تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۲۱ خرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز دوشنبه
۲۱ خرداد ۱۳۸۶
۱۱ ژوئن ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

واشنگتن، آمریکا: سناتور جو لیبرمن خواستار حمله‌ی نظامی آمریکا به ایران شد. جو لیبرمن که روز گذشته در برنامه‌ی «در برابر ملت» شبکه‌ی تلویزیونی NBC شرکت کرده بود گفت: «ما باید آماده‌ی حمله‌ای تهاجمی به ایران شویم تا آنها را از کشتن آمریکایی‌ها بازداریم». لیبرمن افزود: «ما مدارک خوبی داریم که ثابت می‌کند ایران پایگاهی برای آموزش [شورشیان] دارد و آنها بعد از آموزش به عراق بازمی‌گردند تا سربازان ما را بکشند».

تل‌آویو، اسراییل: شب گذشته اسراییل ماهواره‌ای جاسوسی را با موفقیت به فضا پرتاب کرد. وزارت دفاع اسراییل امروز اعلام کرد هدف از ارسال این ماهواره، افزایش توان دفاعی کشور بوده است. ماهواره‌ی ۳۰۰ کیلوگرمی «افق ۷»، تولید صنایع هواپیمایی اسراییل، شب گذشته از پایگاه پالماهیم در جنوب تل‌آویو به فضا اعزام شد. یکی از مقامات نظامی اسراییل در گفت‌وگو با رادیوی این کشور گفت: «این ماهواره، در کنار افق ۵ که در سال ۲۰۰۲ پرتاب شد، نظارت بر فعالیت کشورهای دشمن، به ویژه ایران، را افزایش خواهد داد».

تهران، ایران: علی شمخانی گفته‌های منسوب به خود را در روزنامه‌ی ساندی تایمز تکذیب کرد. وزير سابق دفاع ایران شب گذشته در گفت‌وگویی با شبکه‌ی تلویزیونی العربیه گفت ايران تهديدی برای كشورهای شورای همكاری خليج فارس نيست. شمخانی با تكذيب سخنان مطرح شده از جانب او در روزنامه‌ی ساندی تايمز، اظهار داشت هیچ گفت‌وگویی با آن روزنامه نداشته و مطالب آن روزنامه کذب محض است. شمخانی افزود كه اگر آمريكا به ايران حمله‌ی نظامی كند ايران دست روی دست نخواهد گذاشت اما تهديدی هم برای كشورهای منطقه نخواهد بود. روزنامه‌ی ساندی تایمز از علی شمخانی نقل کرده بود که «در صورت حمله‌ی آمريكا به ايران، تأسيسات نفتی كشورهای حوزه‌ی خليج فارس هدف قرار خواهند گرفت».

کوالالامپور،‌ مالزی: سیدکاظم وزیری هامانه، وزير نفت ايران، در كنفرانس نفت و گاز آسيا اعلام کرد: ایران قصد دارد «پنج پالایشگاه در کشورهای آسیایی، با ظرفیت ۱/۱ میلیون بشکه در روز بسازد». وزیر نفت ایران همچنین اعلام کرد: «تقريبا نيمی از ذخاير نفت اثبات شده‌ی جهان در قلمرو سه كشور عربستان سعودی، ايران و عراق قرار دارد كه سهم هريک، به ترتيب ‪ ۲۶۴، ۱۳۶‬و ۱۱۵ ‬ميليارد بشكه است». دوازدهمين كنفرانس «نفت و گاز آسیا ۲۰۰۷: آینده‌ی مشترک» از صبح امروز با سخنان نخست وزير مالزی در كوالالامپور گشايش يافت.

