تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

هنیه خواستار گفتگو با عباس شد

اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر کابینه فلسطینی، که از سوی محمود عباس برکنار شد، خواستار گفتگو با فتح بر سر تقسیم قدرت است.

در واکنش به این درخواست هنیه، حسن الشیخ، یک مقام بلندپایه فتح در کرانه باختری هرگونه گفتگو با حماس را رد کرد.


دیدار اسماعیل هنیه با مردم غزه. رویترز

اسماعیل هنیه در گفتگوی تلفنی با علی عبدالله صالح، رییس‌جمهوری یمن، گفت: "راه برون‌رفت از وضع کنونی، گفتگوی بی ‌قید و شرط فلسطینی‌ها است".

به گفته هنیه این گفتگو باید "بر مبنای نه برنده، نه بازنده و ... دولت ائتلافی "استوار باشد. دفتر اسماعیل هنیه همچنین اعلام کرد، که هنیه تلفنی با عمر سلیمان وزیر اطلاعات مصر صحبت کرد و طی آن هر دو طرف راه برون‌رفت از وضع کنونی را "گفتگو" دانستند. مقامات مصری این خبر را نه تکذیب و نه تایید کردند.

حماس در حدود یک هفته پیش، پس از یک درگیری خونین، کنترل نوار غزه را به دست گرفت. یک روز پس از آن، محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان از دولت ائتلافی خارج شد و با تشکیل کابینه اضطراری در کرانه باختری، نیروهای اجرایی و نظامی حماس را غیرقانونی اعلام کرد.

به گزارش رویترز، حسنی مبارک، رییس‌جمهوری مصر روز شنبه اقدام حماس در کنترل غزه را "کودتا علیه مشروعیت" خواند که به گفته او آرمان فلسطین را خدشه‌دار می‌کند.

اسراییل نیز قصد دارد ارتباط خود با نوار غزه قطع کند و در همین حال برای پشتیبانی از عباس کمک‌های مالی به کرانه باختری را از سر بگیرد.

از سوی دیگر روز دوشنبه ایهود اولمرت، حسنی مبارک و ملک عبدلله دوم در شرم‌الشیخ گرد هم می‌آیند تا حمایت خود را از محمود عباس اعلام نمایند.

به گفته صائب عریقات، مشاور ارشد محمود عباس، در این نشست رییس تشکیلات خودگردان خواستار از سرگیری گفتگوهای صلح با اسراییل و فشار بر حماس خواهد شد.

همچنین روز سه‌شنبه هیاتی متشکل از اعراب، ایالات متحده، اتحادیه اروپا، روسیه و سازمان ملل به بیت‌المقدس سفر خواهد کرد که به بررسی ساز و کارهای حمایتی از عباس بپردازد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)