تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اخراج دانشجوی ایرانی از فرانسه به اتهام ارتباط با برنامه اتمی

روزنامه لوپاریزین گزارش داد، فرانسه یک دانشجوی مهندسی ایرانی را به ظن داشتن ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران از تحصیل محروم و بلافاصله اخراج کرد.

به گزارش فرانس پرس به نقل از لو پاریزین، این دانشجوی 28 ساله که فرشاد مبشر فرد نام دارد روز دوشنبه هنگامی که برای تمدید اقامت خود به پلیس مراجعه کرد، بازداشت و روز چهارشنبه از فرانسه اخراج شد.


فرشاد مبشر فرد . لوپاریزین

به نوشته این روزنامه مقامات مسئول فرانسوی از ذکر دلیل اخراج این دانشجوی ایرانی خودداری ورزیده و تنها با اشاره به قطعنامه شورای امنیت که از کشورها می‌خواهد مانع سفر افرادی شوند که با برنامه هسته‌ای پیوند دارند، اظهار داشتند که حضور مبشرفرد "تهدیدی برای نظم عمومی" فرانسه به شمار می‌رود.

قطعنامه شورای امنیت همچنین برای تحصیل دانشجویانی که می‌تواند از تخصص آنها در برنامه هسته‌ای ایران بهره‌گرفته شود، محدودیت اعمال کرده است.

فرشاد مبشر فرد پیش از اخراج از فرانسه در یک مصاحبه تلفنی با رد این اتهامات گفت: "این موضوع کاملا مسخره است … آنها کاملا در اشتباهند".

مبشرفرد که پیش از این در مدرسه معدن تحصیل می‌کرد به لوپاریزین گفت: "من هرگز در بخش هسته‌ای کار نکردم".

این دانشجوی ایرانی دلیل اخراج خود از فرانسه را اشتغال خانواده وی به تجارت قطعات صنعتی(سوپاپ) می‌داند.

نظرهای خوانندگان

فرشاد مبشر فرد فرد تنها نیست و این سیاست «مابین فرهنگی» قدیمی تر از آن چیزی ست که امروز شاهد آن هستیم و بسیاری از دانشجویان ایرانی در دانشگاههای فرانسه با مشکلات متعددی مواجه بوده اند که منجر به متوقف شدن پژوهشهای آنان شده است. تجربۀ شخصی خود من متعلق به 1995 است یعنی هفت یا هشت سال پیش از بحران اتمی. از این گذشته تمام این صحنه سازیها برای کتمان کردن جنایتهایی است که همین کشور فرانسه به همکاری آمریکا مرتکب شده است، و کتمان ژنوسیدی است که در شرف تکوین می باشد. فرانسه در خاک فرانسه 2100 آزمایش اتمی در فضای باز انجام داده است (اورانیوم رقیق شده) و مردم فرانسه هنوز نمی دانند..من یک فایل برای شما می فرستم که این موضوع را بیشتر روشن خواهد کرد.

-- حمید محوی ، Jun 21, 2007 در ساعت 03:39 PM

Hamid jan kare faransaviha khoub nist vali shoma ham koutah biad. yadet hast rouzhaye daneshgahimouno? ossoulan moshkeli nadashtim

-- NAM ، Jun 21, 2007 در ساعت 03:39 PM

از آقای حمید محوی باید پرسید این چگونه اطلاعات محرمانه ای است که مردم فرانسه هم نمی دانند و شما می دانید؟ از کجا؟

-- محمود کبیری ، Jun 22, 2007 در ساعت 03:39 PM

در پاسخ به دوست نکته سنج آقای محمود کبیری توضیح مختصری را ضروری می بینم. اینکه نوشته بودم مردم فرانسه نمی دانند از این جهت است که رسانه ها خبرهایی نظیر اورانیوم رقیق شده را پس می زنند. و کمتر کسی پیدا می شود که برود و سایتهای مربوط به این موضوع را مطالعه کند. من از طریق همین گشت و گذارهایی انترنتی به یافتن چنین مقالاتی نائل آمدم و یکی از دوتا از مهمترین آنها را نیز بفارسی ترجمه کرده ام. ولی مسئله تنها مردم فرانسه نیستند بلکه پرسش بسیار جالبی که می تواند مطرح شود این است که چرا رسانه های ایرانی ، خصوصا رسانه های خارج از کشور و بطور مشخص اپوزیسیونهای ایرانی تمایلی به گشایش چنین بحثی را ندارند؟ امیدوارم که ابهامی که دوست گرامی آقای محمود کبیری بدان اشاره کرده بودند، برطرف شده باشد.

-- حمید محوی ، Jul 17, 2007 در ساعت 03:39 PM

فراموش کرده بودم که این پرسش بسیار خنده دار را مطرح کنم که چرا کنفدراسیون ایرانیان برای دفاع از حقوق بشر تا امروز نامی از اورانیوم رقیق شده نبرده است؟ پاسخ این پرسش را مردم ایران می دانند و بهمین علت هم بوده است که مثل معروفی دارند که می گوید « گنجشگ را رنگ می کنند جای بلبل می فروشند.»

-- حمید محوی ، Jul 17, 2007 در ساعت 03:39 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)