صوفیه، بلغارستان: جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، در آخرین مرحله از سفر خود به چند کشور اروپایی، امروز وارد صوفیه، پایتخت بلغارستان شد و با گئورگی پاروانوف، رييس جمهور، و سرگئي استانيشوف، نخست‌وزير اين كشور، دیدار و گفت‌وگو کرد. بوش ساعتی پیش به همراه پاروانوف در کنفرانسی خبری شرکت کرد، و چنان که پیش‌بینی می‌شد، خواستار آزادی پنج پرستار بلغاری زندانی‌شده در لیبی شد. این پنج پرستار، به همراه پزشکی فلسطینی، به اتهام تزريق خون آلوده به ايدز به ۴۰۰ كودک در لیبی محاكمه و زندانی شده‌اند. روز گذشته نیز جرج بوش در بازدید از آلبانی، خواستار استقلال هر چه سريع‌تر كوزوو از صربستان شده بود. روسیه به‌شدت با اعطای استقلال به کوزوو مخالف است و در حال حاضر روابطی تیره با واشنگتن دارد. بلغارستان دو سال پیش به عضویت ناتو در آمد و در ژانويه‌ی سال جاری نیز به اتحاديه‌ی اروپا پيوست.

موصل، عراق: صبح امروز مردان مسلح در بصره با حمله به خودروی بانک مرکزی عراق، یکی از مسئولان ارشد این بانک را از پای درآوردند. خیرالدین صبری احمد، مدیرکل شعبه‌ی بانک مرکزی عراق در استان نینوا، صبح امروز در راه دفتر کار خود، مورد حمله‌ی مردان مسلح قرار گرفت و به همراه دو تن از محافظانش کشته شد. از سوی دیگر، پلیس اعلام کرد جسد تیرباران شده‌ی دو مأمور پلیس را در موصل پیدا کرده است. طی چند ماه گذشته، ترور کارمندان دولت و همچنین روزنامه‌نگاران در موصل افزایش یافته است.

بغداد، عراق: روز گذشته انفجار یک بمب باعث فرو ریختن یک پل در نزدیکی بغداد شد و به کشته شدن ۳ سرباز آمریکایی انجامید. بیش از ۳۵۰۰ سرباز آمریکایی تاکنون در عراق کشته شده‌اند.

اسلام‌آباد، پاکستان: پرویز مشرف، رییس جمهوری پاکستان، نسبت به سوء قصد «ناجوانمردانه» به حامد کرزای اظهار تأسف کرد. مشرف امروز با ارسال پیامی به حامد کرزای،‌ رییس جمهور افغانستان، گفت: «از دریافت خبر سوء قصد ناجوانمردانه به شما به هنگام سخنرانی در ولایت غزنی عمیقا متأثر شدم. از خداوند قادر سپاسگزاریم که آسیبی به شما و هیچ یک از برادران افغان وارد نشد». روز گذشته دو راکت در نزدیکی محل سخنرانی حامد کرزای منفجر شد اما آسیبی به وی وارد نیامد. پرویز مشرف نیز تاکنون از دو سوء قصد جان به در برده است.

قاهره، مصر: دور نخست انتخابات پارلمانی در مصر امروز در این کشور آغاز شد. پارلمان مصر،‌ که «الشوری» نامیده می‌شود، ۲۶۴ عضو دارد که ۱۷۶ نفر از آنان از راه انتخابات مستقیم برگزیده می‌شوند و ۸۸ نفر بقیه را رییس جمهور منصوب می‌کند. نیروهای امنیتی مصر طی چند روز گذشته تعدادی از اعضای اخوان المسلمین، مهم‌ترین گروه مخالف دولت، را بازداشت کردند. روز گذشته نیز ۲۲ تن از اخوان المسلمین در پنج استان مختلف بازداشت شدند. بدین ترتیب، طی شش ماه گذشته ۹۰۰ تن از اعضای این گروه اسلامگرا بازداشت و زندانی شده‌اند.

کازرون، ایران: مردی به نام سیروس، در شهرستان کازرون در ملأ عام به دار آویخته شد. اعدام این مرد به جرم قتل، تعداد اعدامی‌های ایران را در سال جاری میلادی به ۹۰ مورد رساند. در سال ۲۰۰۶ نیز ۱۷۷ نفر در ایران اعدام شدند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)