تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

انتقاد مصطفی معین از وضع اصلاح‌طلبان

مصطفی معین، کاندید اصلاح طلبان پیشرو در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ در متنی که در وبلاگ شخصی اش منتشر کرد به وضعیت موجود جریان اصلاح طلب انتقاد کرد.

معین که در چند ماه گذشته کمتر در محافل عمومی دیده شده است در این یادداشت اینترنتی با انتقاد صریح از مهدی کروبی، دیگر کاندید اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری نوشته است: "به نظر برخی ، شعارها و برنامه های من نمی‌توانست عموم مردم و طبقات پایین را جذب کند و به نظرشان باید نامزداصلاح طلبان پیشرو نیز شعارهایی چون بر سر سفره آوردن نفت و پرداخت نقدی پول نفت به مردم و این قبیل شعارها را مطرح می کرد تا مقبول می‌افتاد و رای مردم را جذب می کرد.
ناگفته پیداست که با این سخن موافق نیستم، چون از یک طرف این تحلیل درون خود دعوت به یک نوع فرصت طلبی، عوام فریبی و یا عوام‌زدگی است و از سوی دیگر دعوت به دادن شعارهایی که نه تنها به آن اعتقاد نداشتم که فکر می‌کردم و هنوز هم فکر می کنم که در تضاد با منافع ملی است ."


مصطفی معین. عکس از نیوشا توکلیان

اشاره معین به "پرداخت نقدی پول به مردم" ناظر به شعار انتخاباتی مهدی کروبی است که در آن وعده داده بود در صورت برگزیده شدن ماهیانه به هر ایرانی مبلغ ۵۰ هزار تومان پول نقد خواهد داد.

اخیرا موسوی لاری وزیرسابق کشور و رییس شورای ائتلاف اصلاح طلبان در مصاحبه‌ای اعلام کرد که شورایی با حضور هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی، محمد خاتمی، هاشمی شاهرودی و میر حسین موسوی برای بررسی وضعیت ائتلاف تشکیل شده است. این در حالی است که از معین به عنوان یکی از چهره‌های برجسته جریان اصلاح طلب دعوتی به عمل نیامده است.

این اقدام شورای ائتلاف با انتقاد شماری از هواداران جریان اصلاح طلبان پیشرو و اعضاء جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب مواجه شده است، تا حدی که معین نیز در مصاحبه با روزنامه شرق به این نکته اشاره ای تلویحی کرد.پ

مصطفی معین می‌نویسد: "4 میلیون رای در سبد اصلاح طلبان ریخته شد و می توانیم بگوییم كه اینان كسانی بودند كه به شعارهای اساسی ایمان و اعتقاد داشتند . ضرورت توجه به این جمعیت بزرگ امروز برای ما آشكار است . جمعیتی 4 میلیونی وجود دارد كه به "اصلاحات گامی به پیش" اعتقاد دارند. این جمعیت را نباید فراموش كرد ، به آرمان های آنان باید احترام گذاشت و سهم خواسته های آنان كه چیزی جز اعتقاد به شعارهای یاد شده و توجه به آن درائتلاف های احتمالی آتی نیست، در نظر گرفته شود . یكی از مهم ترین نكات دفاع از انتخابات آزاد ، سالم ، رقابتی و عادلانه است كه به نظر می رسد خواسته اساسی آنان است . دفاع از حق محذوفین در انتخابات آتی نباید فراموش شود و به خاطر برخی از منافع زودگذر نباید حق اساسی مردم در تعیین سرنوشت فراموش شود".

به نظر می‌رسد که با بالاگرفتن بحث و جدل‌های انتخاباتی در ایران، حجم انتقاد به جریان اصلاح طلب نیز بیشتر می‌شود.

ورود هاشمی رفسنجانی در راس هرم اصلاحات، عدم توانایی اصلاح‌طلبان برای تشکیل ساز و کارهای نظارتی بر نحوه شمارش آرا، نبود راهبرد روشن در پیشبرد اهداف اصلاح طلبانه در صورت پیروزی و حذف آنچه که "تندروهای اصلاح طلب" می‌دانند از دایره تصمیم‌گیری، از جمله انتقاداتی است که این روزها اصلاح طلبان به اصلاح‌طلبان وارد می‌کنند.

جدال انتخاباتی زودرس در ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)