تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۲۶ خرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز شنبه
۲۶ خرداد ۱۳۸۶
۱۶ ژوئن ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

رام‌الله، کرانه‌ی باختری: امروز فهرست اعضای جدید کابینه‌ی فلسطینی معرفی خواهد شد. دو روز پیش نیروهای حماس در حملاتی خونین کنترل نوار غزه را در دست گرفتند. محمود عباس، که از پشتیبانی وسیع غرب برخوردار است، روز گذشته سلام فياض، سیاست‌مدار مستقل میانه‌رو، را برای سمت نخست وزیری در کابینه‌ی اضطراری‌اش برگزید. اما قدرت عمل این کابینه‌ی اضطراری تنها به کرانه‌ی باختری محدود می‌شود. پیکارجویان حماس دیروز با سربندهایی سبزرنگ، تسلط‌شان را بر نوار غزه جشن گرفتند. کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ تلفات درگیری‌های یک هفته‌ی اخیر را ۱۱۶ کشته و بیش از ۵۵۰ زخمی اعلام کرده است. وزیران خارجه‌ی اتحادیه‌ی عرب نیز در نشستی در قاهره، ضمن محکوم کردن خشونت‌ها در نوار غزه، از طرف‌های درگیر خواستند ریاست محمود عباس را محترم شمارند.

بغداد، عراق: رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، برای گفت‌وگو با نوری المالکی به عراق سفر کرد. گیتس از نخست وزیر عراق خواهد خواست در پی نگرانی از شعله‌ور شدن خشونت‌های فرقه‌ای بر اثر بمب‌گذاری مساجد، تلاش‌های قوی‌تری برای آشتی ملی انجام دهد. رابرت گیتس پیش از سفر به خبرنگاران گفت: «حقیقتا ما از روند پیشرفت‌ها ناامید شدیم و امیدواریم این بمب‌گذاری‌های اخیر، که باید کار القاعده باشد، پیشرفت‌ها را متوقف یا کند نکند».

کابل، افغانستان: صبح امروز یک بمب‌گذار انتحاری با خودرو به کاروان نیروهای ناتو در یکی از محلات پرازدحام کابل حمله کرد و ۴ تن از غیرنظامیان افغان را کشت. در این انفجار ۵ نفر نیز زخمی شدند. همچنین پلیس کابل می‌گوید پس از این انفجار انتحاری، یکی از سربازان آمریکایی «به طور اشتباه» به سوی جمعیت حاضر شلیک کرد و یک نفر را کشت.

بیروت، لبنان: رؤسای جمهوری آمریکا و فرانسه در تماس‌هایی تلفنی با فؤواد سینیوره، نخست وزیر لبنان، حمایت خود را از او اعلام کردند. دفتر نخست وزير لبنان اعلام كرد جرج بوش و نیکولا ساركوزی ترور وليد عيدو، نماينده‌ی پارلمان لبنان، را محكوم كردند و آن را «جنايتی تروريستی» خواندند.

تهران، ایران: شورای نگهبان طرح پذيرش بدون کنکور دانشجو در دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی كشور را مغاير با قانون اساسی دانست. به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، عباسعلی كدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان، با بيان اين‌كه طرح پذيرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی كشور در جلسات متعدد شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است گفت كه برخی مفاد اين طرح دارای اشكال مغايرت با قانون اساسی‌ست.

چکوال، پاکستان: هزاران پاکستانی امروز صبح در شهر چکوال در استقبال از افتخار محمد چودری، رییس برکنار شده‌ی دیوان عالی پاکستان، به خیابان‌ها ریختند. چکوال نخستین منزل از مسیر ۲۹۰ کیلومتری سفر اعتراضی چودی از اسلام‌آباد به فیصل‌آباد است. تظاهرکنندگان،‌ که فریاد می‌زدند «برو مشرف برو»، در حمایت از افتخار محمد چودری، که پرویز مشرف او را در ۹ مارس از کار برکنار کرد، شعار دادند.

مسکو، روسیه: مهاجمان ناشناس صبح امروز ۵ تن را در روستایی در اینگوش از پای درآوردند. مردان مسلح با حمله به روستای یاندیری، در جمهوری قفقازنشین اینگوش، ۵ تن را کشتند و ۲ نفر، از جمله یک مأمور پلیس، را مجروح کردند. حملات مسلحانه در مناطق کوهستانی جنوب روسیه، و به ویژه در اینگوش که هم‌مرز جمهوری ناآرام چچن است، امری متداول به شمار می‌رود.

لاگوس،‌ نیجریه: ۱۰ شهروند هندی که اوایل ماه جاری میلادی در جنوب نیجریه ربوده شده بودند، امروز آزاد شدند.

بروکسل، بلژیک: در پی اعتصاب مأموران امنیت پرواز فرودگاه شارل‌روآ در بروکسل، این فرودگاه برای دومین روز پیاپی بسته ماند. کارمندان اعتصابی خواستار ملحق شدن به بخش خصوصی و افزایش دستمزدهایشان هستند.

واشنگتن، آمریکا: رکورد تازه‌ای در فضانوردی زنان به دست آمد. خانم سانی ویلیامز، مهندس ایستگاه فضایی بین‌المللی، که یک آمریکایی هندی‌تبار است، توانست با ۱۸۸ روز و ۴ ساعت حضور پیوسته در فضا، رکورد پیشین را که متعلق به هموطنش، شانون لوسید در سال ۱۹۹۶ بود را بشکند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)