تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۲۹ خرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز سه‌شنبه
۲۹ خرداد ۱۳۸۶
۱۹ ژوئن ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

میانشین، افغانستان: وزارت کشور افغانستان سقوط میانشین را به دست نیروهای طالبان تایید کرد. سخنگوی وزارت کشور افغانستان امروز عقب‌نشینی نیروهای دولتی را از منطقه‌ی کوهستانی میانشین در جنوب افغانستان، تایید کرد اما گفت: «این یک عقب‌نشینی تاکتیکی‌ست». به گفته‌ی سخنگوی وزارت کشور افغانستان در حمله‌ی سنگین دیروز، ۱۰ غیرنظامی و دست‌کم ۶۰ تن از نیروهای طالبان از پای درآمدند. یوسف احمدی، سخنگوی طالبان، نیز در تماسی با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد «طالبان پس از دو روز تبادل آتش در کوهستان‌های ولایت ارزوگان، سرانجام دیشب در ساعت ۱۰ میانشین را تصرف کرد». اکنون کنترل ساختمان‌ها، ادارات و خودروهای دولتی با نیروهای طالبان است که در شهر مستقر شده‌اند.

نصیریه، عراق: شب گذشته در نبردی سنگین میان نیروهای سپاه مهدی، وابسته به مقتدا صدر، و سربازان عراقی در مناطق جنوبی عراق، ۱۵ تن کشته و بیش از ۶۰ نفر زخمی شدند. مردان مسلح جیش‌المهدی شب گذشته با پلیس شهر نصیریه درگیر شدند. پلیس می‌گوید ۶ تن از نیروهایش در این نبرد جان باخته‌اند و ۱۰ فروشگاه دچار آتش‌سوزی شدند که شدت درگیری‌ها اجازه‌ی خاموش کردن حریق را نداد.

بعقوبه، عراق: امروز صبح ۱۰هزار سرباز ارتش آمریکا به همراهی نیروهای عراقی عملیات گسترده‌ای را در شهر بعقوبه، در شمال شرقی بغداد، علیه نیروهای شبکه‌ی القاعده آغاز کردند.

نهرالبارد، لبنان: صبح امروز ۲ سرباز دیگر ارتش لبنان در درگیری با گروه اسلامگرای فتح‌الاسلام در اردوگاه نهرالبارد در شمال لبنان کشته شدند. بدین ترتیب در آغاز پنجمین هفته از اغتشاش در نهرالبارد، آمار قربانیان به ۱۴۰ تن رسید. تاکنون ۷۳ سرباز در این درگیری‌ها جان باخته‌اند. از ۳۱هزار فلسطینی ساکن اردوگاه نهرالبارد گمان می‌رود اکنون فقط ۲هزار نفر در اردوگاه باقی مانده باشند. اغلب آوارگان در اردوگاه بداوی اسکان داده شده‌اند.

پیشاور، پاکستان: اعتراض‌ها در پاکستان نسبت به اعطای نشان شوالیه به سلمان رشدی بالا گرفته است. مجمع استان‌های مرزی شمال غرب پاکستان امروز با تصویب قطعنامه‌ای از دولت فدرال خواست روابط خود را با بریتانیا متوقف کند و سفیر خود را از آن کشور فرا خواند. روز گذشته نیز ایجاز الحق، وزیر امور دینی پاکستان، در پارلمان این کشور گفت اعطای این نشان به سلمان رشدی می‌تواند مسلمانان را به حملات انتحاری تشویق کند. البته او بعدتر حرف خود را پس گرفت اما هشدار داد که این واقعه می‌تواند خوراک خوبی برای افراطیون مسلمان باشد. وزیر راه‌آهن پاکستان نیز گفت تقدیر از سلمان رشدی «احساسات ضدغرب را در بین مسلمانان دامن خواهد زد».

موگادیشو، سومالی: مردان مسلح در تازه‌ترین حمله به نیروهای دولتی، صبح امروز یک مأمور پلیس را در موگادیشو، پایتخت سومالی، از پای درآوردند و ۳ نفر دیگر را مجروح کردند. هفته‌ی پیش برگزاری کنفرانس صلح موگادیشو، با حمایت سازمان ملل، برای سومین بار به تعویق افتاد و به ۱۵ ژوئیه موکول شد. کشور سومالی از سال ۱۹۹۱ و در پی سقوط دیکتاتوری محمد زیاد باره دچار هرج‌ومرج شده و تمامی اقدامات برای تشکیل حکومتی مرکزی تاکنون بی‌سرانجام بوده است.

هاوانا، کوبا: روز گذشته ویلما اسپین گیلویس، قدرت‌مندترین زن انقلاب کوبا و همسر رائول کاسترو، در پی یک بیماری طولانی درگذشت. کوبا امروز را عزای عمومی در این کشور اعلام کرده است. اطلاعیه‌ای دولتی که از رسانه‌های این کشور قرائت شد می‌گوید خانم اسپین در ۷۷ سالگی درگذشته و جسد او نیز سوزانده شده است. این اطلاعیه جزئیات بیشتری را اعلام نکرد. در این اطلاعیه همچنین از ویلما اسپین به عنوان «قهرمان ناپیدا،‌ رزمنده‌ی برجسته‌ی شورش مسلحانه و مبارز خستگی‌ناپذیر آزادی زن و حقوق کودکان» نام برده شده است.

ارزینکان، ترکیه: شب گذشته نیروهای نظامی ترکیه در حمله به جدایی‌طلبان کرد در استان ارزینکان، در شرق ترکیه، ۳ تن از آنان را از پای درآوردند. از سال ۱۹۸۴ که حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) مبارزه‌ی مسلحانه‌ی خود را برای کسب خودمختاری اعلام کرد تاکنون ۳۷هزار نفر در نبرد با نیروهای دولتی جان باخته‌اند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)