تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

"سیاست دولت ۷۰میلیارد دلار ضرر می‌زند"

57 اقتصاددان در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد نسبت سیاست‌های اقتصادی دولت هشدار دادند.

دراین نامه با اشاره به سپری شدن نیمی از دوره کاری دولت نهم و نیز یاد‌آوری برنامه‌های اعلام شده رییس‌جمهوری برای "ایجاد فرصت‌های اشتغال"، "افزایش درآمد"، و "ارتقای عدالت اجتماعی" و" محرومیت زدایی" از متحقق نشدن این اهداف ابراز تاسف شده است.


این نامه که به امضای57 کارشناس اقتصادی رسیده می‌افزاید: "به گمان ما علت این است که بخش بزرگی از این اقدامات مغایر معیارهای علمی سیاستگذاری اقتصادی و اصول شناخته شده مدیریت بخش عمومی است".

این کارشنان خطاب به محمود احمدی‌نژاد می‌افزایند: "در دو سالی که از عمر کاری دولت جنابعالی و آغاز برنامه چهارم کشور می‌گذرد، به رغم الزام قانونی دولت به ارایه گزارش عملکرد اقتصادی خود، گزارش جامعی ارایه نشده است و مسئولان محترم قوه مجریه صرفا با تشکیک در آمارهای رسمی کشور، عملکرد اقتصادی خود را به استناد آمارها و اطلاعات پراکنده که بعضا مورد تردید جدی محافل کارشناسی است بسیار درخشان نشان می‌دهند".

امضا کنندگان این نامه اعلام آمادگی کرده‌اند که به دولت برای ارائه راه‌حل کمک کنند.

در پیوست این نامه به طور مفصل به مشکلات و پیچیدگی‌های سیاست‌های اقتصادی ایران به ویژه در سال‌های 1384 و 1385 پرداخته شده است.

بنا بر این گزارش، "نرخ رشد اقتصادی ایران در سالهای 84 و 85 به ترتیب 4/5 و 3/5 درصد بوده است. این ارقام حدود دو درصد پائین تر از اهداف برنامه است ... اگر اقتصاد کشور سالانه 2 در صد کمتر رشد نماید، زیان چنین غفلتی طی یک دوره پنج ساله برای اقتصاد ایران به معنای از دست دادن تولیدی بیش از یک سوم تولید فعلی کشور، یعنی 70 هزار میلیارد تومان است. این70 هزار میلیارد تومان می‌تواند برای 5 میلیون خانوار کم درآمدکشور معادل یک هدیه 14 میلیون تومانی باشد. به نظر نمی رسد چنین صرفه جویی و چنین هدیه‌ای از هیچ محل دیگری در اقتصاد کشور قابل تامین باشد".

این کارشناسان با اشاره به آمار صندوق بین‌المللی پول خاطرنشان می‌کنند "آمارهای مقایسه‌ای با 23 کشور ... نشان دهنده آن است که متاسفانه در دو سال اول برنامه چهارم متغیرهای کلان اقتصاد کشور از بهبود لازم برخوردار نشده است. به عنوان مثال در سالهای 2005 و 2006 اقتصاد ایران در بین 23 کشور منطقه از نظر رشد اقتصادی به ترتیب مقام نوزدهم و هفدهم را کسب کرده است. تنها کشورهای یمن، سوریه، قرقیزستان و لبنان از این نظر پائین‌تر از ایران بوده‌اند".

نامه این کارشناسان را ببینید

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)