تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۲۴ خرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز پنج‌شنبه
۲۴ خرداد ۱۳۸۶
۱۴ ژوئن ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

نوار غزه: درگيری‌ها بین حماس و فتح همچنان در نوار غزه ادامه دارد. در غرب شهر غزه، پرتاب نارنجک و راکت به سوی یکی دیگر از مراکز فتح ادامه دارد. روز گذشته نیز یک مرکز امنیتی در خان یونس، که کارکنان آن از هواداران فتح بودند، به طور کامل تخریب شد و ۳ کشته بر جای گذاشت. طی سه روز گذشته بیش از ۷۰ تن در درگیری‌های حماس و فتح جان باخته‌اند. گردان‌های عزالدین قسام، شاخه‌ی نظامی حماس، نیز دیروز به مأموران امنيتی فلسطين اولتیماتوم داد که حداکثر تا ‬روز جمعه سلاح‌های خود را تسلیم کنند. محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، قرار است امروز نظر نهایی خود را مبنی بر باقی ماندن در دولت وحدت ملی اعلان کند. این نظر محمود عباس پس از جلسه‌ی مشترک کمیته‌ی مرکزی فتح و سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) اعلان خواهد شد. سه ماه پیش، برای پایان دادن به خشونت‌ها، دولت وحدت ملی با ائتلاف فتح و حماس تشکیل شد. اما عباس روز گذشته اعلام کرد چنان که درگیری‌ها پایان نیابد، فتح از کابینه‌ی ائتلافی خارج خواهد شد. یک منبع امنیتی مصر نیز امروز گفت «۴۰ تن از مأموران پلیس عضو فتح، از بیم جان خود به مصر گریخته‌اند». در شاطیء، در همسایگی شهر غزه، نیز ۳۰۰ تن از اعضای طایفه‌ی بقر که در فتح عضویت داشته‌اند خود را تسلیم نیروهای حماس کردند. شب گذشته نیز محمود عباس تلفنی با اسماعیل هنیه مذاکره کرد و هر دو طرف خواستار توقف درگیری‌ها شدند. از سوی دیگر، مقامات مصری در صددند با میانجیگری، نشستی بین رهبران فتح و حماس ترتیب دهند تا هر دو طرف نیروهایشان را از خیابان‌ها تخلیه کنند.

بغداد، عراق: از روز گذشته و پس از انفجار در حرم امامان عسکری در سامرا، تا صبح امروز ۶ مسجد سنی در عراق مورد حمله قرار گرفته است. چند ساعت پس از وقوع انفجار سامرا، به ۳ مسجد در اسکندیه حمله شد: مسجد جامع، مسجد عبدالله جبری و مسجد حطین. در بغداد نیز بمبی در مسجد خضیر الجنبی منفجر شد. همچنین ساعاتی پیش دو مسجد دیگر سنی در استان بابل مورد حمله قرار گرفت: مسجد المصطفی در اسکندریه و مسجد البشیر در محاویل. از سوی دیگر، وزارت کشور عراق اعلام کرد مأموران محافظ حرم عسکری بازداشت شده‌اند و تحت بازجویی قرار دارند.

بغداد، عراق: امروز در بغداد برای ساعاتی محدود مقررات منع رفت‌وآمد وضع شد. سخنگوی نخست وزیری عراق اعلام کرد امروز، شنبه، محدودیت تجمع و رفت‌وآمد در شهر بغداد اعمال می‌شود. مقامات عراقی روز گذشته نیز، پس از انفجار در حرم عسکری، از ساعت ۱۵ مقررات محدودی در منع رفت‌وآمد وضع کرده بودند. البته مقررات محدودیت رفت‌وآمد از ۱۱شب تا شش صبح، مدت‌هاست در پایتخت عراق اعمال می‌شود.

تهران، ایران: فرزند عبدالعزیز حکیم اعلام کرد پدرش برای شیمی‌درمانی و معالجات التهاب ریوی‌اش مجددا به تهران رفته است. محسن حکیم گفت: «آماس کوچک و خطرناکی در ریه‌ی پدرم دیده شد که نوعی سرطان ریه است اما هنوز گسترش نیافته». دو هفته پیش اعلام شده بود عبدالعزیز حکیم پس از مراجعت از تهران بهبود یافته و مدتی طولانی در نجف اقامت خواهد داشت.

قندهار، افغانستان: نیروهای ائتلاف به همراه نظامیان افغان موفق شدند ۲۷ نفر از طالبان را از پای درآورند. بر اساس بیانیه‌ی نیروهای ائتلاف، ۲۶ تن از این شورشیان روز گذشته در دو عملیات جداگانه در ولایت قندهار کشته شدند و یک تن نیز در حمله‌ای در ولایت پکتیااز پای درآمد.

لاهور، پاکستان: هزاران معترض صبح امروز در یک راه‌پیمایی در شهر لاهور خواستار کناره‌گیری پرویز مشرف از قدرت شدند. حدود سه‌هزار تظاهرات‌کننده شعار می‌دادند: «برو مشرف برو». اغلب تظاهرکنندگان از وکلا و حقوقدانان بودند اما هواداران دو حزب بی‌نظیر بوتو و نواز شریف نیز در این تجمع اعتراضی شرکت کرده بودند. در همین حال، ریچارد بوچر، معاون وزارت خارجه‌ی آمریکا، در اسلام‌آباد با پرویز مشرف دیدار و از جمله در باره‌ی انتخاباتی شفاف با او گفت‌وگو کرد.

امان، اردن: یک دادگاه در اردن دو نفر را به اتهام طراحی عملیاتی خرابکارانه در کرانه‌ی باختری به زندان ابد با اعمال شاقه محكوم كرد.

وين، اتریش: سخنگوی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، روز گذشته اعلام کرد نمی‌تواند دستيابی ايران را به هشت‬هزار سانتريفیوژ تا پايان سال جاری ميلادی تایید کند.

موگادیشو، سومالی: صبح امروز یک مقام دولتی در موگادیشو کشته شد. ابوبکر حسین بندا امروز از سوی دو فرد مسلح مورد حمله قرار گرفت و بر اثر شلیک گلوله کشته شد. از ماه ژانویه تاکنون، این ششمین قربانی در حمله‌ی مردان مسلح به مقامات محلی محسوب می‌شود. روز گذشته نیز شبه‌نظامیان اسلامگرا به نیروهای ارتش اتیوپی مستقر در موگادیشو حمله کردند و یک غیرنظامی را از پای درآوردند. نظامیان اتیوپیایی دو ماه پیش موفق شدند آتش درگیری‌های خونین را در موگادیشو، که در پی چند هفته نزاع صدها کشته و دهها هزار بی‌خانمان باقی گذاشت، خاموش کنند. از آن هنگام، گروه‌های اسلامگرا گاه به مقامات محلی حمله می‌کنند یا با ارتش اتیوپی درگیری مختصر پیدا می‌کنند. سومالی از سال ۹۱، پس از برکنار کردن دیکتاتور پیشین، محمد زیاد باره،‌ تاکنون از وجود دولتی مؤثر و کارا محروم مانده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)