تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خطر شیوع وبا و مالاریا در مناطق توفان‌زده

رییس مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی وزارت بهداشت نسبت به شیوع بیماری‌های وبا و مالاریا در مناطق توفان‌زده ایران هشدار داد.

فرزاد پناهی، رییس این مرکز، درباره خطراتی که مناطق آسیب‌دیده از توفان گونو را تهدید می‌کند، گفت: "راه‌های زمینی مناطق توفان زده بسته است و حداکثر 30درصد مردم این مناطق به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند به همین علت خطر شیوع بیماری‌های انگلی و روده‌ای به خصوص وبا و مالاریا تشدید شده است".


روستای سورگلم در 40 کیلومتری شهر جاسک .مهر



به گفته این مقام مسئول "هنوز منطقه وسیعی از مناطق توفان زده شامل شهرهای کنارک، چابهار، نیکشهر در استان سیستان و بلوچستان، جاسک و بشاگرد در استان هرمزگان و جنوب استان کرمان در محاصره سیل است و راههای زمینی این شهرها و مناطق تابعه آنها مسدود است".

به گزارش فارس، رییس مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی وزارت بهداشت اظهار داشت : "250 هزار نفر در استان سیستان و بلوچستان، 80 هزار نفر در استان هرمزگان و حدود 25 هزار نفر در جنوب استان کرمان اکنون در معرض خطر اپیدمی بیمارهای انگلی، روده‌ای، وبا و مالاریا هستند".

پناهی با اشاره به با کمبود سرویس بهداشتی در این مناطق گفت که تاکنون "از وزارت کشور 5 هزار سرویس بهداشتی برای سه منطقه سیل زده" درخواست شده است".

رییس اورژانس ایران افزود: "علاوه بر خطر اپیدمی بیماری وبا در منطقه به علت تجمع آبهای سطحی با مواردی از بیماری مالاریا در منطقه مواجه هستیم و انتظار می‌رود از دو هفته آینده با ادامه این وضع با شیوع بیشتر این بیماری مواجه شویم به همین علت باید هر چه سریعتر با خرید و توزیع پشه بند و بیماریابی به موقع از گسترش این بیماری جلوگیری شود".

رییس مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی وزارت بهداشت که عصر روز شنبه از مناطق توفان زده بازدید کرده است، همچنین از کمبود هلی‌کوپتر و امدادرسانی هوایی در مناطقی که دچار توفان گونو شدند خبر داد و گفت: "بیشتر امداد رسانی از طریق زمینی انجام می‌شود و بسته ‌بودن راهها مانع جدی در ارسال کمکهاست اما باید هر چه سریعتر تعداد زیادی تانکر ثابت و سیار آبرسانی به منطقه اعزام شود".

در همین حال مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان از روند امدادرسانی به آسیب‌‏دیدگان گونو انتقاد كرد و اظهار داشت: "در شرایطی كه مردم حتی آب آشامیدنی سالم در دسترس ندارند و هوای بسیار گرمی نیز در منطقه هست، متاسفانه اقدامات لازم صورت نگرفته است".

وی ضمن گلایه از نحوه اطلاع‌رسانی در این مناطق، از نهادهای دولتی و غیر دولتی و نیز مردم درخواست کرد که به یاری مردم آسیب دیده بشتابند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)