تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۲۸ خرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز دوشنبه
۲۸ خرداد ۱۳۸۶
۱۸ ژوئن ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

اسلام‌آباد، پاکستان: پارلمان پاکستان امروز به اتفاق آرا اعطای نشان شوالیه به سلمان رشدی را محکوم کرد و از غرب خواست از اهانت به مسلمانان دست بردارد. دو روز پیش الیزابت دوم، ملکه‌ی بریتانیا، به سلمان رشدی ۵۹ ساله نشان شوالیه بخشید. دیروز سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران این اقدام بریتانیا را نمونه‌ای از «اسلام ستیزی» دانست و آن را محکوم کرد. در مصوبه‌ی مجلس پاکستان آمده است: «ما از بریتانیا می‌خواهیم از دست زدن به چنین اعمالی که احساسات مسلمانان را جریحه‌دار می‌کند خودداری کند و لقب اعطایی سِر را از رشدی باز پس گیرد». اکثریت جمعیت ۱۶۰ میلیونی پاکستان مسلمانند و حکومت آن نیز، مانند همسایه‌اش ایران، جمهوری اسلامی‌ست. در آشوب‌هایی که در سال ۱۹۸۹ در اعتراض به کتاب آیات شیطانی در پاکستان درگرفت ۵ تن کشته شدند.

عماره، عراق: سربازان بریتانیایی به همراه نیروهای عراقی و پشتیبانی هلیکوپترها امروز در عملیاتی در عماره در استان میسان عراق ۲۰ تن از شبه‌نظامیان شیعی را از پای درآوردند. به گفته‌ی مقامات عراقی، صبح امروز شبه‌نظامیان شیعی با سلاح‌های سبک و نارنجک‌انداز به نیروهای بریتانیایی حاضر در استان جنوبی میسان حمله کردند که در پی آن سربازان عراقی و هلیکوپترها به پشتیبانی از سربازان بریتانیایی وارد عمل شدند. در این حمله ۲۰ شبه‌نظامی کشته و ۴۰ تن نیز زخمی شدند.

کابل، افغانستان: نیروهای ائتلاف در افغانستان اعلام کرد روز گذشته نیروهایش دو بار مورد حمله قرار گرفته‌اند و موفق شده‌اند دهها تن از شبه‌نظامیان طالبان را از پای درآورند. دیروز، یک‌شنبه، نیروهای طالبان در ناحیه‌ی سنگین، در ولایت هلمند، با نظامیان ائتلاف درگیر شدند که با پشتیبانی هوایی هلیکوپترها نبرد به سود سربازن ائتلاف پایان یافت و بیش از ده تن از طالبان کشته شدند. دو سرباز نیروهای ائتلاف نیز در این حمله زخمی شدند. در نبردی دیگر، نیروهای ائتلاف با شبه‌نظامیان طالبان در قندهار درگیر شدند که این حمله‌ی پنج ساعته نیز با بمباران مواضع طالبان به پایان رسید. از سوی دیگر، در بمباران هوایی نیروهای ائتلاف در ولایت پکتیا، ۷ کودک افغان جان باختند.

اورشلیم، اسراییل: دانیل فریدمن، وزیر دادگستری اسراییل، امروز اعلام کرد: «اسراییل باید به فلسطینی‌هایی که قصد دارند از بیم تروریسم حماس از نوار غزه به سوی کرانه‌ی باختری بگریزند کمک کند».

نهرالبارد، لبنان: نبرد ارتش لبنان با شورشیان اسلامگرای اردوگاه نهرالبارد در شمال این کشور همچنان ادامه دارد. از صبح امروز آتش سنگین تانک‌ها و توپخانه‌ی نیروهای نظامی لبنان مواضع گروه فتح الاسلام را هدف گرفته است و هر پنج دقیقه یک‌بار به سوی آنان شلیک می‌کند. روز گذشته ارتش لبنان موفق شد دو بنا از استحکامات فتح الاسلام را در داخل اردوگاه به طور کامل تخریب کند. شورشیان از این دو ساختمان به عنوان سنگر برای شلیک به سوی نظامیان لبنان استفاده می‌کردند. امروز پرچم لبنان بر فراز هر دو ساختمان دیده می‌شد. درگیری نهرالبارد که از ۲۰ ماه مه آغاز شده تاکنون ۱۳۵ کشته بر جای گذاشته است: ۶۸ سرباز، ۵۰ تن از شورشیان و تعدادی غیرنظامی.

پاریس، فرانسه: نتایج انتخابات پارلمانی فرانسه، که دور دوم آن دیروز برگزار شد، برای حزب حاکم به رهبری نیکولا سارکوزی کمی غیرمنتظره بود. رأی‌دهندگان فرانسوی، از مجموع ۵۷۷ کرسی پارلمان ۳۱۴ کرسی را به حزب سارکوزی بخشیدند. یعنی ۴۵ کرسی کمتر از پارلمان فعلی. حزب نیکولا سارکوزی با نام «اتحاد نهضت ملی» انتظار داشت در این انتخابات دست‌کم ۴۰۰ کرسی را به دست آورد. حزب سوسیالیست نیز توانست جایگاه خود را از ۱۴۹ کرسی به ۱۸۵ کرسی ارتقا بخشد.

میلان، ایتالیا: دادگاهی در میلان رسیدگی به اتهام ۲۵ مأمور سیا و یک ستوان نیروی هوای آمریکا را به ۲۴ اکتبر موکول کرد. این ۲۶ نفر متهم به ربودن یک مصری مظنون به تروریسم هستند.

هانوی،‌ ویتنام: نگوین مینه تریت،‌ رییس جمهوری ویتنام، امروز کشورش را به قصد سفر به ایالات متحده ترک کرد. این نخستین دیدار رهبر ویتنام از آمریکا بعد از جنگ دو کشور است. مینه تریت قرار است روز جمعه با جرج بوش در کاخ سفید دیدار و گفت‌وگو کند. در دیدار این دو امضای موافقت‌نامه‌ای که راه را برای پیمان احتمالی تجارت آزاد باز می‌کند مورد بررسی قرار خواهد گرفت. علاوه بر چند تن از وزرای کابینه، هیأتی اقتصادی نیز رییس جمهوری ویتنام را در این سفر همراهی می‌کند. جرج بوش در ماه نوامبر گذشته، هنگام شرکت در کنفرانس سران همکاری اقتصادی آسیا - اقیانوس آرام (آپک) در هانوی شخصا از مینه تریت برای سفر به آمریکا دعوت کرده بود. ویتنام دو ماه بعد از آن کنفرانس به سازمان تجارت جهانی پیوست.

لوبورژه، فرانسه: در نخستین روز از برپایی نمایشگاه هوایی پاریس امروز شرکت هوایی قطر ۳ فروند سوپر جمبوی A380 و ۸۰ فروند هواپیمای طولانی‌پرواز A350 را برای خرید سفارش داد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)