ حسین رشید التکریتی، فرمانده سابق عملیاتی ارتش عراق، به اعدام محکوم شد.
ـ علی حسن المجید، معروف به علی شیمیایی، به اعدام محکوم شد.

ابوسمرا، لبنان: شب گذشته درگیری بین نیروهای نظامی لبنان و شورشیان فتح الاسلام در بیرون از اردوگاه نهرالبارد، در منطقه‌ی ابوسمرا در بندر طرابلس ۱۰ کشته بر جای گذاشت. ۶ تن از شورشیان، یک سرباز، یک مأمور پلیس و ۲ غیرنظامی قربانیان این درگیری بودند.

غزه: حماس امروز گروه فتح را متهم کرد که در کار آزادی خبرنگار ربوده شده‌ی بی‌بی‌سی «اخلال» ایجاد می‌کند. صبح امروز حماس با صدور بیانیه‌ای به امضای سامی ابوزهری، سخنگوی این جنبش، اعلام کرد: آنها «از رام‌الله، و از طریق مجراهایی خاص، با ربایندگان تماس برقرار کرده‌اند». آلن جانستون، خبرنگار بی‌بی‌سی ۱۰۴ روز پیش در نوار غزه ربوده شد.

ناراثیوات، تایلند: صبح امروز شورشیان جدایی‌طلب تایلندی به ۲ تن از نیروهای نظامی در جنوب این کشور حمله کردند و آنها را از پای درآوردند. خشونت‌های جدایی‌طلب در جنوب تایلند از ژانویه‌ی ۲۰۰۴ آغاز شده و تاکنون بیش از ۲۳۰۰ کشته بر جای گذاشته است.

حیدرآباد، هند: در پی ۳ روز بارش باران‌های سیل‌آسا در ایالت‌های جنوبی هند ۷۰ تن جان باختند. بارش باران که از پنج‌شنبه شب آغاز شده بود و تا صبح دیروز پیوسته ادامه داشت بیشترین تلفات را در ایالت آندرا پرادش،۳۲، به بار آورد. این باران‌های موسمی اینک از قسمت‌های جنوبی به غرب هند جابه‌جا شده‌اند.
لندن، بریتانیا: باشگاه آرسنال روز گذشته اعلام کرد که با انتقال تیه‌ری آنری، مهاجم فرانسوی این باشگاه، به باشگاه بارسلونا موافقت کرده است. گفته می‌شود بارسلونا قراردادی ۳۲ میلیون دلاری با آنری امضا خواهد کرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)