تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

شیمون پرز به ریاست‌جمهوری اسراییل رسید

شیمون پرز، نامزد حزب کادیما، روز چهارشنبه با رای پارلمان به ریاست جمهوری اسراییل برگزیده شد.

به گزارش فرانس پرس، پیش از دور دوم رای‌گیری کولته آویتال، و روون ریولین انصراف خود را اعلام کردند و بدین ترتیب پرز به عنوان تنها نامزد به ریاست‌جمهوری اسراییل برگزیده شد.


ایهود اولمرت و شیمون پرز. فرانس پرس

هفت سال پیش پرز در رای‌گیری مشابه نتوانست رای لازم را برای ریاست‌جمهوری به دست ‌آورد.

روون ریولین، سخنگوی پیشین پارلمان اسراییل و از حزب راستگرای لیکود پیش از دور دوم رای‌گیری گفت: "من از رقابت کناره‌گیری می‌کنم و از همه نمایندگان می‌خواهم که به اتفاق آرا به شیمون پرز رای بدهند".

ریولین که در میان اسراییلی‌ها از محبوبیت برخودار است فریاد زد: "زنده باد رییس‌جمهوری اسراییل".

شیمون پرز، برنده جایز صلح نوبل، که برای دو دوره هم به نخست‌وزیری اسراییل رسید، گفته است که ریاست‌جمهوری اسراییل احتمالا آخرین خدمت وی به اسراییل خواهد بود.

پرز در رقابت ریاست‌جمهوری سال 2000 به طور غیرمنتظره‌ از موشه کتساف، از حزب لیکود، شکست خورد. موشه کاتساف با اتهام آزار و تجاوز جنسی و نیز فساد مالی مواجه شده است.

شیمون پرز در سال 2005 نیز نتوانست به رهبری حزب کارگر برسد. در اسراییل پرز به بازنده ابدی معروف است. وی در انتخابات 1977، 1981، 1984، 1988 و 1996 نتواست حزبش را در انتخابات پارلمانی به پیروزی برساند.

با توجه به این که پرز 83 ساله است و نیز خدماتی که به اسراییل کرده، در میان بسیاری از مردم و سیاستمداران این احساس پیش آمده که برای قدردانی از پرز، وی باید به ریاست‌جمهوری اسراییل برسد.

شیمون پرز در سال 1923 در لهستان به دنیا آمد. وی تاکنون سمت‌های مهمی در کابینه‌های اسراییل داشته است. نخست‌وزیری اسراییل، وزیر امور خارجه و وزیر دفاع از جمله مهمترین مقام‌های وی به شمار می‌رود.

همچنین ایهود اولمرت، نخست‌وزیر اسراییل، پرز را به عنوان معاون خود برگزید.

نظرهای خوانندگان

Riassat jomhouri dar israel ke ghodrati nadarad. vali khob be har hal aghaye perez agar che jangbazihaye khod ra karde va poshte sar gozashte vali be onvane rahbari solh talab mashhour hast.

-- NAM ، Jun 13, 2007 در ساعت 04:50 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)